Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gör du för att få in lite extra pengar?  (läst 8716 gånger)

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Vad gör du för att få in lite extra pengar?
« Svar #40 skrivet: 28 feb-13 kl 17:00 »
Man kan råna pensionärer... o:)
Samla burkar.
 ??? ??? ???
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Vitis

• Skåne
« Svar #41 skrivet: 28 feb-13 kl 17:09 »
Intressant tråd! Visst, många tycks ha blandat ihop "spara" och "tjäna". Men det man sparar in på att slippa köpa förnödenheter gör ju att man inte behöver tjäna lika mycket för att gå runt... ;)

Så, vad gäller då om man vill tjäna lite extra? Måste man starta ett företag för att kunna sälja ehh... vad ska vi hitta på, några hemsydda handväskor lagligt?

Nej.

Grundregeln, lite förenklat, är att du kan omsätta 30000:-/år och redovisa det som "hobbyverksamhet". Då deklareras inkomsten som vanlig lön och du kan inte göra avdrag för moms.

Kolla hos RSV ang. "hobbyverksamhet", reglerna kan ju ha ändrats sen jag kollade. Sist jag kollade fick man bara plocka kottar för 5000... så kanske har dom ändrat för annan "hobbyverksamhet" också.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #42 skrivet: 28 feb-13 kl 17:59 »
Nej att skatta låter inte som en bra idé, eller hur?

Jag fick nyligen höra om regeln som säger att man bara får gårdsförsälja sina ägg om man inte tvättar dom. Förbannade byråkrater. Överheten är som ett skämt!

Eller så beror det på att hållbarheten försämras av att tvätta äggen. Så kan det också vara.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Maskros

• Västerbotten
« Svar #43 skrivet: 28 feb-13 kl 18:31 »

* ingen tv så tv licensen borta.

'

Om jag inte har fel så räknas nu datorer, läsplattor och smarta telefoner som mottagliga för Tvlicens

Broberg

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 28 feb-13 kl 18:55 »
Eller så beror det på att hållbarheten försämras av att tvätta äggen. Så kan det också vara.

Är det inte så också, att om man tvättar fel, för varmt eller kallt eller hur det nu var, så går skitbakterierna in genom skalet?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #45 skrivet: 28 feb-13 kl 19:06 »
Är det inte så också, att om man tvättar fel, för varmt eller kallt eller hur det nu var, så går skitbakterierna in genom skalet?
Absolut. Vattnet ska vara lite varmare än äggen. Hållbarheten minskar lite på tvättade ägg. Och så måste man ju ha kunskap och godkänd anläggning samt tillstånd för att lagligen få tvätta och sedan sälja ägg. Det är nämligen ingen primärproduktion. Otvättade ägg är primärproduktion, och kräver inte kunskap och tillstånd.
« Senast ändrad: 28 feb-13 kl 19:09 av ieenilorac »
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Byracka

• -
« Svar #46 skrivet: 01 mar-13 kl 07:40 »
Förr var bär/kotte/svamp-beloppet 5000:- vilket var ganska värdelöst eftersom jag plockade detta på en vecka i svampskogen, för några år sedan höjdes beloppet till 12500:- vilket är bättre men fortfarande för lite. Beloppet borde vara 50000:-.

Man måste skilja på bär och bär , blåbär/lingon/hjortron går det absolut att få en rimlig timlön på, om det finns bär och man säljer direkt till slutkund. Blandar man in en inköpare blir det mycket svårare, men är nästan en nödvändighet om man plockar större mängder under en längre tid.
Hallon/björnbär/slånbär/körsbär är däremot svårare att få en bra timpeng på, prisnivån är inte i nivå med arbetsinsatsen så dessa brukar landa i min egen frys.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #47 skrivet: 01 mar-13 kl 07:47 »

Ja precis.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

fishyerik

• Uppland
« Svar #48 skrivet: 01 mar-13 kl 09:33 »
Som jag förstår skatteverkets senaste folder är gränsen för krav att redovisa hobbyverksamhet som vid bärplockning 12 500:- i vinst.

En förutsättning för att gå under reglerna för hobbyverksamhet är att det är hobbyverksamhet, och exempelvis inte ens huvudsakliga inkomstkälla. Grundavdraget görs från den totala inkomsten, inte per typ av inkomst eller per inkomstkälla.

När jag har googlat tidigare framstod det som skatteverket generellt har en aning pragmatisk syn på de som tjänar ungefär 12 500:- på sådan verksamhet som är typiskt hobby-aktig.

Om man däremot säljer arbetstimmar eller köper saker för att sälja vidare utan att själva förädla fram det betydande slutvärdet är man rökt direkt, det är inte hobbyverksamhet hur man än vrider och vänder på det.

Det fina med att uppfylla skatteverkets definition på hobbyverksamhet är väl att man slipper redovisa, jag skulle lätt kunna få god förtjänst på att köpa in saker för att sälja dom vidare, även efter skatt, men jag avstår på grund av jobbet med redovisning.   
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Huggorm

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 02 mar-13 kl 20:52 »
Det fina med att uppfylla skatteverkets definition på hobbyverksamhet är väl att man slipper redovisa, jag skulle lätt kunna få god förtjänst på att köpa in saker för att sälja dom vidare, även efter skatt, men jag avstår på grund av jobbet med redovisning.
Och det fina med att slippa redovisa är att det är väldigt svårt för någon långnäst myndighetsperson att bevisa att man passerat de fria 12500 kronorna  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 1 användare
Enslingen på skäret

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser