Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kol till mina krukväxter  (läst 2185 gånger)

Valmet

• Gäst
Kol till mina krukväxter
« skrivet: 17 feb-13 kl 13:00 »
Jag tänkte blanda en näringsrik jord åt växterna som vi har inne.
Så det ska helst inte lukta skit :-X

Nu har jag stoppat en plåtburk i braskaminen.
Den har 2 små hål i locket så gaserna kan komma ut, det syns  små lågor ur dem nu..
I burken finns begagnad sågspån ifrån kycklingburen.
Alltså en blandning av spån, gödsel å utsprätt foder.

Hur skarpt kan man blanda till växerna av kolet utan att dom tar skada?
Är detta tillräcklig näring eller behöver man tillföra annat?

ninja

• Skåne
SV: Kol till mina krukväxter
« Svar #1 skrivet: 02 mar-13 kl 06:48 »
Jag har gjort ett test utomhus med kompost (komposterbart matavfall aerobt) i botten, krossat kol, jord, mer kompost och överst lite jord som jag satte växterna i. Alla lager är loka tjocka ungefär. Växterns trivdes bra i oktober men snön är kvar så jag kan inte se ifall de har klarat vintern, dött av övergödning eller kmmer nu till våren. Kansle inte alls svar på din fråga men detta är min enda erfarenhet med kol.

Du hade ju iofs inneväxt och bara kol men min gissning är att växten inte dör av för stort kolintag utan att den mår dåligt av kvävebrist.

masa

• -
SV: Kol till mina krukväxter
« Svar #2 skrivet: 03 mar-13 kl 15:27 »
Rent kol stjäl näring ur jorden till att börja med. Men häll urin över kolet och låt sugas in under en vecka eller två så har du en näringsrik produkt. Det finns en optimal inblandningsmängd som varierar med jordtyp, men man kan nog ha ganska mycket utan att växterna tar skada. Gör försök med olika mängd kol i förhållande till jord, då kanske du hittar den rätta blandningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 1 användare
nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser