Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bilder på era hästar  (läst 115709 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: bilder på era hästar
« Svar #140 skrivet: 20 jul-08 kl 16:55 »
Dom ju så fina båda två och stoet ser ju verkligen ut att vara ett bra köp !! Var det nästa helg du skulle till Svenljunga, bondelinda ?

På fredag gäller det! Och hon är dessutom supersnäll och samarbetsvillig.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

isa

• Värmland
« Svar #141 skrivet: 20 jul-08 kl 22:03 »
köpt en häst till

nordsvensk brukssto född 07
fick bra omdöme på visningen häromdagen.
Gammal är äldst.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #142 skrivet: 25 jul-08 kl 13:53 »
Nya bilder på lilla godingen, 2,5 mån gammal (De Noir-Master-Herkules)

Bakifrån

Krumsprång

Travar

Junibackens

« Svar #143 skrivet: 28 jul-08 kl 09:33 »
Vi har en enormous fjording runt 1,60 i manke, två småshettisar till körning och en nyinköpt islandsunghingst på två år. En flock gjord av guld alltså.  :-[

AnnaPanna

• Bill o Anna
    • www.krugarden.se
« Svar #144 skrivet: 28 jul-08 kl 12:05 »
Gå in på min hemsida www.krugarden.se
Där finns det en massa bilder!

Å fler kommeri höst hopas jag.

Anna

Har en korthårig collie,5 katter, 2 nordsvenskar, en ardenner en shettiskorsning, 10 Skånska blommehöns (genbank) och snart 4 vita brevduvor.  Rider western, kör bruks och tror på positiv förstärkning när vi hanterar och tränar våra djur.

nikita

• Stuteri Olympus
« Svar #145 skrivet: 30 jul-08 kl 08:46 »
Här kommer en bild på vårt ettåriga Ardennersto... Fia-Lotta heter hon :-)

nikita

• Stuteri Olympus
« Svar #146 skrivet: 30 jul-08 kl 08:54 »
En bild på vår treåriga Exmoorhingst med...  :) Olympus Eros heter han.
« Senast ändrad: 30 jul-08 kl 12:36 av nikita »

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #147 skrivet: 30 jul-08 kl 10:09 »
Fin, grattis till köpet! Stam? Vad fick hon för omdöme?

köpt en häst till

nordsvensk brukssto född 07
fick bra omdöme på visningen häromdagen.

Självhushåll till nytta och nöje

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #148 skrivet: 30 jul-08 kl 10:09 »
Vad fin den nya var, bondelinda! Hur gick det på premieringen?
Självhushåll till nytta och nöje

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #149 skrivet: 30 jul-08 kl 15:17 »
Vad fin den nya var, bondelinda! Hur gick det på premieringen?

Jo, visst är hon fin! Tyckte dock inte premieringdomaren.. :(

Hon fick 8-7-6-8-8 = 37p.

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

nikita

• Stuteri Olympus
« Svar #150 skrivet: 30 jul-08 kl 16:48 »
Jag tycker med att din nya häst var jättefin Bondelinda!! Domarna tycker nästan alltid olika om hur de tycker en häst ska se ut, vi visade vår lilla Shetlandshingst och fick allt från 34 till 38p på en och samma sommar! Han fick slutligen 37p på hingstpremieringen som 4-åring så numera är han valack.
Jag tycker verkligen att du ska visa henne igen och igen och jag hoppas och tror att hon kommer att få högre poäng en dag  :)  Lycka till!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #151 skrivet: 30 jul-08 kl 18:24 »
Jag har aldrig fattat vitsen med dessa premieringar och utställningar.. Poängen verkar ju som sagt vara hur godtyckligt som helst  :o
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Norrsken

• -
« Svar #152 skrivet: 30 jul-08 kl 19:22 »
Jag har aldrig fattat vitsen med dessa premieringar och utställningar.. Poängen verkar ju som sagt vara hur godtyckligt som helst  :o

:-* :-* :-*
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

guba

• Gäst
« Svar #153 skrivet: 30 jul-08 kl 22:50 »
Poängen verkar ju som sagt vara hur godtyckligt som helst  :o
På en förättarkurs skulle vi bedöma NSV, Ardenner och Fjording.
En av deltagarna som hade en annan ras än kantarell vägrade titta på dem och än mindre bedöma sitt "offer" med motiveringen att det inte lönar sig att lägga tid på dem.

"Alla ser ju likadana ut" sade han på fullt allvar och vek inte en tum från det ställningstagandet  :o
Råkar man ut för en sådan domare så kan nog poängen bli "godtycklig".

Frances

• Västergötland
« Svar #154 skrivet: 31 jul-08 kl 10:02 »
Inom travet mäter vi mått och grader, ren fakta.  Själva "tyckandet" lämnas sedan åt var och en! En del gillar långa hästar..andra korta.. vissa vill ha rakhasigt..andra krokhasigt... :) Tänk ve o fasa om vi skulle sälja hästar med "nåns"åsikt som grund  :o En sak vore om det vore samma premieringsnämnd så det blev lika för alla!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #155 skrivet: 31 jul-08 kl 13:10 »
Jag tycker med att din nya häst var jättefin Bondelinda!! Domarna tycker nästan alltid olika om hur de tycker en häst ska se ut, vi visade vår lilla Shetlandshingst och fick allt från 34 till 38p på en och samma sommar! Han fick slutligen 37p på hingstpremieringen som 4-åring så numera är han valack.
Jag tycker verkligen att du ska visa henne igen och igen och jag hoppas och tror att hon kommer att få högre poäng en dag  :)  Lycka till!

Jo, hon har ju fått 40p som 1-åring och 40p som 2-åring. Dock var hon lite tunn (inget jag kunnat påverka) nu på 3 års visningen och det kan väl göra sitt till.

Huvudsaken är ju att man har en bra häst, poängen kvittar ju egentligen  ;)!

guba

• Gäst
« Svar #156 skrivet: 31 jul-08 kl 16:55 »
Inom travet mäter vi mått och grader, ren fakta. 
Visst är det så men samtidigt så är raceaveln en avel för sig som bara inriktar sig på att tjäna pengar i alla led, hingshållare, stoägare, tränare och ägare, alla har de en gemensam nämnare, tjäna pengar, säger någon något annat så far den med en modifierad sanning.

Håller vi oss till brukshästar så finns inte pengaaspekten med utan det som är viktigt i aveln är att bevara en ras så rastypisk som möjligt såväl exteriört som lynnesmässigt, jag vet att någon bestämt att just detta är rastypiskt men ändå, det skiljer sig vida åt både vad gäller syfte och mål.

Frances

• Västergötland
« Svar #157 skrivet: 31 jul-08 kl 18:20 »
Citera
Håller vi oss till brukshästar så finns inte pengaaspekten med utan det som är viktigt i aveln är att bevara en ras så rastypisk som möjligt såväl exteriört som lynnesmässigt

Men fortfarande är det olika åsikter vad som är rastypiskt osv.  ??? Det är det som jag reagerar på! Att det går att få olika bedömningar tills man är "nöjd" med poängen.. Känns som hela skiten förlorar poängen om man säger så ;)

Och en annan sak.. nu snackar jag inte brukshästar..dom har ju visst körprov mm. Men ridhästar kan vara hur värdelösa som helst som ridhäst, men har den fått 42 poäng så avlas det friskt iallafall ::)

(och nu kom jag på hur OT detta blivit.. förlåt.. :-[)
« Senast ändrad: 31 jul-08 kl 18:22 av Frances »

isa

• Värmland
« Svar #158 skrivet: 01 aug-08 kl 12:51 »
abbe belltino

8 8 8 8 7 39 p

En välutvecklad åring,lång välformad hals.

Bra bog, mkt vacker överlinje

korrekt i sitt benställ, bra ledgångar

taktmässig skritt, tar för sig ordentligt.

men lite kort i sin trav

så jag är nöjd  :)

Fin, grattis till köpet! Stam? Vad fick hon för omdöme?

« Senast ändrad: 01 aug-08 kl 12:53 av isa »
Gammal är äldst.

Cawwo

« Svar #159 skrivet: 01 aug-08 kl 23:14 »
Ingen brukshäst i denhär damen, men riktigt söt är hon iallafall  ;D
"Inga djur, inget liv"

Dela detta:

* Inloggade just nu

435 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser