Hur har det fungerat för er, skulle vara kul att få höra om era el-projekt? 
Själv så startar jag nu, inte alls haj på el.
Så kom med förslag till mig. Har beställt tråd och magneter idag.
Vad behöver jag mer?
En bra handbok i elmaskinlära, till att börja med. T ex "Die Wechselstromtechnik" av E. Arnold. Det är väl band 3, "Die Wicklungen der Wechselstrommaschinen" och band 4, "Die synchronen Wechselstrommaschinen" som är av störst intresse i det här fallet. Men även band 1 som heter "Die Grundlagen der Wechselstromtechnik" eller något liknande kan vara bra att ha.
De där böckerna gavs ut omkring 1904-1912 och nytrycktes i början av 1920-talet, och man kan säga att de är "bibeln" för all generatorkonstruktion sedan dess. De brukar gå bra att hitta på antikvariat och bör också finnas på t ex universitetsbibliotek.
Det finns naturligtvis också gott om mer översiktlig elmaskinlitteratur men tyvärr brukar nyare böcker sällan vara skrivna för den som ska konstruera en generator, de är skrivna för den som ska sköta drift, reparationer osv av befintliga maskiner och behöver veta hur de fungerar men inte hur de ska konstrueras.
Exempelvis "Elmaskiner" av Hans Mogensen, utgiven i flera upplagor på 1970- och 1980-talet, och band 2 av Elkraftteknisk handbok, utgiven 1986.
Något som glöms bort i nästan alla hembyggda generatorer är att magnetflödet måste slutas genom järn hela vägen, med så små luftgap som möjligt. "Riktiga" elmaskinkonstruktörer fick detta klart för sig omkring år 1870 men hempularna tror ofta fortfarande att man ska kunna klara sig med att låta magnetflödet gå långa sträckor genom luft.
En annan sak som brukar glömmas bort är att de järndelar som passeras av växlande magnetflöden måste göras lamellerade av många lager tunn plåt som är isolerade från varandra, för att inte virvelströmsförlusterna ska bli för stora. Om man lindar statorspolarna på massiva järnkärnor så får man vara beredd på att en ganska stor del av den mekaniska energi som tillförs generatorn blir värme i järnkärnorna istället för att komma till nytta som elektrisk energi.
Det lönar sig att studera hur massproducerade, väl fungerande elmaskiner är byggda innan man börjar skissa på en egen konstruktion. T ex bilgeneratorer, en- och trefas asynkronmotorer, borstlösa likströmsmotorer typ datafläktar eller trummotor till VHS-video.