Det är turbinens diameter (rotorn på vindkraftverket) som bestämmer antalet lindningsvarv, men också valet av koppling Y-, eller D-koppling.
Arean på tråden hänger också ihop med detta. Det gäller att hålla rätt resistans på lindningarna så att man får ut rätt effekt ut generatorn i förhållande till turbinens storlek.
Det första du bör göra är att bestämma hur stor, eller liten turbin du vill ha, sedan anpassar man generatorn så att den börjar ladda vid en vind på 3 m/s. För en 2-metersturbin (max utan byggnadslov) är startvarvtalet 200 rpm (201 för att vara exakt).
Antalet varv får man fram med hjälp av den här formeln:
N = U / A x R x B x P x 2
U = spänning
A = arean på en magnet i m
2R = varvtal/sekund
B = magnetisk flödestäthet i Tesla (normalt 0,5 för en "dubbelrotor" med neodymmagneter 10-12 mm tjocka, 12.000 Gauss)
P = antal magnetpoler/rotor
Det här är jag inte helt säker på men jag tror att det blir så här:
För att uppnå laddspänning (minst 12 volt) måste man få 13,4 volt ut generatorn, eftersom 1,4 volt försvinner som förlust i diodbryggan.
För att uppnå 13,4 volt likspänning behövs 9,5 volt 3-fas växelspänning (13,4/1,41). 9,5 volt växelspännng = 5,5 volt öppen spänning /fas (9,5/1,732). U bör i så fall vara 5,5 volt i formeln, men när du mäter spänningen över en spole bör den vara 2,75 volt eftersom du med 8 magneter får 2 spolar/fas.
Dela sedan N med antal spolar/fas (2) och därefter med 1,732 om den är Y-kopplad (stjärnkopplad (star)), inte annars (Delta, eller 1-fas).
Reistansen/spole bör du försöka hålla runt 0,1 ohm för en Y-kopplad 12-voltare med 2 spolar i serie/fas.
R = 0,018 x koppartrådens läng (1 spole) / trådens area i mm
2trådens area = pi x radien
2Zom zagt, Zigge är också nybörjare, så ställ inga frågor och jag kan heller inte garantera att detta är rätt.