Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bikupor av lerhalm?  (läst 5590 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Bikupor av lerhalm?
« skrivet: 13 sep-03 kl 23:34 »
Håkan Larsson
 Posted on Friday, July 14, 2000 - 5:19 am:    
--------------------------------------------------------------------------------
Jag har hört att flera biodlare använder bikupor isolerade med lerhalm. Om någon känner till detta så är jag intresserad av att veta mer. Är de svåra att bygga och hur gör man?  


Sture.J
 Posted on Friday, August 4, 2000 - 11:17 pm:    
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Håkan!
om du kontaktar Paul Teepen i Eskilstuna
på tel: 016/22014 han har kunskaper om alternativ biodling
Mvh Sture Johansson Vimmerby  


Sture Andersson
 Posted on Wednesday, October 11, 2000 - 9:53 pm:    
--------------------------------------------------------------------------------
Varför krångla till det, då bin mår bäst av att ha
en luftig men dragfri boplats.I gamla trågkupor där hade man
täcken och säckar för att bina inte skulle förfrysa på
vintern. Därför blev det mycket fukt i yngelrummet plus att
vinterfodret
åts upp snabbare och bina fick för liten tillgång
av foder när yngelsättningen började på vårvintern.
Därför använder jag öppen botten hela vintern och vanliga
skattlådor som har 2cm isolering (som kan vara
halm) ovan täckbrädorna några cm. isolering
(kan vara halm) Jag spar en ram honung
plus 8-10 kg socker.
Hälningar Sture Andersson KRAV-odlare
på Kinnekulle  


rusticola
 Posted on Tuesday, November 14, 2000 - 5:55 pm:    
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Sture A!
Det låter som en bra ide att isolera med halm i stället för tex. tretex, har du någon ritning?
/Torbjörn Uppsala  


fältet
 Posted on Wednesday, November 15, 2000 - 10:03 pm:    
--------------------------------------------------------------------------------
Hej! Torbjörn.
Jag använder inte halm i mina kupor,jag skrev att
halm inte var helt fel. Mina kupor isolerar jag
med cellplast därför att om halmen blir fuktig så
uppstår det mögel (tror jag)
Sture Andersson  


paulteepen
 Posted on Monday, July 9, 2001 - 3:28 pm:    
--------------------------------------------------------------------------------
Angående ler/halm bikupor: jag känner en man som heter Haraka med telefonnr: 08-55152196 som bygger sådana kupor och kan sälja också. Jag har en kupa och är mycket nöjd, just nu det är så hett ute sitter inte alla bin vid flustret och jobbar ändå. Halm/lera gör att det är ett mycket bra isoleringsvärde och man har jämn fuktighet i kupan. Lera/halm andas också genom små porer.
Paul Teepen Eskilstuna.  


Carina
 Posted on Tuesday, July 10, 2001 - 7:05 am:  
--------------------------------------------------------------------------------
Jag har läst att i gamla halmkupor så kommer drottningen åt att lägga "yngel" överallt i alla celler och det gör att de dör när man tar honungen sen.
Samt att det inte går att se om bina har några sjukdomar i en sådan kupa.  


Sture Andersson
 Posted on Thursday, July 12, 2001 - 9:30 pm:    
--------------------------------------------------------------------------------
Halmkupor var nog bra förr innan ramar fanns, här några nackdelar med halmkupor samhället måste dö innan honungen kunde pressas ur vaxet (det bliv mer vax som då var värt lika med ett lass hö) sjukdomar uptäcktes för sent och att man fick börja om på våren med att få så många svärmar som möjligt det minskar honungskörden. Början av 1900 talet var medelskörden ca:5-10 kg/kupa här på Kinnekulle ligger vi på 50-75kg/kupa ett normalt år.
Hälsningar Sture Andersson  


bengt
 Posted on Tuesday, October 2, 2001 - 11:35 am:    
--------------------------------------------------------------------------------
Träullsplattor borde vara bättre än lerhalmen.
Formstabil, miljöriktig www.tepro.se  


Sven
 Posted on Monday, December 16, 2002 - 10:57 pm:    
--------------------------------------------------------------------------------
Det går att trumma halmkupor. Det finns uppstaplingskupor.  

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Bikupor av lerhalm?
« Svar #1 skrivet: 20 jan-04 kl 19:36 »
Du, paulteepen? Di har inte nån bild på din lerhalmskupa?

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Bikupor av lerhalm?
« Svar #2 skrivet: 03 feb-04 kl 10:30 »
Hittade en variant i alla fall här  :) Är det samma som dina Paul?

http://www.alternativ.nu/ads_foto/lerbygge.html

Jag tror egentligen inte nån vill gå tillbaka till stenåldern bara för att man är intresserad av andra material än frigolit. Kanske kan man utforma en kupa som bygger på fler aspekter än lönsamhet? En kupa där bina trivs som är lätt att sköta på modernt sätt till husbehov, byggd av enkla naturmaterial? En KTBH för stationärt bruk byggd av lerhalm? Eller en variant av Varbergskupan (Bitidningen Nr: 2/2003) där det inte gör nåt om lerhalmen är tung då hela yngelrummet är i ett plan?

Kanske kan man vara öppen för lösningar för olika biodlares behov och syften?

Ps. Bilden är en vacker KTBH från http://home.att.net/~mcdonald/bees/ Ds.
« Senast ändrad: 03 feb-04 kl 14:08 av Gruff »

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
Re:Bikupor av lerhalm?
« Svar #3 skrivet: 26 nov-04 kl 12:05 »
Sommaren 1999 byggde jag en halmkupa av egen modell, vägarna är ungefär 10 cm tjocka och är en blandning av halm lera sand och hår.
Kuppan fungerar utmärkt. MEN den är alldeles för tung, man blir trött i rygen av att bara se den.
Tror nog att den skulle fungera bra som yngelrum då man har den längst ner, men aldrig som skattlåda.

MVH Johan
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

304 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser