Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ändrade preferenser hos hönsen  (läst 941 gånger)

Kanin-Eva

• Dalarna
Ändrade preferenser hos hönsen
« skrivet: 22 feb-13 kl 09:51 »
Mina höns får helt spannmål i tre separata automater, en för korn, en för vete och en för havre. Jag har en idé om att hönsen plockar åt sig det som de behöver. Automaterna behöver fyllas på olika ofta beroende på vilket spannmål som är mest populärt. Sedan jag satte in automaterna (i somras) har vete varit i särklass populärast och den automaten har jag fyllt på ungefär dubbelt så ofta som havreautomaten, som är näst poplärast. Kornet behöver jag fylla på ganska sällan eftersom det gå åt väldig lite.

Men så, sedan ca 2 veckor, är det havren som går mest. Därefter vete. Och de har börjat äta betydligt mer korn även om korn fortfarande är det som går minst. Vad kan denna tydliga förändring i smak bero på? Är det bara en idé hönsen fått eller beror det på något sätt på innehållet?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Ändrade preferenser hos hönsen
« Svar #1 skrivet: 25 feb-13 kl 22:48 »
Man har gjort en hel del försök på detta med höns som får välja själv och de är väldigt duktiga på att komponera en balanserad foderstat på egen hand. Att vad dom äter ändras över tiden tycker jag låter helt naturligt. Havre innehåler ju tex mer fett vilket hönsen behöver mer av när det är kallt osv.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser