Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Semlor till hönsen?  (läst 4297 gånger)

Annamax

  • Inlägg: 334
    • Övriga världen
Semlor till hönsen?
« skrivet: 23 feb-13 kl 13:37 »
Har fått ett gäng gamla semlor av min lokala handlare, finns det något i dem som inte skulle vara bra för en höna att äta? Det är ca en halv semla per höna det gäller, den klassiska varianten med kardemummabröd, grädde och mandelmassa...

Mvh Anna

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Semlor till hönsen?
« Svar #1 skrivet: 23 feb-13 kl 13:42 »
Har fått ett gäng gamla semlor av min lokala handlare, finns det något i dem som inte skulle vara bra för en höna att äta? Det är ca en halv semla per höna det gäller, den klassiska varianten med kardemummabröd, grädde och mandelmassa...

Mvh Anna

Låter som ett redigt kalas. Mina höns vill genast komma på besök  ;D
Kan inte tänka mig att det är skadligt för hönsen, kanske grädden kan sätta lite väl fart på magarna?
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Annamax

  • Inlägg: 334
    • Övriga världen
SV: Semlor till hönsen?
« Svar #2 skrivet: 23 feb-13 kl 14:00 »
Låter som ett redigt kalas. Mina höns vill genast komma på besök  ;D
Kan inte tänka mig att det är skadligt för hönsen, kanske grädden kan sätta lite väl fart på magarna?

De är välkomna;) Det var just grädden jag funderade på, kanske blir lite för mycket laktos? Eller vad det nu är i grädde som gör att det är grädde...

Neinor

  • Inlägg: 745
  • Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
SV: Semlor till hönsen?
« Svar #3 skrivet: 23 feb-13 kl 14:11 »
Det borde inte vara någon fara. Så länge inte alla får en semla var 8)
Mina höns får i princip alla våra matrester.
Kebab och pizza är en favorit här ;D
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

morris-minor

  • Inlägg: 78
    • Södermanland
SV: Semlor till hönsen?
« Svar #4 skrivet: 26 feb-13 kl 08:32 »
Formellt sett är det väl bara tillåtet att ge hönsen vegetabiliska matrester för att undvika smittspridning av olika slag.
http://www.lansstyrelsen.se/sodermanland/Sv/djur-och-natur/smittskydd/Pages/Matavfall_som_djurfoder.aspx

Annamax

  • Inlägg: 334
    • Övriga världen
SV: Semlor till hönsen?
« Svar #5 skrivet: 26 feb-13 kl 10:59 »
Formellt sett är det väl bara tillåtet att ge hönsen vegetabiliska matrester för att undvika smittspridning av olika slag.
http://www.lansstyrelsen.se/sodermanland/Sv/djur-och-natur/smittskydd/Pages/Matavfall_som_djurfoder.aspx


Formellt sett så är det mycket man borde göra :-D

« Senast ändrad: 26 feb-13 kl 11:03 av Annamax »

Annamax

  • Inlägg: 334
    • Övriga världen
SV: Semlor till hönsen?
« Svar #6 skrivet: 26 feb-13 kl 11:05 »
Det borde inte vara någon fara. Så länge inte alla får en semla var 8)
Mina höns får i princip alla våra matrester.
Kebab och pizza är en favorit här ;D

Samma här:) Och det gick finfint med semlorna, mycket uppskattat;)

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Semlor till hönsen?
« Svar #7 skrivet: 26 feb-13 kl 11:37 »
När vi har bakat kladdkaka/tårta eller liknande brukar de bli grädde över, fåglarna älskar det :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Neinor

  • Inlägg: 745
  • Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
SV: Semlor till hönsen?
« Svar #8 skrivet: 26 feb-13 kl 12:54 »
Mina äter inte kladdkaka märkte jag häromdagen.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Semlor till hönsen?
« Svar #9 skrivet: 26 feb-13 kl 19:23 »
Mina äter inte kladdkaka märkte jag häromdagen.
bra, för de ska inte ha choklad ;)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Semlor till hönsen?
« Svar #10 skrivet: 26 feb-13 kl 19:59 »
Formellt sett är det väl bara tillåtet att ge hönsen vegetabiliska matrester för att undvika smittspridning av olika slag.
http://www.lansstyrelsen.se/sodermanland/Sv/djur-och-natur/smittskydd/Pages/Matavfall_som_djurfoder.aspx


Får man laga mat till hönsen och sedan själv äta det man inte fodrar med?
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

morris-minor

  • Inlägg: 78
    • Södermanland
SV: Semlor till hönsen?
« Svar #11 skrivet: 26 feb-13 kl 20:51 »
Ja, om det är veganmat.  :P  ;)
Men av nyfikenhet, varför är den regeln mindre viktig än andra djurskyddsregler? Är inte själva finessen med att ha alternativ matproduktion att se till att djurens skötsel håller så hög kvalitet som möjligt? Animaliska rester kan man ju ge till hunden eller hushållskomposten. Vore intressant att höra hur ni resonerar där,

TouchOfRed

  • Inlägg: 256
    • Skåne
SV: Semlor till hönsen?
« Svar #12 skrivet: 26 feb-13 kl 20:52 »
Jag tror du kan ge brödet och grädden utan större prolem, men jag skulle hellre slänga mandelmassan.
Sötmandel är egentligen ok, men bittermandel är giftigt. Och det kan räcka med en bittermandel för att döda ett djur. Jag skulle inte ge något med sötmandel i heller, de ser ju likadana ut och man vet aldrig. Inte värt risken tycker jag.
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

bua

  • Inlägg: 478
SV: Semlor till hönsen?
« Svar #13 skrivet: 26 feb-13 kl 21:55 »
Men av nyfikenhet, varför är den regeln mindre viktig än andra djurskyddsregler? Är inte själva finessen med att ha alternativ matproduktion att se till att djurens skötsel håller så hög kvalitet som möjligt? Animaliska rester kan man ju ge till hunden eller hushållskomposten. Vore intressant att höra hur ni resonerar där,
Är det verkligen en regel för att skydda djuren generellt eller är det en regel som tillkommit för att inte upprepa "galna ko-sjukan"? Vilda höns äter animalier i alla möjliga former. Om inte matindustrin var så absurd i användning av kemikalier och andra vinstdrivande lösningar som gör maten ohälsosam skulle det inte vara något problem. Nu  måste (!) lagstiftarna skapa lagar så att stordrift av broiler och ägg inte går över styr. Dessa lagar gäller för oss som har hobbyhöns men det blir väldigt absurt att det kött och den ost som är godkänt för mig att äta inte är tillåtet för mig att också ge till mina hönor.
Däremot får jag ge hönorna industriproducerat foder som jag egentligen inte har en aning om hur det producerats.
Jag ger mina hönor riktig mat - grönsaker, säd, ost och kött men skulle aldrig någonsin ge dem industritillverkat foder.
Jag gav aldrig mina barn industritillverkad barnmat heller. Jag litar inte på mat-tillverkarna, så enkelt är det.

skogsbonne

  • Inlägg: 802
    • Värmland
SV: Semlor till hönsen?
« Svar #14 skrivet: 26 feb-13 kl 22:10 »
som bua det är farligare att ge kpe foder än kött. vilken löjlig regel inte ge animaliska producter.... fasen måste ta och gräva bort varenda mask i backen....

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Semlor till hönsen?
« Svar #15 skrivet: 27 feb-13 kl 07:03 »
Jag tror du kan ge brödet och grädden utan större prolem, men jag skulle hellre slänga mandelmassan.
Sötmandel är egentligen ok, men bittermandel är giftigt. Och det kan räcka med en bittermandel för att döda ett djur. Jag skulle inte ge något med sötmandel i heller, de ser ju likadana ut och man vet aldrig. Inte värt risken tycker jag.

Men inte har väl bagaren en semla som består av bittermandel och grädde ute till försäljning? En sådan går ju inte att äta. Jag tror nog att de fylls med grädde och vanlig sötmandel.

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

morris-minor

  • Inlägg: 78
    • Södermanland
SV: Semlor till hönsen?
« Svar #16 skrivet: 27 feb-13 kl 08:27 »
Är det verkligen en regel för att skydda djuren generellt eller är det en regel som tillkommit för att inte upprepa "galna ko-sjukan"? Vilda höns äter animalier i alla möjliga former. Om inte matindustrin var så absurd i användning av kemikalier och andra vinstdrivande lösningar som gör maten ohälsosam skulle det inte vara något problem. Nu  måste (!) lagstiftarna skapa lagar så att stordrift av broiler och ägg inte går över styr. Dessa lagar gäller för oss som har hobbyhöns men det blir väldigt absurt att det kött och den ost som är godkänt för mig att äta inte är tillåtet för mig att också ge till mina hönor.
Däremot får jag ge hönorna industriproducerat foder som jag egentligen inte har en aning om hur det producerats.
Jag ger mina hönor riktig mat - grönsaker, säd, ost och kött men skulle aldrig någonsin ge dem industritillverkat foder.
Jag gav aldrig mina barn industritillverkad barnmat heller. Jag litar inte på mat-tillverkarna, så enkelt är det.
Det borde kunna gå bra att ge hönsen animaliska produkter som man själv har full kontroll över och har producerat själv. Någon nämnde däremot kebab ovan, den typen av kött tycker jag är tveksamt att lita på (om man inte gör kebaben av eget kött förstås) som foder till ett djur som ger mat. Hönsfodret kan förstås också vara tveksamt men möjligen kan man lita mer på det eftersom det är gjort som foder till produktionsdjur med de kraven som finns. Den ekologiska märkningen kan man förstås aldrig lita på helt och fullt. Men att industrifodret inte är 100% pålitligt är väl inget bra argument för att låta hönsen äta kött och köpesemlor? Jag kan tycka att det är rimligt att man drar en gräns vid animaliska produkter just för att man ska undvika att göra en riskbedömning i varje fall. Och som sagt, man kan ju lägga köttet i komposten i stället så det ingår i kretsloppet fast på ett annat sätt.

karsan

  • Inlägg: 1905
    • Södermanland
SV: Semlor till hönsen?
« Svar #17 skrivet: 27 feb-13 kl 10:16 »
Finns det dokumenterade fall av smittspridning från människomat till höns?

Jag har för mig att ett stort utbrott av sjukdom hos svin i England (eller var det början på mul-och-klövsjukan till om med?) för ett antal år sedan, tillskrivs salami på smörgås som någon lagt bredvid svin som gick ute. Mycket allvarligt alltså, men hade inget med höns att göra.

Någon här som har koll?

TouchOfRed

  • Inlägg: 256
    • Skåne
SV: Semlor till hönsen?
« Svar #18 skrivet: 27 feb-13 kl 13:24 »
Men inte har väl bagaren en semla som består av bittermandel och grädde ute till försäljning? En sådan går ju inte att äta. Jag tror nog att de fylls med grädde och vanlig sötmandel.

Nä, det var heller inte det jag påstod. Jag skrev att sötmandel är ok. Det jag menar är att sötmandel och bittermandel ser likadana ut. Om det då smygit ner en bittermandel i mandelmassan är det väl ändå onödigt att riskera att hönsen får i sig det? Kanske inte smakar bittermandel, men giftet finns ju fortfarande kvar, om än i mindre dos. Onödigt att riskera, som sagt, tycker jag. Men det är ju upp till var och en att avgöra. 
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

Hönapönan

  • Inlägg: 73
    • Södermanland
SV: Semlor till hönsen?
« Svar #19 skrivet: 27 feb-13 kl 16:01 »
Nä, det var heller inte det jag påstod. Jag skrev att sötmandel är ok. Det jag menar är att sötmandel och bittermandel ser likadana ut. Om det då smygit ner en bittermandel i mandelmassan är det väl ändå onödigt att riskera att hönsen får i sig det? Kanske inte smakar bittermandel, men giftet finns ju fortfarande kvar, om än i mindre dos. Onödigt att riskera, som sagt, tycker jag. Men det är ju upp till var och en att avgöra.
Jag tror nog att man kan ge semlor till hönsen, vore det bittermandel i så skulle de nog rata den i om att det är så starkt!
Låt hönsen få semla....
De överlevde ju förr, så sunt förnuft råder:)
En glad familj på landet som just blivit med kanin och
...drömmer om höns i trädgården!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

335 gäster, 5 användare (2 dolda)
Be, Vi Alla, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser