Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jahopp...röta lite här och var...  (läst 6625 gånger)

Vitkål

• Uppland
Jahopp...röta lite här och var...
« skrivet: 19 feb-13 kl 23:50 »
Som sagt... nu verkar det bara både strålröta och bärrandsröta samtidigt, och fan alltså. Känns som om livet är slut just i detta ögonblick. Bärranden vit och lite köttig och typ "bulor" på var sida av strålen i sulan. Gällande bulorna hade jag inte den blekaste aning om att det kunde uppkomma vid strålröta, fick höra det idag först. 
Antar att det bara är att ta ut hovslagare, förhoppningsvis slipper vi öppna upp och gipsa och skit. Hur vanligt är det att man måste göra större ingrepp när det kommer till bärrandsrötan när hästen själv inte verkar vara det minsta bekymrad? Att jag inte fattat tidigare, börjar ju undra om jag är dum i huvudet på riktigt.

I vilket fall som helst blir det Granngården nästa imorgon för att skaffa virkon s, tjära och jodopax. Har någon synpunkter eller tips på produkter för att sköta om fötterna på absolut bästa möjliga sätt, och har ni några bra knep?

Jag blir helt körd i botten när någon händer mina djur, ont i magen, kan inte sova, det bara snurrar i huvudet. Skitjobbigt verkligen, jag är så fruktansvärt rädd att något mer allvarligt ska inträffa. Ibland är det heöt enkelt inte kul att vara hästägare.

vindensbonig

• Gäst
SV: Jahopp...röta lite här och var...
« Svar #1 skrivet: 20 feb-13 kl 00:14 »
Som sagt... nu verkar det bara både strålröta och bärrandsröta samtidigt, och fan alltså. Känns som om livet är slut just i detta ögonblick. Bärranden vit och lite köttig och typ "bulor" på var sida av strålen i sulan. Gällande bulorna hade jag inte den blekaste aning om att det kunde uppkomma vid strålröta, fick höra det idag först. 
Antar att det bara är att ta ut hovslagare, förhoppningsvis slipper vi öppna upp och gipsa och skit. Hur vanligt är det att man måste göra större ingrepp när det kommer till bärrandsrötan när hästen själv inte verkar vara det minsta bekymrad? Att jag inte fattat tidigare, börjar ju undra om jag är dum i huvudet på riktigt.

I vilket fall som helst blir det Granngården nästa imorgon för att skaffa virkon s, tjära och jodopax. Har någon synpunkter eller tips på produkter för att sköta om fötterna på absolut bästa möjliga sätt, och har ni några bra knep?

Jag blir helt körd i botten när någon händer mina djur, ont i magen, kan inte sova, det bara snurrar i huvudet. Skitjobbigt verkligen, jag är så fruktansvärt rädd att något mer allvarligt ska inträffa. Ibland är det heöt enkelt inte kul att vara hästägare.
Ja har för visso bara använt koppar sulfat dom få gångerna ja har haft bärrandsröta  och på med  sko bytt sen om någon månad  .  koppar sulfat finns hos  färg handlare i alla fall för några år sen det är ett vitt pulver som du späder med lite vatten då det blir blått  i en glasburk med lock  eller något liknade  så har du färdigbladat  bara att röra om och kleta på så slipper du göra nytt var gång men obs inte för mycket  lite onödigt  . Koppar sulfat burken räcker nog livet ut för dig  . Och trä kära på strålen så den torkar ur . Förresten tror ja hovis slår på sko med sula  inge gips  vad ja vet  . Tar du ut hovsis så behöver du nog inte köpa koppar sulfat  men det kan ju va bra att ha hemma ändå .Lycka till nu och ge inte tappt nu.

Vitkål

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 20 feb-13 kl 00:19 »
Är det kopparsulfat som gäller även för bärrandsröta? Hade för mig att det bara var för strålröta men blir ju bara glad om det funkar för båda!

vindensbonig

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 20 feb-13 kl 00:26 »
Är det kopparsulfat som gäller även för bärrandsröta? Hade för mig att det bara var för strålröta men blir ju bara glad om det funkar för båda!
Främst för bäransdröta  men drar man på sula under skon så funkar det nog på strålen med rimligtvis  den ska ju torka ut . Men det där tror ja din hovis ordnar det  åt dig .

Vitkål

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 20 feb-13 kl 00:38 »
Jo, får hoppas det! Dock går vår tös barfota så det får fixas på annat sätt än med doja och sula. I en tråd rekommenderade man klorin och jodopax, klorin låter ju kanske lite väl :S
Kopparsulfat, kan man tänkas hitta det på typ Caparol eller flugger? Tack för fina tips!

vindensbonig

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 feb-13 kl 01:03 »
Jo, får hoppas det! Dock går vår tös barfota så det får fixas på annat sätt än med doja och sula. I en tråd rekommenderade man klorin och jodopax, klorin låter ju kanske lite väl :S
Kopparsulfat, kan man tänkas hitta det på typ Caparol eller flugger? Tack för fina tips!
Vet inge hur det är med det  på dom ställen dun nämner tror du har större skans på en lite mindre färg handel . Finns ju lösa dojor nu för tiden kanske det kan vara något   Bods tror ja det heter  ja jodopax är också uttorkande men kopparsulfaten är bra mycket  bättre enligt mig .
« Senast ändrad: 20 feb-13 kl 01:17 av mummrick »

Hovslagar´n

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 25 feb-13 kl 14:19 »
Viktigt är att få rensat upp ordentligt i rötan. Sen är det till att hålla det så torrt och rent som möjligt. Blåspray används ibland. Antiseptiskt och uttorkande. Lycka till!!

vindensbonig

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 feb-13 kl 14:25 »
Viktigt är att få rensat upp ordentligt i rötan. Sen är det till att hålla det så torrt och rent som möjligt. Blåspray används ibland. Antiseptiskt och uttorkande. Lycka till!!
Är inte det en variant av koppar sulfat med tanke på färgen har ingen erfaren het ut av sprayen ?

FM

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 25 feb-13 kl 14:28 »
Jag tycker ej om att använda jod. Har haft goda resultat med väteperoxid och även vircon s. Blåspray har jag oxå använt och något blått ännu mer konsentrerat som jag har (dock ej glad i att använda det då det mycket miljöfarligt etc...).
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Vitkål

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 25 feb-13 kl 21:23 »
Skaffade mig kopparsulfat över nätet idag, köpte faktiskt ett helt kilo så är det gjort nästa gång rötan gör sig påmind. Är det någon som vet hur koncentrerat det bör vara?

Nu står de på spån på lösdriften istället för halm som de hade tidigare, det bör hjälpa till lite på traven :)

Vissel-Johanna

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 26 feb-13 kl 14:07 »
Citera
Nu står de på spån på lösdriften istället för halm som de hade tidigare, det bör hjälpa till lite på traven

Ja, att se över underlaget är nog det viktigaste för att förebygga. Kan man inte byta ut det kan det ändå göra skillnad att t.ex. kratsa hovarna en gång extra.

Heja heja, snart är det nog vår och sommar och torra hovar och inget tjärkladd mer! :)

Hovslagar´n

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 03 mar-13 kl 15:05 »
Är inte det en variant av koppar sulfat med tanke på färgen har ingen erfaren het ut av sprayen ?

Jag tror inte att det är en variant av kopparsulfat. Blåspray innehåller biocider( olika ämnen som tar död på levande organismer). Det finns olika biocider som tar död på olika organismer, svamp mm. Kanske inget man skall slabba med i onödan ändå. Sen är det väl alkohol som är uttorkande. Tror jag  ::)

vindensbonig

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 03 mar-13 kl 15:15 »
Jag tror inte att det är en variant av kopparsulfat. Blåspray innehåller biocider( olika ämnen som tar död på levande organismer). Det finns olika biocider som tar död på olika organismer, svamp mm. Kanske inget man skall slabba med i onödan ändå. Sen är det väl alkohol som är uttorkande. Tror jag  ::)
Oki tack för svar . Har ju bara använt koppar sulfat och träskära  vid dom få tillfällena det har blivit röta samt att dragit dit en sko med sula det funka det med .

Valmet

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 03 mar-13 kl 15:16 »
 :(Verkade min gamla pålle igår och kunde konstatera rikligt med röta.

Hon går alltid ute med ligghall. Skiten hade krypt upp ordentligt på vissa punkter.
Stoppar man inte det i tid kan det bli hålvägg.
Jag har det elaka medlet trustbuster, tror det innehåller formaldehyd.
Men så små mängder, så sällan kan väl knappast orsaka miljöhot :-\
Satans effektivt iallafall.

Annars brukade jag använda en balja kopparsulfat som hov-dopp när hästarna var skodda.
Skorna blev koppar-färgade ;D

Ser fram emot den fräsha sommarhagen, så dom slipper gå i söndertrampat skit.
Vinterhagen är ett halvt hektar, men vad hjälper det när dom ändå ska
stå å trampa å skita på några kvadratmeter..

Nielsen

• Västerbotten
« Svar #14 skrivet: 03 mar-13 kl 15:48 »
Jag har en liten schettis som alltid har lite problem med sina hovar , 20 år nu , men hederlig koppar pasta på typ Biltema eller dyl , det använder min hovslagare , prima som förebyggande oxå , inge blandande utan bara klämma ur tuben o kleta dit , funkar på gam´töserna jag har  . Ja, man måste ju karva ut en del först sen kleta dit i hålen , Lycka till

Sjöborgen

• Är som vi är!
    • Småland
    • Malin & Peter på Sjöborgen
« Svar #15 skrivet: 04 mar-13 kl 23:19 »
När mina hästar har fått hovröta gröper jag ut allt som är upplöst ( blir som vitt mjöl), har gröpt ut hål upp till 4cm… blöter upp bomull med teetrea oil (1del olja med 9delar vatten eller babyolja) och fyller hållen med dito. Låter det sitta i 3 - 4 dagar å vipps är rötan "död", fyller igen med samma medicin för att inte skit ska komma upp i hålen. Kollar med jämna mellanrum att inte att bomullen har lossnat..
« Senast ändrad: 04 mar-13 kl 23:22 av PeCom »
Heltidsjälvhushållare sedan 2012, utflyttarbrev i Tidningen Åter 4/13

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 28 mar-13 kl 00:23 »
Kemiska substanser och gifter i all ära, men tar man inte bort grundorsakerna till att bakteriestammar och svampar kan frodas i hoven så är risken stor att man aldrig blir av med skiten i alla fall, eller får ständiga återfall så fort vädret blir blött. Bakterierna som orsaker bärrandsrötan kan vara av olika sorter och i olika sammansättning, därför varierar det hur aggressiv framfart det blir i hoven. Vissa fall är värre än andra, och därmed mer svårbehandlade om man inte samtidigt agerar förebyggande.

Förutom att symptombehandla med preparat och ta ut hovslagare som verkar rent, alltså tar bort allt angripet horn(om det går!) är mitt råd att öka ämnesomsättningen i hoven, alltså påskynda horntillväxt så att nytt friskt horn växer ner fortare än bakterierna hinner äta sig uppåt i hoven. Har man god tillväxt kan hästen t.om själv slita bort rötan om det är mildare angrepp. I bästa fall märker man inte ens att den har fått bärrandsröta. Ämnesomsättning ökar om hoven får mer blodcirkulation - dvs rörelse o motion på fast underlag, och där är hovmekanismen viktig, strålen bör ha markkontakt föra att genomblödning av hoven ska bli optimal, m.a.o är det idealiskt med barfota om hästen klarar det. Förutom ökad blodcirkulation så behöver man självklart också se till att hästen står hygieniskt - inte nödvändigtvis torrt, men det ska vara rent omkring hoven. Det är inte konstigt att röta och bakterier frodas i hoven om hästen står i sin egen träck och urin 24 timmar om dygnet i en blöt lösdrift eller liknande. Försök minimera det så mycket det går. Man kan skapa sämre förutsättningar för elaka bakterier genom att kalka hoven och underlaget där hästen vistas för att skapa en basisk miljö som bakterier inte trivs i. Något annat förebyggande är att spraya hoven dagligen med exempelvis äppelvidervinäger, kopparsulfat, väteperoxid eller något annat mildare preparat. Det finns också andra nyttiga mikroorganismer man kan använda för att tränga undan de elaka bakterierna och skapa utrymme för de goda. Kolla t.ex på bokashi, syn-vital.
Trush buster, hovtjära och liknande är sådant som dödar ALLT, visst det dödar bakterier, men det äter också på hästens vävnader och ger bakterierna ytterligare "mat" att festa loss på så fort man avslutar behandlingen. Det blir lätt en ond cirkel.

Något annat som påstås vara effektivt är att tillsätta lite kopparsulfat även i fodret, alltså inte bara i hoven. Källan i det fallet är Pat Coleby, Naturligt lantbruk. överhuvudtaget så tror jag att det är mycket viktigt med en god mineralbalans och foderstat hos hästen för att den ska ha ett bra skydd mot strålröta, bärrandsröta och andra sjukdomar. Det hänger ihop med ett gott immunförsvar och det skapar man inte genom kemiska preparat utifrån, utan genom att stärka hästen inifrån.

Att sko med sula låter lite underligt i mina öron. Varför vill man det? Att stänga in med sula innebär ju att man hjälper de anaeroba bakterierna som gynnas av syrefrimiljö genom att ytterligare stänga in hoven. Anledningen till att man verkar upp angripet horn och häller väteperoxid på är ju för att tillföra syre vilket dödar de anaeroba bakterierna. Ju luftigare miljö du kan ge hoven desto bättre, den behöver andas. Att dessutom spika in söm i en hovvägg som är angripen av bärrandsröta ger direkt ingångshål och hälsar välkommen till de bakterier som lever på att tränga in i hoven och bryta ner hornmaterial.
« Senast ändrad: 28 mar-13 kl 00:37 av Hippievagnen »

Dela detta:

* Inloggade just nu

399 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser