Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggskal till hönsen  (läst 11538 gånger)

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
Äggskal till hönsen
« skrivet: 19 feb-13 kl 17:47 »
Hur gör ni? Är det någon som tar tillvara äggskalen och ger till hönsen tillsammans med snäckskal?

Hittills har jag slängt äggskalen och köpt snäckskal på Granngården till mina höns men börjar fundera på att ge dem äggskalen. Jag inser att äggskalen inte räcker på långa vägar utan måste kompletteras med köpt snäckskal eftersom vi säljer en del ägg. Priset för snäckskal gör ju att det ekonomiska incitamentet är i det närmaste obefintligt. Det är snarare principen jag lutar mig mot. Jag vill slänga så lite som det bara går och återanvända allt jag kan.

Alltså, är det bara att skölja ur och torka äggskalen? Och sedan krossa och ge till hönsen. Eller behöver man inte skölja ur? Har för mig att jag läst att det är risk att hönsen får smak på ägg om de får skal med äggrester i. Men det är kanske bara nys.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

skogsbonne

  • Inlägg: 802
    • Värmland
SV: Äggskal till hönsen
« Svar #1 skrivet: 19 feb-13 kl 18:16 »
jag har slutat att spara skalen för det blir massa jobb med att torka dom annars blir det så svårt att krossa dom då det hänger ihop med hinnan. eftersom 15 kg säcken på granngården är såpass billig så slår det ut att torka och spara ägg skalen och eftersom jag säljer nästan alla ägg så måste jag ju ändå köpa snäckskal

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Äggskal till hönsen
« Svar #2 skrivet: 19 feb-13 kl 18:21 »
Är det inte mer Alternativt att åka till havet och samla egna snäckskal på stranden?
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Ingelavw

  • Inlägg: 475
  • hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
SV: Äggskal till hönsen
« Svar #3 skrivet: 19 feb-13 kl 18:25 »
Vi ger våra äggskal till hönsen,inget torkande och så. Mosar dom lite i handen sen åker det ner med potatis skal och annat som fåglarna får från hushållet.. Våra fåglar har sällan ätit ägg. Men det har hänt,men det brukar gå över fort. Tappar man ett ägg när man är ut och hämtar så käkar dom dock upp det om inte nån hund hinner före :-)
Våra får fåglar har tillgång till snäckskal.
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Ingelavw

  • Inlägg: 475
  • hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
SV: Äggskal till hönsen
« Svar #4 skrivet: 19 feb-13 kl 18:29 »
Stellan_J , det beror väl kanske på hur långt man har att åka till havet och plocka snäckor och om det finns  så mycket man behöver .... promenaden på stranden och bärandet kan ju tyckas vara ett gott alternativ.... om man inte måst åka bil 20 mil fram och  åter för att komma  till en strand. Då kan det vara ett bättre alternativ att köpa på  ex Granngården om man ändå ska åka förbi där.
 o:)
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Krågedal

  • Inlägg: 639
    • Östergötland
SV: Äggskal till hönsen
« Svar #5 skrivet: 20 feb-13 kl 06:23 »
När jag använder äggen, så lägger jag skalen i fd glassbunke, när den börjar bli full (med äggskal) så tar jag morteln och krossar... sen har jag en foderautomat i plast (köpte billigt i Ullared) där ligger äggskal o snäckskal. Det verkar som att de vet när de själva har behov av det (hönsen)
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Sirpa

  • Inlägg: 503
    • -
SV: Äggskal till hönsen
« Svar #6 skrivet: 20 feb-13 kl 10:54 »
Hur gör ni? Är det någon som tar tillvara äggskalen och ger till hönsen tillsammans med snäckskal?

Här finns en tråd om återanvändning av egna äggskal, där fins massor av tips  :)
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=35487.0
« Senast ändrad: 28 apr-13 kl 17:17 av Sirpa »
Höns och Liljor i min trädgård.

Väderhatt

  • Inlägg: 141
    • Södermanland
SV: Äggskal till hönsen
« Svar #7 skrivet: 20 feb-13 kl 13:09 »
Jag har så få höns att vi äter alla ägg själva, så då känns det naturligt att låta skalen gå tillbaka. Lägger skalen i en skål där de torkar ett tag, när skålen är full krossar jag dom i småbitar med mortelstöt. Jag skaffade en påse snäckskal när jag började, men större delen är kvar.

I vårt hus sparade vi äggskalen till min mormors höns sen jag var liten, så jag har aldrig märkt (eller ens tänkt på) att det skulle få hönsen att äta sina egna ägg.

mizzmaria

  • Inlägg: 6
    • Ångermanland
SV: Äggskal till hönsen
« Svar #8 skrivet: 28 apr-13 kl 11:22 »
Innan köpte vi alltid snäckskal till våra höns men sedan en tid tillbaka så lägger vi alla använda snäckskal i en stor plastbunke som står i en hörna i köket. Där ligger dom och torkar efterhand (vi sköljer inte rent dom utan lägger bara ner dom)och när den är full så kör vi allt i matberedaren  :)

annajohannas

  • Gäst
Torka äggskal
« Svar #9 skrivet: 31 dec-13 kl 09:30 »
Torkar ni egna äggskal, och ger era höns? Hörde talas om detta, men vet inte hur länge som de skall torkas. Finns det någon av er som har en aning om detta?

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Torka äggskal
« Svar #10 skrivet: 31 dec-13 kl 10:51 »
Jag låter bara mina ligga ett dygn på diskbänken innan jag lägger dem i en plastpåse. När plastpåsen är full kör jag runt med brödkaveln över påsen tills skalen är krossade i lämpliga bitar. Tidigare sköljde jag ut skalen innan jag torkade dem men numera drar jag bort hinnan på insidan (det går faktiskt lätt) och får då bort rester av vita som finns kvar och slipper att skalbitarna hänger ihop när jag krossat dem.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Torka äggskal
« Svar #11 skrivet: 31 dec-13 kl 13:52 »
jag har en pappåse vid köksbordet som ständigt fylls på med äggskal och sen krossar jag skalen med händerna när det är dax att lägg ut i hönshuset

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Torka äggskal
« Svar #12 skrivet: 31 dec-13 kl 13:55 »
Jag hivar ut skalen direkt när dom finns. Både okokta o kokta.
Mycket populärt.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

annajohannas

  • Gäst
SV: Torka äggskal
« Svar #13 skrivet: 31 dec-13 kl 14:31 »
Tack för era svar! De är ju lättare att bara samla skalen och sedan slänga ut dem till hönsen.

Rappe

  • Inlägg: 24
    • Södermanland
SV: Torka äggskal
« Svar #14 skrivet: 09 jan-14 kl 12:25 »
Jag krossar skalen med handen och lägger i "rest-backen" inne, och ger till dem.

henrietta70

  • Inlägg: 328
    • Skåne
SV: Äggskal till hönsen
« Svar #15 skrivet: 12 jan-14 kl 17:31 »
När vi tog över hönsen med huset fick jag veta av hussäljaren att man inte kunde ge äggskal (min mans förslag, han växte upp på landet 60 år sedan) pga att hönsen skulle börja äta upp sina egna ägg.
Men efter ett tag:
Jag tvättade, torkade och krossade under en tid.
Sedan var en granne över och tittade på mitt hönseri och sa att de bara slängde in skalen hela.
Så jag började göra så - jag lägger dem i en lite tråg.

Och hönsen älskar dem. De har även snäckskal men det går inte åt speciellt mycket. Snäckskalen finns separat i en skål.
Just nu går det åt en massa äggskal - vi hinner knappt äta upp äggen i tid!

Och ännu har ingen börjat slakta sin ägg! Har gjort det snart i 2 år nu. Idag finns det nästa 20 höns här. Och alla föredrar skalen framför snäckkrossen.

DÄREMOT - om ett ägg råkar bli krossat i redet, så äter hönan upp det! Det har hänt tidigare när det blev bråk om redet/redena, men den hönan finns inte kvar som terroriserade de andra ur alla reden.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser