Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalcium spray.  (läst 884 gånger)

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
Kalcium spray.
« skrivet: 20 feb-13 kl 11:09 »
Jag vågar inte ge hönsen äggskalen, rädd för att de ska få för stor smak för eina ägg.
Såg en film på youtube om hur någon samlade in mängder med äggskal från restauranter och efter att ha tvättat och torkat de så lades de i en burk. Sedan hällde de på risvinäger och det fick all kalk att lossa från skalen - kvar blev bara tunna hinnor.

Detta finns under Korean Natural Farming (IMO Brian Mc Grath)
Kalcium spray.
Äggskal torkade i ugnen
10 delar risvinäger i 1 del äggskal (söndersmulade)
Detta blandas ut 1000:1 & sprayas på omogna frukter.

Själv har jag gjort blandningen med egen äppelsidervinäger men har inte använt det än.


Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Kalcium spray.
« Svar #1 skrivet: 20 feb-13 kl 12:10 »
Detta blandas ut 1000:1 & sprayas på omogna frukter.

Varför då???
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Kalcium spray.
« Svar #2 skrivet: 21 feb-13 kl 10:46 »
Varför då???
För att det blir för starkt annars med ren koncentrerad kalk och vinäger, man ska använda en betydligt svagare dos.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Kalcium spray.
« Svar #3 skrivet: 21 feb-13 kl 10:49 »
För att det blir för starkt annars med ren koncentrerad kalk och vinäger, man ska använda en betydligt svagare dos.
Jag tror att Kanin-Eva undrade varför man överhuvudtaget sprejar kalk på omogna frukter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Kalcium spray.
« Svar #4 skrivet: 23 feb-13 kl 09:04 »
Jag tror att Kanin-Eva undrade varför man överhuvudtaget sprejar kalk på omogna frukter.

 ;D :-[ :P, det minns jag inte helt säkert men troligen var det som växtskydd och för att avskräcka insekter, det skulle göras på omogna frukter, så det är säkert ett ekologiskt sätt att få fram frisk frukt.
Någon annan som vet ? Är ni intresserade så gå in på youtube och sök  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

329 gäster, 3 användare
ManPåGården, von tratt, GuyFromTheSky

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser