Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gör du för att få in lite extra pengar?  (läst 8722 gånger)

Piiipen

• Västergötland
    • Tomten
Vad gör du för att få in lite extra pengar?
« skrivet: 26 feb-13 kl 23:31 »
Undrar vad ni gör för å få in lite extra pengar.
Tillverkar ni någon eller säljer ni djur eller nått annat?
« Senast ändrad: 26 feb-13 kl 23:37 av Piiipen »

Daniel1983

• Västergötland
SV: Vad gör du för att få in lite extra pengar?
« Svar #1 skrivet: 26 feb-13 kl 23:52 »
Det skulle jag också vilja veta. Februariräkningarna hade känts mindre jobbiga med lite extra pengar i fickan..

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 27 feb-13 kl 00:12 »
Handlar mindre,jobbar mer..
Fjäderfän och kaniner

Krågedal

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 27 feb-13 kl 05:56 »
säljer saker på typ tradera, alltid finns det grejer man inte behöver, eller som inte använts... mitt tips på tradera ha is i magen , sätt ut flera olika annonser  då finns chans att något eller allt blir sålt!  försöka  laga mat (billigt) på det du har hemma... eller köp maten när det är nedsatt pris...
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 feb-13 kl 06:10 »
Jobbar extra, vilket jag skall göra nu till helgen. 24 timmar övertid ger en summa pengar som jag lätt hade kunnat leva hela månaden på.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #5 skrivet: 27 feb-13 kl 07:21 »
Köp nedsatt mat

Handla begagnat

Odla eget mat, kött och grönsaker

Sälja avelsägg

Sälja honung

Dra upp plantor och sälja de

Jag jobbar som trädgårdsmästare och har ett eget Plantskola med växter från Finland.... De finns inte i mitt närområde och ger en bra vinst. Man får dock söka sig till marknader och loppisar för man måste finnas där folket är.

Försök hitta något som saknas i din närhet som du kan sedan producera och sälja.

Med vänlig hälsning,

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Halte

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 feb-13 kl 07:52 »
Ssöker bidrag för rovdjursstängsel. .Utan tvekan den lönsammaste sysselsättning på gården, men det är sista hagen nu tyvärr. :)

Annars är det veckouthyrning av lillstugan till turister som ger lite extrainkomster.. Ger väl 15 000-20 000 om året skulle jag tro

jörmundur

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: 27 feb-13 kl 07:59 »
Ssöker bidrag för rovdjursstängsel. .Utan tvekan den lönsammaste sysselsättning på gården, men det är sista hagen nu tyvärr. :)

Annars är det veckouthyrning av lillstugan till turister som ger lite extrainkomster.. Ger väl 15 000-20 000 om året skulle jag tro

det var ju en bra idé!
hur ska man redovisa det sen då? bilder?

man kan också ansöka om man vill bygga gärdsgård...

min plan var att slöjda o smida en masssa saker, men nu bor jag ju inte längre på gården så nu vet jag inte vad det blir:(
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Halte

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 27 feb-13 kl 08:11 »
det var ju en bra idé!
hur ska man redovisa det sen då? bilder?

man kan också ansöka om man vill bygga gärdsgård...

min plan var att slöjda o smida en masssa saker, men nu bor jag ju inte längre på gården så nu vet jag inte vad det blir:(
Måste söka först och få ansökan godkänd sen får man börja bygga.. 50 kr per meter är det nu. Det finns ju krav på matrial men letar man lite kan man iaf få 60-65% av summan dom lön för arbetet. Sedan kommer de ut och inspekterar stängslet efter att det är klart därefter får man ut pengarna.

hallonblå

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 27 feb-13 kl 08:45 »
för att få mindre utgifter gör vi följande:
* räkningar hus billig hyra 1200
* el använda så lite el som möjligt mycket mat på vedspisen.
* ved; samlar från skogen, loggs när det krisar med vet de ger en bra värme och blir billigare än att köpa ved.
* telefon består av mobil med fast kontantkort 300kr i mån och ring hur jävla mycket som helst.
* källsorterar och bränner det som går i skräp.
* ingen tv så tv licensen borta.
* bil en billig bil och drar lite soppa samt billig skatt och försäkring. blandar bensin med matolja på sommarhalvåret.
Går och cyklar mycket fast det är 1mil till buss stationen och till affär.
*  mat från skogen som te, svamp, sirap från lönnen. Bär som fryses in.
* försöker planera planeringar bra så det finns gott om mat även kvar när säsongen är över.
* höns för husbehov ska sälja kycklingar senare. Hönsfoder från bonden samt matrester. Snäckskal finns på stranden. Åker  dock en bit men tar då mycket.
* ska komma två getter för att få behovet av mjölk.
* kläder mycket begagnat samt ull från boden så jag kan spinna eget garn och sticka vinterkläder.
* Sälja plantor på loppis, bär te nybakat bröd, funderar på att sälja tovade inneskor vid julmarknader.
* ska ha honung till husbehov samt sälja
* planerar en liten loppis bod i ett av ute husen för extra inkomst.
* tänker på matinköp samt andra utgifter, behöver vi verkligen detta?!

*  försöker sälja bär svamp te till affärer samt restauranger går dock trögt.

* Anogra kaniner på väg för uppfödning samt försäljning av ull.
* bygger mycket själv i stället för att köpa klart.

Det finns säkert mer men inte vad jag kommer på men alla utgifter som kan dras in på ger extra pengar samt sälja och byta tjänster.

;D
'

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 27 feb-13 kl 09:10 »
* ved; samlar från skogen, loggs när det krisar med vet de ger en bra värme och blir billigare än att köpa ved.
Det är väl ändå inte möjligt att loggs blir billigare än ved?! Möjligen om man köper ved i säck på bensinstationen.

Billigaste sättet att få ved, om man inte har egen skog, är att köpa 3-meterslängder och kapa och klyva själv.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 27 feb-13 kl 09:25 »
Det är väl ändå inte möjligt att loggs blir billigare än ved?! Möjligen om man köper ved i säck på bensinstationen.

Billigaste sättet att få ved, om man inte har egen skog, är att köpa 3-meterslängder och kapa och klyva själv.
Eller bakar i från mindre sågverk.

Vitkål

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 27 feb-13 kl 09:52 »
Bor i lägenhet så vi försöker snylta på värmen vi har i trapphuset. Har två ytterdörrar så vi brukar låta innedörren och brevinkastet stå öppet så det kommer in värme därifrån, har bara satt elementen på 16 grader. Faktiskt mysigt med raggsockor och filtar! Varje gång vi duschar sätter vi proppen i badkaret för att samla upp varmvattnet som sedan får stå och ge ifrån sig den värmen som finns. Lagar massvis med mat på en och samma gång, passar gärna på att stoppa in en kaka om ugnen används.

Köper eller äter inget kött alls, plockar högvis med svamp, bär och annat gottigt på sommaren/hösten, köper matvaror som är nedsatt i pris. Använder nästan aldrig bromsen på bilen, och trampar heller inte på gasen i onödan. Blandar etanol och bensin i tanken. Använder inte tvättmedel till tvätten, kör på tvättnötter istället. Hänger tvätten istället för att använda torktumlare och tinar frysvaror i kylen för att spara lite där. Slänger aldrig mat och odlar en hel del på kolonilotten om somrarna. Förra sommaren fick vi närmare 35kg tomater! Komposterar och använder även marsvinsbajset som gödsel. Har man nio små marsgrisar blir det en hel jäkla massa bajs! Lagar alltid kläder istället för att slänga dem och handlar bara på second hand, bortsett från underkläder då. Köper bara hårdtvålar (varför släpa hem en massa vatten på flaska?), använder bara en bajspåse per hundpromenad. Om en av jyckarna skiter plockar jag upp det utan att knyta igen påsen, när nästa hundlort kommer vecklar man bara ut påsen igen med korv nummer ett i näven (genom påsen då) och plockar upp den med samma påse :)

Passar hundar på dagarna, ger nästan 3000 extra bra månader :) Sitter barnvakt och jobbar extra på kvällar och helger, ger jättefina tillskott! Då kan jag också kombinera fritidsintressen och arbete. Om man arbetar som ledsagare eller kontaktperson får man betalt för att gå på bio, bowla, ut och rida, dessutom umgås med helt underbara människor, världens bästa jobb!
Matlådor till jobbet!

Sjaunja

• -
« Svar #13 skrivet: 27 feb-13 kl 10:59 »
Jag syr. Sätter i nya dragkedjor, syr gardiner, lägger upp byxor, ändringar m.m. Folk är fantastiskt ohändiga och syhjälpsbehövande :) Arbetsbyter och tapetserar, målar, lägger klinkers m.m mot att få bilmekhjälp.

jsax

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 28 feb-13 kl 10:40 »
 Jag åker och jobbar tolvtimmarsdagar på norska Västlandet. Det blir ganska mycket extra pengar.

Huggorm

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 28 feb-13 kl 11:27 »
Jag åker och jobbar tolvtimmarsdagar på norska Västlandet. Det blir ganska mycket extra pengar.
Det gjorde jag också förr, till jag insåg hur mycket närmare norska Östlandet låg  ;)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #16 skrivet: 28 feb-13 kl 12:12 »
Jag säljer prylar och kläder (barnens urvuxna) på tradera och blocket.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #17 skrivet: 28 feb-13 kl 12:34 »
Jag blir lite fundersam när jag läser vissa av svaren i tråden. Det här med att tjäna pengar verkar vara ett brett begrepp och till viss del så förväxlas det med att inte spendera några pengar, vilket är nåt helt annat. Eller?

Jag menar att jobba i någon form av lönearbete drar ju in pengar till kassan så långt är jag med.

Att laga kläder, handla förståndigt ser jag inte som ett sätt att tjäna mer pengar, snarare spara.

Att producera något själv, förslagsvis ett hantverk som sedan skall säljas, tjänar man heller inga pengar på. Man skall och bör räkna in de faktiska kostnaderna men så mycket betalt kan man ju aldrig ta. Alltså är man underbetald och tjänar inget på det.

Lika illa är det om man räknar på vad egen producerat kostar. Det är inte billigt att spinna sin egen ull och sticka kläder av det.
Det är billigare att handla en kofta på HM, tyvärr eller köpa en på loppis.

Att plocka bär eller annat för att koka sylt är en ren förlust affär, då det tar många timmar och en burk i affären kostar ca 30 kr.

Att byta varor med någon annan kan kanske vara lönsamt men då måste varorna vara likvärdiga, annars så blir det en förlust. Känslomässigt kan det säkert vara en vinst om det är något man verkligen vill ha eller behöver.

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

fröken rufsatufsa

• Västmanland
« Svar #18 skrivet: 28 feb-13 kl 12:47 »
Förutom att tänka över mina inköp så skriver jag krönika åt en tidning var 5:e vecka. Får då in några hundralappar...

Har nästan slutat sälja gamla barnkläder, det lönar sig lika bra att ge bort dem till vänner och bekanta, man får igen det på andra sätt :)
Dagen idag är en märkvärdig sak- evighet fram och evighet bak :)

johe71

« Svar #19 skrivet: 28 feb-13 kl 13:00 »
Att plocka bär eller annat för att koka sylt är en ren förlust affär, då det tar många timmar

om någon väljer att plocka bär ett par timmar istället för att ligga på badstranden och "jobba" på sin solbränna så är det ju ingen förlustaffär för den personen... om du däremot förutsätter att någon tar ledigt från sitt lönejobb [eller avstår någon annan sysselsättning som inbringar mer än de plockade bärens värde] för att plocka bär så stämmer ju ditt resonemang

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser