Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bilder på era hästar  (läst 115762 gånger)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: bilder på era hästar
« Svar #320 skrivet: 28 feb-09 kl 17:08 »
Mina tjocka lurviga troll som hittar mat i skogen året om  ;D

"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #321 skrivet: 01 mar-09 kl 00:53 »
På tal om tjocka små troll *s*  Här får min lilla sadel på sej för första gången ,, han bryr sej inte alls  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #322 skrivet: 01 mar-09 kl 07:00 »
På tal om tjocka små troll *s*  Här får min lilla sadel på sej för första gången ,, han bryr sej inte alls  ;D

Var hittar man så snälla hästar?  ;D
Själv hade jag världens brottningsmatch igårkväll. Douglas ville INTE gå in i stallet, efter mycket lock och pock ändrade jag taktik och öppnade logporten på vid gavel och motade in honom istället. Snacka om att han blev snopen. Nästa steg var att peta ut all lera ur hans redan illa tilltygade hovar innan han fick kvällsmat, det slutade med en vurpa för min del och en genomsvett matte. Efter många om och men insåg han nog att även jag besitter en shettis envishet och lyfte snällt på fötterna  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #323 skrivet: 01 mar-09 kl 11:39 »
Var hittar man så snälla hästar?  ;D
Själv hade jag världens brottningsmatch igårkväll. Douglas ville INTE gå in i stallet, efter mycket lock och pock ändrade jag taktik och öppnade logporten på vid gavel och motade in honom istället. Snacka om att han blev snopen. Nästa steg var att peta ut all lera ur hans redan illa tilltygade hovar innan han fick kvällsmat, det slutade med en vurpa för min del och en genomsvett matte. Efter många om och men insåg han nog att även jag besitter en shettis envishet och lyfte snällt på fötterna  ;D

Ja du ,, antar det är skillnad om man har dom från början .
Jag kan inte för mitt liv fatta varför folk inte umgås och hanterar sina fölungar ?!
Det är inte lätt när nån köper dom fölen sen .
Om min kille bråkar så följer jag hans mammas rörelse mönster .
Är han påträngande sparkar jag "bakut" är han undergiven i sina närmanden så får han kel .

Visst vi har haft våra små duster men allt verkar funka med Lillefot utan problem så jag fattar inte om han är speciell eller om det är såhär lätt omman har dom från början ?

Satte "plastpappas " träns o bett på han förra veckan .
Han tyckte det var toppen o ville inte sluta leka med träns o bett *smaskens*
På bilden har han precis fått bett i munnen för första gången *S*

När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #324 skrivet: 01 mar-09 kl 11:52 »
Ja du ,, antar det är skillnad om man har dom från början .
Jag kan inte för mitt liv fatta varför folk inte umgås och hanterar sina fölungar ?!
Det är inte lätt när nån köper dom fölen sen .
Om min kille bråkar så följer jag hans mammas rörelse mönster .
Är han påträngande sparkar jag "bakut" är han undergiven i sina närmanden så får han kel .

Visst vi har haft våra små duster men allt verkar funka med Lillefot utan problem så jag fattar inte om han är speciell eller om det är såhär lätt omman har dom från början ?

Douglas är aldrig påträngande, han försöker dock bitas jämt. Skitirriterande, tror han tar det säkra före det osäkra liksom. Han är också skygg och lättskrämd eftersom han är så ohanterad, i synnerhet inomhus. Är vi ute och går är han nästan som en häst ska vara. Busig, frammåt och nyfiken..helskumt. Men, men, jag ger mig inte, ska fortsätta pyssla med honom tills han tröttnar på att vara rädd.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Norrsken

• -
« Svar #325 skrivet: 01 mar-09 kl 17:30 »

Kan nog tänkas.... Hade inga större problem med min fölis heller! Underbart go, glad och positiv häst! Men så hade vi inställningen att det vi saknade i erfarenhet skulle vi ge i tid istället! Spenderade mycket tid med honom när han var liten! Första gången jag satt upp såg han mest bara förvånad ut....
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #326 skrivet: 01 mar-09 kl 18:27 »
Kan nog tänkas.... Hade inga större problem med min fölis heller! Underbart go, glad och positiv häst! Men så hade vi inställningen att det vi saknade i erfarenhet skulle vi ge i tid istället! Spenderade mycket tid med honom när han var liten! Första gången jag satt upp såg han mest bara förvånad ut....

Typ så jag tänker med .
Jag slukade alla hästböcker jag kom åt när han var på väg :) man kan aldrig lära sej för mkt menar jag .
Jag är totalt förälskad i min lilla och jag tror faktiskt att han känner det oxå .

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #327 skrivet: 01 mar-09 kl 21:40 »

Det är nog dags för ett eget, tillpassat bett. Plastpappans är alldeles för långt.
Söt var han, den lilla krabaten! :-*

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #328 skrivet: 01 mar-09 kl 21:45 »
färgskiftaren Ceasar
föddes grå

blev gul

tvättbjörnsfasen

för att bli svart

huvudbild

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #329 skrivet: 02 mar-09 kl 17:35 »
Det är nog dags för ett eget, tillpassat bett. Plastpappans är alldeles för långt.
Söt var han, den lilla krabaten! :-*
Haha jo jag vet :)
Jag letar för fullt efter ett rakt äppelbett åt honom men dom minsta jag hittat är 10cm+ ?
Det kankse inte finns mindre?

Jag ska testa o mäta hans mun men det är ju inte det lättaste ,, han vill ju äta på allt gott i munnen nu *asg*
Ja han är mitt lilla sockergryn  ;D :-* sötare kunde jag nog inte fått *S*

Din ceasar blir nog en väldigt ståtlig häst som det ser ut ... gillar svarta hästar :)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #330 skrivet: 02 mar-09 kl 19:24 »
Jag tycker likaväl du kan köra på en tredelat eller tvådelat. Äppelbett är många ¨gånger för tjocka och själv ser jag inga fördelar med raka bett när det kommer till ridningsbiten (och där har ni ju ett tag kvar!) men använder ofta ett rakt bett vid tömkörning på volt.
Ett tunt tredelat bett brukar gå att få tag på i stl från 9,5 cm.

Sedan har jag inte själv börjat med bett i munnen, det får nog vara fram till slutet på våren då han ska börja tömköras.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #331 skrivet: 02 mar-09 kl 21:09 »
Jag gillar raka bett , men jag har nog hittat ett bett som heter nova som jag tänker börja med.
Smalare på mitten o mkt mjukt :)

Jag ska ju köra in min lilla i slutet av sommaren .

Jag har en brukshäst så det lär funka utmärkt med ett rakt bett sen oxå i ridningen.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #332 skrivet: 02 mar-09 kl 21:46 »
Hööks har 9,5or i både helt och tvådelat äppelbett. Skall köpa ett sånt istället till mitt knytt.

Charlotte

• -
« Svar #333 skrivet: 02 mar-09 kl 21:56 »
 Varför vill ni ha just äppelbett ???
Jag trodde det var en modefluga som skulle dö ut.
Vi har alltid använt ett vanligt enkelt tvådelat på hästarna när vi vant dom vid bett.
Självklart inte för tjockt men ändå ett vanligt tvådelat tränsbett. Travhästarna körde vi in med vanligt travbett.
              Mvh
           Charlotte
« Senast ändrad: 02 mar-09 kl 21:59 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #334 skrivet: 02 mar-09 kl 22:00 »
Dels är det inte så hårt (gummibelagt) inte kallt och så smakar det gott vilket kan vara en fördel när man ska vänja dem vid bett.

Charlotte

• -
« Svar #335 skrivet: 02 mar-09 kl 22:09 »
 Ja, jag har i alla fall aldrig begripit mig på det där med alla specialbett innan man provat om inte ett vanligt hederligt bett duger. Man värmer väl bettet innan man stoppar det i munnen på hästen?
 Och en sockerbit ihop med bettet funkar om man tror att det behövs smaksättas.
Jag är mest inne på Sars linje att det kan bli för tjockt och äckligt.
 Jag hade ett varmblod en gång som vi provade allt möjligt på bla Gummibett för att det skulle vara mjukt och skönt. Till slut fattade vi att hon behövde ha ett riktigt tunt bett pga hennes gom hängde ner lite långt.
Men var och en gör ju som den vill och man vill ju endast ha det  bästa till sin pålle :)
                                Mvh
                             Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #336 skrivet: 02 mar-09 kl 22:16 »
Jepp, man får prova sig fram helt enkelt.  :)

(klart man värmer först)

edit: *förbannade tangentbord*

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #337 skrivet: 02 mar-09 kl 23:59 »

Och en sockerbit ihop med bettet funkar om man tror att det behövs smaksättas.

Jag hör att vi antagligen blivit fostrade i samma "skola"!

Jag är mest inne på Sars linje att det kan bli för tjockt och äckligt.
 Jag hade ett varmblod en gång som vi provade allt möjligt på bla Gummibett för att det skulle vara mjukt och skönt. Till slut fattade vi att hon behövde ha ett riktigt tunt bett pga hennes gom hängde ner lite långt.

Mvh
                             Charlotte

Det är en rätt vanlig vanföreställelse att hästen ska ha ett tjockt bett och att det är "snällare". Sanningen är snarare tvärtom, många hästar är låga i gommen och ska ha ett tunt bett, det är betydligt "snällare" för hästen. Korrekt anpassat bett både ifråga om längd och tjocklek är vad som gäller.
Det är handen på ryttaren/kusken som gör bettet "snällt".

Jag har förövrigt ridit in alla mina hästar på bridongbett (d.v.s. ett ngt tunnare bett än vanligt tränsbett).

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #338 skrivet: 03 mar-09 kl 00:06 »
Visst är alla hästar mkt olika i munnen .
Hans mamma tex tycker mkt smala westernbett med skänklar  :-\ det tog ett långt tag innan jag fattade det kan jag säja ,, hon hatar två delade bett .
Men flera hästar jag känner föredrar äppelbetten o helst dom raka då .

Det är väldigt olika .
Äppelbetten är lättare oxå .

Som vänja fölis bett tycker jag ett rakt äppel är super :*)

GraveJard

« Svar #339 skrivet: 07 mar-09 kl 20:50 »

MIN SNIGEL FOT

Dela detta:

* Inloggade just nu

678 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser