Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Generator lindningar!  (läst 23388 gånger)

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
Re:Generator lindningar!
« Svar #60 skrivet: 11 feb-07 kl 00:19 »

Om man tittar på en transformator ser man att spolarna omsluter hela järnkärnan så att allt magnetiskt flöde går genom spolarna. Jag kan tänka mig att det behövs en sluten magnetkrets för att det ska bli mer spänning i trådarna. Om magneterna sitter på en bromsskiva till en bil t.ex och spolarna är lindade på mjukjärnskärna som sedan återsluter magnetkretsen på något sätt tillbaka till bromsskivans järn - hur nu det ska gå till.

Det här är en enkel generator men beskriver bra principen för att generera ström.  Frågan är, vad skulle hända om man INTE förband de där spikarna med järn. Skulle spänningen minska då?Alltså, som ollebolle tänker, ökar spänningen och effektiviteten om man "återsluter" magnetkretse?

eka

• Värmland
« Svar #61 skrivet: 12 feb-07 kl 19:59 »
Tråden kanske dött men får se om ni nappar på inlägget.
Vad jag förstår är järnkärnan till för att kanalisera magnitiseringen att samlas kring hela spolen.
Magneten magninitiserar kärnan i spolen som om magneten satt innuti
I transformatorsammanhang måste kärnan vara så stor att den kan klara hela magnetfältet utan att mättas. Går den i mättning ökar förlusten och kärnan blir varm.

Detta är också beroende på frekvensen. Principen för switchade nätaggregat är att när man höjer frekvensen behöver inte kärnan vara lika stor. Dessa blir små och lätta.

Är frekvensen tillräckligt hög behövs ingen kärna. Radiospolar är ibland kärnlösa, särskilt bredbandiga som inte skall avstämmas.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Bo

Ampére
« Svar #62 skrivet: 12 feb-07 kl 20:39 »
mäter strömstyrka och batterikapacitet mäts i Ampéretimmar vilket rimligtvis måste handla om ett mått på antalet elektroner som bytt plats. Strömstyrkan är då också proportionell mot antal elektroner som passerar ett tvärsnitt per sekund.

Om man nu har en generator som producerar 36 volt och 1 Ampére och jag har en regulator som tar ner spänningen till 12 volt och tre Ampére - samma effekt - då trollas två av tre elektroner fram vardåifrån?

Hemikring

• Gäst
Re:Ampére
« Svar #63 skrivet: 12 feb-07 kl 20:56 »
Om man nu har en generator som producerar 36 volt och 1 Ampére och jag har en regulator som tar ner spänningen till 12 volt och tre Ampére - samma effekt - då trollas två av tre elektroner fram vardåifrån?
Det är två olika strömkretsar. En på ingången av regulatorn och en på utgången. Inga elektroner kommer till eller försvinner, bara samma elektroner som puffas runt runt i varje strömkrets.

Bo

Likströmstransformator alltså
« Svar #64 skrivet: 12 feb-07 kl 21:14 »
- Undrar hur en sådan är konstruerad.

eka

• Värmland
« Svar #65 skrivet: 12 feb-07 kl 21:18 »
Det finns två tekniker att plocka ner spänningen.
Vi pratar nu om DC  (inte växelström.)

Seriereglerat
Helt enkelt bränner man bort enregin. Du får fortfarande ut 1 Amper och resten. 1 * 24 V = förlusteffekt som måste kylas bort.

Switchat
Mycket enkelt beskrivet hackar man sönder enegin till växelström och transformerar ner spänningen.
Myckt mycket förneklat kan man se det som en transfomator.
Du får alltid förluster men dessa blir nu mycket mindre.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #66 skrivet: 23 feb-07 kl 20:12 »
För att generera ström krävs ett megnetfält passerar vinkelrät mot en koppartråd. Rätt?

Får man en hela sinuskurvan av en enda magnet som passerar en spole, som i detta exempel utan järnkärna?

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #67 skrivet: 23 feb-07 kl 21:42 »
Det ser ut som om du tänker rätt, men så här vill jag ha det. I princip är det samma sak, men spänningen bör bli dubbelt så hög.

På den översta och nedersa bilden har magnetpolerna bytt plats och det är ju anledningen till att spänningen byter riktning.
På bilden i mitten ligger ingen magnet över spolens "ben" och spänningen är noll.

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #68 skrivet: 23 feb-07 kl 21:49 »
Du får nog spänning i spolen även om inte magneten passerar vinkelrätt, men det är ju bäst så.

Ja, du får hela sinuskurvan om du ritat ytterligare en bild där magneten passerat spolen helt.

Placerar du även magneter på baksidan spolen, med motsatta poler, får du dubbelt så hög spänning och placerar du magneterna på stålskivor fördubblar du spänningen ytterligare en gång...inte exakt kanske, men på en höft.

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #69 skrivet: 23 feb-07 kl 23:20 »
Tack, det känns som om jag hänger med på den förklaringen. Men sen kommer det där med järnkärna. Jag har jämfört att linda en spole på en 8 mm rundstav i trä och sedan jämfört med att rulla upp tråden på vagnsbult, även den 8 mm.

Den mätning visade flera ggr högre spänning med vagnsbult.

För att gå till grunden. Är det hur magneten rör sig och i sin tur flyttar magnetfältet (B), eller är det den riktning magnetfältet får av en magnet (A) som styr spänningen??

Försöker visa mina tankar

« Senast ändrad: 23 feb-07 kl 23:22 av Tompaiuppsala »

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #70 skrivet: 26 feb-07 kl 12:56 »
Här kan du kolla in lite bilder...
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/magnetic/elemag.html

Jag har kladdat i dina skisser igen och så här skulle jag vilja lägga spolen. Stoppar man in en järnkärna i den, får magnetfältet mindre väg att hoppa genom luften och magnetfältet försvagas inte.

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #71 skrivet: 26 feb-07 kl 21:01 »
Tack igen Zigge! Jag har lagt sidan till Mina favoriter.

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #72 skrivet: 20 apr-07 kl 23:24 »
Det är önskvärt att linda spolar med så lite tråd möjligt för att minska motståndet.

En tanke jag haft är denna. Om man jämför det "vanliga" sättet att linda spolar, där spolarna omväxlande med- och moturslindade kopplas i serie med varann, med den idé jag har illusterat längs ned.

Skulle det funka att linda en enda lång tråd runt statorn på det senare viset och därmed minska längden på tråden mosvarande en kortsida/spole, alltså 1/4, och på det viset vinna något?
« Senast ändrad: 20 apr-07 kl 23:27 av Tompaiuppsala »

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #73 skrivet: 20 apr-07 kl 23:35 »
Du ska få ett helt ärligt svar - Jag vet inte!  :D

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #74 skrivet: 20 apr-07 kl 23:42 »
Då ska vi ta reda på det!  :D

... men hade det varit möjligt att linda så hade det förekommit och varit en verklighet, och då hade du känt till det.

Nu ropar kudden! :P

CU

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #75 skrivet: 21 apr-07 kl 00:17 »
CU 2!  :D

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #76 skrivet: 21 apr-07 kl 09:39 »
Ny dag, nya funderingar, nya tester

Jag har lindat en spole runt en fyrkantig träkloss som jag tidigare använt som stöd för den vagnsbult jag lindat på. Spänning sjönk, men hela konstruktionen blev tystare och vibrationsfri. Nu hade jag fortfarande hålet kvar som gick genom centrum av spolen. Jag kunde genom att föra in en vagnsbult under det att generatorn snurrade se hur spänningen ökade.

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #77 skrivet: 21 apr-07 kl 13:00 »
Härligt att du äntligen plockar bort järnskrotet, Tompa!  :D

Det är när rotorn befinner sig i det här läget spänningen når sitt max. På din bild är spänningen noll.

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #78 skrivet: 21 apr-07 kl 20:23 »
ja det känns skönt att ha lämnat dessa bultar, men lite järn är nyttigt.  ;) Om man läser på otherpower ser man att det förekommer en del järn eller liknande i spolarna eller bakom statorn.

tex har man i spolarn på The Wood 103 gjort en blandning av magnetit för att öka effektiviteten.

http://www.otherpower.com/woodmill.html

« Senast ändrad: 21 apr-07 kl 20:25 av Tompaiuppsala »

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #79 skrivet: 21 apr-07 kl 23:19 »
The woodmill gjordes innan de visste bättre. Numera förekommer inte ett spår av järn i statorn.  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 1 användare
conny

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser