Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Traktor fråga  (läst 10575 gånger)

setr

• Västmanland
Traktor fråga
« skrivet: 24 feb-13 kl 20:48 »
Jag har en längre tid tittat på traktorer och funderat på vilken traktor skulle passa mig bäst. Första tanken var en äldre modell från 1970-talet (Volvo Volvo BM 350, MF 135 ). Sen började även titta på nyare mini-traktorer som Kubota och slutligen på nya tvåhjulstraktorer som BCS.

Nu är jag helt "lost"...  Jag är en nybörjare vad det gäller traktorer. Har aldrig ägt en och "meka" är inte riktigt min grej. Jag menar jag kan en del när det handlar om bilar men det är ingenting jag vill/orkar göra varje dag/vecka. Därför gav jag upp idén om en äldre traktor. Sen insåg jag snabbt att Kubota även begagnat kostar en hel del.

Vi har 3 ha mark och hälften av det tänker vi använda för odling vilket inte är så jätte mycket och man borde kunna klara sig med en tvåhjulstraktor. Men, när jag började räkna på vad en sådan skulle kosta med alla tillbehör så slutade det ändå på mer än 40 000 kr. För det kan man nästan köpa följande traktor på blocket http://www.blocket.se/lulea/Ford_3600_mkt_bra_skick_45509915.htm?ca=9&w=3 vilket jag tycker verkar vara en traktor som skulle täcka alla mina behov + en del annat som snöplogning på vinter.

En annan traktor jag hittade på blocket http://www.blocket.se/ostergotland/John_Deere_2250__91_45458053.htm?ca=9&w=3. Den är betydligt nyare än de andra jag tittat på. Visst är den också mycket dyrare och ganska mycket "overkill" för mitt lilla torp men om jag då skulle få ett bekymmerslöst ägande så skulle jag kunna tänka mig...   Ni vet...  :-[

Vad tycker ni? Vilket alternativ borde jag satsa på?  Är det något som jag missat med traktorerna från Blocket? De kanske inte är så bra som jag tror att de är....

TW

• Finland
SV: Traktor fråga
« Svar #1 skrivet: 24 feb-13 kl 21:14 »
Många gamla traktorer som säljs är bara uppmålade vrak. De ser bra ut på bild men tekniskt är de renoveringsobjekt. Andra ser ut som vrak men kan vara i skapligt skick rent tekniskt. Det är osäkerheten som är problemet då man inte känner förra ägaren.

Jag tycker du skall göra som jag gjorde. Leta efter en ganska liten och enkel gammal traktor (60tal eller 70tal) som någon pedantisk gubbe har haft och skött om så att den är i gott skick för sin ålder. Den där i Luleå kan eventuellt vara en sådan. Det skall vara en vanlig modell som det är lätt att hitta delar till och som varje byamekaniker kan både utan och innan. Sådana exemplar brukar komma ut på marknaden ibland och då gäller det att känna igen den och passa på. Far runt och titta på traktorer tills ni hittar en som verkar bra och då tar du dit någon maskinkunnig bekant som kan provköra den innan köpet. Var beredd att betala 5000-10000 kronor mer än motsvarande traktor brukar kosta. Efter köpet går du igenom den och smörjer och putsar och justerar och reparerar allt så att den tekniskt är i toppskick. Eftersom den redan är någorlunda hel så klarar du säkert större delen själv. Det du inte klarar själv kan du anlita någon byamekaniker för.

Då traktorn en gång är i gott skick och allting genomgånget är det inte så svårt att hålla den i skick och reparera ordentligt vartefter felen uppstår. Problemen brukar komma då man börjar fuskreparera och låta saker vara söndriga och så blir det mer och mer tills det blir övermäktigt att få den att fungera och så ger folk upp och säger att man inte kan ha en gammal traktor. Det är som med gamla träbåtar. Om man börjar låta underhållet släpa efter är man såld.

Bara mina åsikter...... jag är ägare till en MF 165 årsmodell 1971 och kan litet om maskiner men hatar att meka. Det här var min lösning för minsta möjliga mekande utan att det blir svindyrt.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

blizzard

« Svar #2 skrivet: 24 feb-13 kl 21:17 »
Jag skulle rekommendera att fortsätta titta på blocket annonserna och köpa någon äldre europeisk maskin därifrån.
En äldre maskin behöver absolut inte nödvändigtvis innebära täta eller dyrbara reparationer.
Jag tror personligen att det är ett mycket bättre köp att skaffa en välhållen 20-40år gammal europeisk maskin än att köpa en "modern"kina traktor.
Detta både gällande kvalite/reparationer/andrahansvärde samt reservdelar.
Både Forden med lastare och John Deeren i dina länkar såg bra ut.
Ok John deeren hade gått en hel del hos en förmodligen arbetsintensiv arbetsgivare,men jag förmodar att priset var i paritet med det.
Forden såg och verkade ok ut på alla sätt.

Skogsola

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 feb-13 kl 21:20 »
 Forden kan vara något för dig! Jonnen är för stor, har gått mycket, saknar lastare och kostar kulor när den havererar.

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 feb-13 kl 21:49 »
Håller med på Forden. Enkel konstruktion blir billigare även när man lejer bort reparationer.

Kör rätt en del med ett likadant ekipage, fast en 4000. Läcker en del olja... men inga större konstigheter har hänt, sedan jag började använda den 2007. Rätt kass på snö dock, så det gäller att ta i tid om det är större ytor.

setr

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 24 feb-13 kl 22:01 »
Tack för alla svaren. Då var mitt första tanke "rätt"...  Jag har spontant två frågor till.

Hur många arb.timmar på en traktor är "för många"??  :-[

Jag har läst en del och de vanliga märken här i Sverige anses vara Volvo, MF och JD. Kanske även Ford...  Vad tycker ni om "öststatare" samt ett märke som Fiat?

Framför allt Fiat för östeuropeiska grejer är jag tveksam till när jag tänker på reparationer och reservdelar.

Skogsola

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 feb-13 kl 22:06 »
 Vid 5000-6000 timmar ska man nog börja se sig för. Men det behöver inte vara fel om traktorn är skött. Fiat är bra. Zetor är bra. Ursus är bra men onödigt stort för dig. Belarus är inte bra.

Halte

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 24 feb-13 kl 22:07 »
Fiat räknas iaf häromkring dom ett fint märke.. Jag tycker dock att de ligger lite högt i pris.

Jag skulle satsa på en Ford. . De ligger bra i pris oftast.  Typ 2000- eller 3000-serien borde vara lagom storlek.

Jag köpte en Ford 2600 förra året för 20 000.. kalasbra traktor på alla sätt.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 24 feb-13 kl 22:12 »
Vad ja vet så har Fiat dyra reserv delar annars så är det trevliga traktorer .Skulle också satsa på Forden för dina behov.

blizzard

« Svar #9 skrivet: 24 feb-13 kl 22:19 »
Ja frågan ang timmarna är inte helt lätt att besvara tycker jag.En vanlig jordbrukare börjar väl vara lite sliten vid 6-8000 timmar.
En entreprenadmaskin det dubbla.Men det finns undantag åt båda hållen,det hela beror ju på föregående ägare...
Har de haft för vana att prova hur kallt det har gått att starta maskinen?har de inte använt motorvärmare?har de bytt olja i ordning?...
Det är sådant man måste känna sig fram till,skicket överlag säger en hel del om föregående ägare,är där ståltråd och gamla batterier som bara funkar på sommaren...Slitna däck och allmänt småtrasigt?,precis som på gamla bilar.Ta en annan...

Gällande öststatare så funkar Zetor och Ursus ganska bra,Var försiktigare med Belarus.Vissa Belarusar har dock funkat bra speciellt i skogen då de har väldigt hög markfrigång,men ett varningens ord på dem.

Fiat är inga större problem,väldigt populära på sin tid,något högvarviga dock men i överlag bra kvalite.Fiat finns inte längre de heter New Holland nu mer.

setr

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 24 feb-13 kl 22:27 »
Citera
Kör rätt en del med ett likadant ekipage, fast en 4000. Läcker en del olja... men inga större konstigheter har hänt, sedan jag började använda den 2007. Rätt kass på snö dock, så det gäller att ta i tid om det är större ytor.

Varför är den kass på snöplogning?? För lätt?  Vi har en bonde som gör jobbet men det skulle vara skönt att ha "back up"

Citera
Jag köpte en Ford 2600 förra året för 20 000.. kalasbra traktor på alla sätt.

En sån med hytt skulle jag vilja köpa :-)

hustran

« Svar #11 skrivet: 24 feb-13 kl 22:32 »
Jag har läst lite på den här "tråden" och förundrat mig över varför ingen har nämnt Valmet,en nordisk traktor med gott renome'. Jag har 2st. 502-or som är snälla och lättkörda. De är från mitten o slutet av 70-talet. Spännande att läsa era inlägg,för eller emot 4-hjulsdrift,bla. Själv är jag dålig på traktorer men kanske önskar att sälja dessa pga.nuvarande situation.Är de bara skit tycker ni eller finns ngt. intresse? ???

Broberg

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 24 feb-13 kl 22:35 »
Varför är den kass på snöplogning?? För lätt?  Vi har en bonde som gör jobbet men det skulle vara skönt att ha "back up"

Jo, för litet i förhållande till snöskär bak, tvåhjulsdrift och framtung lastare. Men det går ju och kör bonnen det stora, så är ju inget det du behöver hänga upp dig på.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 24 feb-13 kl 22:48 »
Jo, för litet i förhållande till snöskär bak, tvåhjulsdrift och framtung lastare. Men det går ju och kör bonnen det stora, så är ju inget det du behöver hänga upp dig på.
Var för köra men sån skit som bakmonterat man får ju bara nackspärr av att ha sånt blad ? man bör ha front monterat sen så ställer man av lastaren  och eventuellt viktar den där bak + kedjor då borde dra rätt bra .

Broberg

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 24 feb-13 kl 22:57 »
Var för köra men sån skit som bakmonterat man får ju bara nackspärr av att ha sånt blad ? man bör ha front monterat sen så ställer man av lastaren  och eventuellt viktar den där bak + kedjor då borde dra rätt bra .

För att det inte är min traktor.

Och så länge man bara har skär bak är det drygt att ställa av lastaren, för den behövs lite jämt och ständigt, när det blir lite för mycket och blöt snö.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 24 feb-13 kl 22:59 »
För att det inte är min traktor.

Och så länge man bara har skär bak är det drygt att ställa av lastaren, för den behövs lite jämt och ständigt, när det blir lite för mycket och blöt snö.
Ja om det inte är din så förstår ja men det gäller väll inte för Ts i alla fall vad ja för stått .

blizzard

« Svar #16 skrivet: 24 feb-13 kl 23:03 »
Jag har läst lite på den här "tråden" och förundrat mig över varför ingen har nämnt Valmet,en nordisk traktor med gott renome'. Jag har 2st. 502-or som är snälla och lättkörda. De är från mitten o slutet av 70-talet. Spännande att läsa era inlägg,för eller emot 4-hjulsdrift,bla. Själv är jag dålig på traktorer men kanske önskar att sälja dessa pga.nuvarande situation.Är de bara skit tycker ni eller finns ngt. intresse? ???

Valmet faller in under min kategori "europeiska" traktorer.
Någon direkt uppräkning av olika märken har inte förekommit i den här tråden.Frågor ang begade Ford och John deere har ställts.
Vissa spontana intryck av öststatare typ Zetor och Ursus samt Belarus har ventilerats ,slutligen har även Fiat figurerat,allt efter förfrågan.

Någon diskussion ang två eller fyrhjuldrift har inte förekommit,du kanske tänker på någon annan tråd?

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #17 skrivet: 24 feb-13 kl 23:03 »
Min (ringa) erfarenhet är att man behöver stor traktor till:
* Snöröjning av väg (mycket snö kräver kedjor, bra fart och tyngd)
* Plöja (styv lera och flera skär = tungt)
* Harva (räkna 1,5 hk/harvpinne ungefär)
* Köra i skogen (markfrigången och för att orka dra timmerkärran).
* Tunga lastarjobb.

Så om du inte har ovanstående behov klarar du dig med en liten traktor. Tvåhjulig traktor har jag ingen uppfattning om.

/Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Broberg

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 24 feb-13 kl 23:12 »
Ja om det inte är din så förstår ja men det gäller väll inte för Ts i alla fall vad ja för stått .

Nej, men Fordekipaget i länken som lades in var likadant ju.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 24 feb-13 kl 23:19 »
Nej, men Fordekipaget i länken som lades in var likadant ju.
Oki.  Men för den skull kan man ju inte säga att den är kass då förutsättningarna är så olika där av min i invändning  det blir ju liksom fel information för Ts .Men vi släpper det nu

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 1 användare
Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser