Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Generator lindningar!  (läst 23367 gånger)

Zigge

• 24volt.eu
Re:Generator lindningar!
« Svar #40 skrivet: 04 feb-07 kl 22:05 »
Hos solbergavind.se

24 st 46 x 30 x 10 mm neodym får man för ca: 1000 kronor. Priset är 108 euro, så det blir runt 1000-lappen.

ollebolle

« Svar #41 skrivet: 05 feb-07 kl 09:23 »
Tack Zigge.

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #42 skrivet: 05 feb-07 kl 13:14 »
Han som har Solberga Vind, är han som ibland brukar skriva i otherpower.com´s forum under signaturen "Putte" och har har ju byggt någa vindkraftverk, så han har praktisk erfarenhet också.
Kolla under "Gallery"...

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #43 skrivet: 05 feb-07 kl 13:33 »
820 ggr mer energi i vatten!

Åter till min segelbåt. Jag har en utombordare på den för att ta mig in och ut ur hamn. Några gånger jag har stannat motor med riggen nere när jag seglar. I friläge snurrar propellern väldigt snabbt redan vid några knop. Nu har jag ingen snabb båt men säg 5 knop i snitt.

Om jag skulle kunna ta vara på den kraften vad skulle den generera då tro? En vanlig 8 hk utombordare med ordinär propeller...

ollebolle

« Svar #44 skrivet: 05 feb-07 kl 14:06 »
C:a 5 A i försök jag gjort med bilgenerator.

Tyvärr så är bromskraften avsevärd. Värre än om propellern skulle stå still.

Den som har en inombordare med rak axel skulle kunna använda den med en remskiva till en generator.

Jag skruvade bort motorn på en gammal utombordare som skurit pga av frånvaro av olja i bensinen (mitt fel)

Ersatte den med en bilgenerator och seglade på med amperemetern kopplad och vridmotstånd till fältlindningen. Svårast var att få rätt fältström. Man får ett "smörklicksläge" där man får balansera fältströmmen hela tiden. För låg ström rusade propellern för stor ström gick den för trögt.  Det verkar som om induktansen i fältspolen spelar spratt. Jag tror att en reglerad spänning skulle vara bättre än vad man får från ett vridmotstånd i serie då det nog går åt olika mycket spänning för att hålla en konstant ström i fältet beroende på hur mycket generatorn laddar.

Det ska inte vara lätt!

Då är det inge kul.

ollebolle

« Svar #45 skrivet: 05 feb-07 kl 14:09 »
Wille på maringuiden funderar också på att göra en släpgenerator. Har erbjudit honom att låna min gamla generator som jag fortfarande har kvar.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=138019

Kolla Willes inlägg.

Under Bryggsnack, seglarsnack och "Erfarenhet av släpgenerator?"
« Senast ändrad: 05 feb-07 kl 18:59 av ollebolle »

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #46 skrivet: 05 feb-07 kl 17:21 »
Det är sant, ollebolle, det får inte vara för lätt för då är det inte roligt.  :D

ollebolle

« Svar #47 skrivet: 05 feb-07 kl 19:05 »
Jovisst Zigge.

Tompa frågade mig om lämplig likriktarbrygga och jag nämnde Elfa.

En 10 A kostar 18:- och den klarar 170V.

KBU1003 heter den i Elfakatalogen www.elfa.se

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #48 skrivet: 05 feb-07 kl 20:12 »
Men hallå, 170 V och 10 A.  :-\ Nämnde jag att det var tänkt till mitt nav 6 Volt och 2,4 W  ;D Det låter väl tilltaget men det kanske inte gör något?
Jag ska till Solna på onsdag. Då ska jag passa på att besöka Elfa och skaffa mig en likriktarbrygga.

Det låter som om jag ska hålla mig borta från vattenkraft. Jag håller mig ovanför vattenytan uppe i vinden i stället. Där är det i alla fall torrt oftast  ;)

ollebolle

« Svar #49 skrivet: 05 feb-07 kl 20:49 »
Jo men du har möjlighet att använda den till t.ex utombordarens lysspole om du vill eller vad det kan behöva likriktas.

Det blir ingen skillnad i förluster.

Bo

Det kanske är så
« Svar #50 skrivet: 06 feb-07 kl 13:54 »
alltså att magneter och järnkärna är överflödigt och att det kan bli perfekt resultat med enbart kopparspolar i stator och rotor - seriekopplade. För generatorn behövs det då en svag magnet för att få startström.

Det gjordes en seriös undersökning av bästa utformningen av en linjär generator och svaret blev spole i spole. Magnet i spole var sämre.
« Senast ändrad: 06 feb-07 kl 13:59 av Bo »

ollebolle

« Svar #51 skrivet: 06 feb-07 kl 22:46 »
Det är nog rätt fast jag har inte sett någon järnlös motor. Det är väl för att det är svårt att få magnetflödet dit man vill och får då omvägen över järnklump som modellerats till lämplig form för att få bra drag/skjut. Skulle två intilligande mycket platta splolar ge motsvarande resultat?

Kan också vara att man är rädd om koppartråden så den inte slits. Jag har själv alltid tagit för givet att järnkärnan skulle förstärka magnetkraften men det låter även som lite svartkonst när man tänker efter. Det är nog mer att man kanaliserar magnetkraften. TV:ns avlänkningsspolar klarar sig ju bra utan järn.

Bo

Min tanke
« Svar #52 skrivet: 07 feb-07 kl 06:49 »
var snarare att de vinster man gör på ett avsevärt starkare magnetflöde äts upp av diverse andra förluster som uppvärmning av järnet vid växlingen av magnetflödets riktning.
« Senast ändrad: 07 feb-07 kl 10:32 av Bo »

ollebolle

« Svar #53 skrivet: 07 feb-07 kl 07:43 »
När jag googlar "järnlös transformator" frågar Google "menar du värnlös transformator".

I transformatorer vore det ju lätt att få magnetfälten att flyta i rätt riktning utan järn- eller ferritkärna. Men det finns inte. Varför används inte teorin månne?

Bo

Kanske
« Svar #54 skrivet: 07 feb-07 kl 10:37 »
för att det krävs avsevärt snabbare rotation för generatorer och motorer och därmed förluster i utväxlingen och för transformatorer blir det ju en annan utformning med spolarna i varandra.

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #55 skrivet: 07 feb-07 kl 11:25 »
Hörapparater är en fiffig konstruktion. De är som transformatorer med ett enormt luftgap mellan lindningarna (hörapparaten och teleslingan).

Jag jobbade med sådana grejor förut och telefonen blev ett problem de gånger telefonledningen gick parallellt med teleslingan. Gubben kunde bli tvungen att höra fruns telefonsamtal samtidigt som han försökte höra vad som sades på TV.

För ett antal år sedan åkte jag på ansiktsnervsförlamning (började med inflammation i en tand) och vad som hände då var att jag blev överkänslig i tänderna. Amalgamfyllningarna på den sidan inflammationen satt, tog upp magnetfältet från elledningarna och jag hade inga problem att känna om det gick ström i en ledning, eller inte. Jag jämförde med en hörapparat och känsligheten för växelström var ungefär densamma. Jag gjorde andra experiment också och kopplade ett mätinstrument till plomberna, men då fick en stöt så jag nästan gick i backen. Lite måste man offra sig för vetenskapen.  :D

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #56 skrivet: 07 feb-07 kl 22:15 »
Du e rolig Zigge!  ;D

Ser framför mig hur du med munnen full av sladdar och mätinstument får stötar så håret spretar.

...men det är ju så att många framsteg och upptäckter som rönts inom vetenskapen är av personer som du!

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #57 skrivet: 08 feb-07 kl 01:19 »
Håret har redan ramlat av så det är inte så mycket som kan spreta, bara några tofsar runt öronen och det är tur det, för tofsarna håller mössan på plats, annars gled den nog av och blev stående som en strut mitt uppe på huvudet.  :D

rolf

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 08 feb-07 kl 20:35 »
men anta att jag gör en 2meters turbinen med 8st magneter och 2st lindningar till varje fas. kan någon snbbt räkna ut vad jag ska ha för area och villket motstånd ska varje lindning ha? har gjort en provisorisk stator och vill snabbt komma igång med lindningarna så jag kan börja prova leka lite :P

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #59 skrivet: 09 feb-07 kl 22:35 »
Linda först en testspole på 40 varv (dubbla rotorskivor där den ena saknar magneter), 55 om du kör med bara en stålskiva. Montera ihop allt och kör generatorn i 200 rpm. Spänningen från spolen ska då vara 2,75 volt.
Om mätinstrumenet visar något annat, vilket det nästa alltid gör, får du dividera antalet varv med volt, så att du får fram ett förhållande volt/varv. Sedan kan du räkna hut hur många varv lindningarna ska ha i din generator.

Tråden ska vara så grov som möjligt. Ju grövre den är desto mindre värmeförlust i generatorn. Hur grov tråd och hur många trådar i handen man lindar med, beror på vad som får plats. Det ska ju rymmas 6 spolar runt hela statorn.

Rita upp det hela på ett papper och se hur det ser ut. De vanliga är att proffsen använder tråd som är 1,6 mm för 12-voltsverk och tre trådar i handen, men det gäller 2,4 metersturbiner med 2 x 12 magneter. Jag skulle testa med 1,5 mm och två trådar i handen, eller med en tunnare tråd och fler trådar i handen, för då har man möjlighet att plocka bort en tråd om det inte får plats.

Om turbinen stallar, redan från början, eller vid starkare vind, ökar man luftgapet. Använder man däremot för klen tråd, kan lindningarna brinna sönder vid stark vind. Generatorn kommer ju ändå att ha kapacitet för en kilowatt när det blåser ordentligt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 2 användare
beekeepern, Tallefjant

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser