Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bröstsele till ardenner, vart köper man det?  (läst 2500 gånger)

mli79

• Skåne
Bröstsele till ardenner, vart köper man det?
« skrivet: 21 feb-13 kl 11:21 »

Jag har en liten ardenner som jag funderar på om jag ska köra in. Det blir bara hobbykörning, alltså inget tygre arbete, och hon har dessutom en bra plats för brösta. Därför tänkte jag satsa på en bröstsele istället för loksele. Loksele i all ära, men det är ju så förbenat tungt att sela med.
Trots att denna lilla dam endast är nån cm över ponnymåttet så har hon ett bröstomfång på 250cm. Vart hittar jag bröstsele i hennes storlek? Även på baksele och bröstan behöver hon en 10-20cm extra om jag jämför med DriveOuts startseles storlekstabell.
Tips mottages tacksamt!
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

vindensbonig

• Gäst
SV: Bröstsele till ardenner, vart köper man det?
« Svar #1 skrivet: 21 feb-13 kl 11:26 »
Börjes i Floby kan ha . www.flobyoverskottslager.nu/

queer

« Svar #2 skrivet: 21 feb-13 kl 12:00 »
Svenljunga Sadelmakeri ... inte billigt men det passar ...

Kanske finns något begagnat som kan ändras ...

http://www.svenljunga-sadelmakeri.se/

mli79

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 22 feb-13 kl 09:56 »

Tack för tips! Dock ligger dessa selar i en lite högre prisklass än vad jag hade tänkt mig nu till en början. Drive Out har en sele för som säljs ny för 2 800:- Jag har den till en av mina andra och är väldigt nöjd. Att jag inte kan köpa en sån är att bukgjorden och framförallt bakselen blir för kort. Funderar på om man skulle köpa en sådan ändå, bukgjord kan man ju förlänga och bakselen likaså. Bröstan kanske blir lite värre, men det kanske går att köpa löst.
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

EmblaAsk

« Svar #4 skrivet: 02 apr-13 kl 17:47 »
Börjes i Tingsryd har bröstesele till Ardenner, Maratonmodellen som är extra förstärkt. kostar dock 8200 kr.

Du får räkna på vad det kostar att förlänga och fixa med en billigare sele i storlek Full och se vad som blir mest prisvärt. Arbetskostnad är ju dyrt om en sadelmakare skall fixa förlängning av bukgjord och baksele, samt att du ändå skall köpa till en längre brösta.... Lösa bröstor brukar väl kosta ett par tusen bara de??

Som jämförelse kostar Börjes finsele som inte är förstärkt för maratonkörning 6795 kr i storlek full. Maratonmodellen finns i storlek Ardenner, kostar "bara" 1405 kr mer. Men du kanske hittat finsele i storlek full billigare någon annanstans?

Ädelssons Sadelmakeri i Dalsjöfors har också Bröstsele Maraton strl ardenner pris: 6995 kr. Bröstans längd på den är 140 cm, bröstomfång 220 cm +- 15 cm. Jag har goda erfarenheter av Ädelssons har köpt sele där och även specialbeställt tömmar mm Bra service och bra priser också tycker jag! www.adelssons.jetshop.se är adressen.

Selar.se har också maratonsele för större hästar Shire heter deras, men priset är saftigt, 10620 kr!!

Lycka till med letandet!

Zeptember

• Småland
« Svar #5 skrivet: 04 apr-13 kl 12:45 »
Bole-produkter har lite billigare selar till häst men jag vet inte hur de är.. Fick ett tips när jag letade loksele till min shettis..
Men du kan ju alltid spana på deras sida :)
Mammaledig.. Vi har tre barn, hönor, myskankor, en nordsvensk, en shettis och tre katter..

Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 2 användare
Staem, Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser