Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odlingsmöjligheter  (läst 2575 gånger)

Maskros

• Västerbotten
Odlingsmöjligheter
« skrivet: 18 feb-13 kl 16:18 »
Jag har tillgång till en gammal åker och är sugen på att odla på den.
Jag skulle vilja odla potatis, morötter, vitkål och lite annat.
Hur ska jag gå tillväga? Marken är inte förberedd och har inte brukats på många år. Jag har inte tillgång till maskiner men jobbar gärna för hand, även om det är tungt. Någon som kan hjälpa mig? Ytan är på cirka 15000 kvadratmeter

EDIT: Åkern är i Umeåregionen
« Senast ändrad: 18 feb-13 kl 21:14 av Maskros »

Malin Johansson

• Västergötland
SV: Odlingsmöjligheter
« Svar #1 skrivet: 18 feb-13 kl 19:00 »
Odla ovanpå marken. Kolla in den här tråden: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=148857.0

På så vis blir det inte riktigt lika mycket grävande. :)

Wardins odlar i bäddar täckta av gräsklipp, oxå på sätt och vis "ovanpå". http://www.wardins.se/

Maskros

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 18 feb-13 kl 21:18 »
Ska läsa på om det där, tack så mycket

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 18 feb-13 kl 22:09 »
Hyr eller låna en jordfräs.
Men 15 000 m2 är ju 1,5 hektar så det enklaste måste ju vara att be någon grannbonde komma med traktorfräs och köra upp den yta du vill odla.

RaggarBonden  8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Maskros

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 19 feb-13 kl 09:59 »
Helst undviker jag maskiner, så alternativ som jag kan göra för hand är vad jag är intresserad av

vindensbonig

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 19 feb-13 kl 10:14 »
Be någon med ett par väl körda hästar så kan du ju lära dig skälv med på samma gång Du hinner plöja och harva flera gånger om innan du kan   :) Ha det gott på täppan .

kurt

« Svar #6 skrivet: 19 feb-13 kl 13:06 »
Helst undviker jag maskiner, så alternativ som jag kan göra för hand är vad jag är intresserad av

Det kan säkert finnas skäl att i längden undvika maskiner, men för att bryta upp en gammal vall finns INTE så många alternativ. Det är något helt annat när man väl kommit i gång och odlat. Alternativet skulle väl vara att hägna in för jordbearbetande grisar, men det tar ju också ett tag!

Maskros

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 19 feb-13 kl 18:45 »
Det kan säkert finnas skäl att i längden undvika maskiner, men för att bryta upp en gammal vall finns INTE så många alternativ. Det är något helt annat när man väl kommit i gång och odlat. Alternativet skulle väl vara att hägna in för jordbearbetande grisar, men det tar ju också ett tag!

Tråkigt att höra, får väl experimentera med att odla på halm då.

vad skulle det kosta att få en traktor att göra jobbet?

Dela detta:

* Inloggade just nu

657 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser