Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vitt pulver i gammalt skåp  (läst 10293 gånger)

Sikorka

• Skåne
Vitt pulver i gammalt skåp
« skrivet: 17 feb-13 kl 12:57 »
Köpte ett gammalt skåp som förmodligen har stått i en lagård ganska länge. Tog in det, torkade ur det, lufta det det och sen la jag in mina kläder i det. När jag skulle ta kläder dagen efter var det som ett vitt pulver på dom. Fick tipset att torka ur med klorin, men det vita pulvret kommer tillbaka... Det luktar inte illa och sitter framför allt inuti skåpet, vid hyllkanterna och längst bak. Skåpet har stått inne i drygt en vecka nu. Nån som vet vad det kan vara och hur jag blir av med det?
Det räcker att borsta av kläderna så försvinner det och kommer inte tillbaka.

vindensbonig

• Gäst
SV: Vitt pulver i gammalt skåp
« Svar #1 skrivet: 17 feb-13 kl 13:00 »
Trämask misstänker ja .

Sikorka

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 17 feb-13 kl 13:07 »
Ja, har funderat på det, men det är inga spår i träet... kanske det inte måste va. och det räcker med att tyget nuddar träet så blir det vitt...

Om det är trämask, vad gör en då?

Xoot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 feb-13 kl 13:17 »
Ser att du är Skåning, här kallar vi det för "Ieooår".
Man kan behandla med lacknafta likaså röka ut skadedjuren om materialet tillåter det. :)

Sjaunja

• -
« Svar #4 skrivet: 17 feb-13 kl 13:18 »
Är skåpet målat, avlutat eller aldrig målat?

Xoot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 feb-13 kl 13:22 »
Förresten,
Ta inte in det i ditt boningshus tillsammans med resterande möbler därför då får du behandla hela ditt hem.

Sikorka

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 17 feb-13 kl 13:23 »
Så här ser det ut. Har lagt in en strumpa också så kommer bild på den om några timmar.

Sikorka

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 17 feb-13 kl 13:39 »

Skåpet är aldrig målat. Har ställt ut det på balkongen...

Ska testa lacknafta! Tack!

Sjaunja

• -
« Svar #8 skrivet: 17 feb-13 kl 13:41 »
Vore det trämask som levererade mängder med pulver så borde det finnas hål och märken de lämnat. Finns det trämask brukar det oftast synas nedtill på möbeln, fötter, ben.

christelle

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 17 feb-13 kl 13:43 »
Trämask eller husbock som blev aktiv nu när skåpet kom in i värmen. Finns det några pyttesmå runda hål på möbeln?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Xoot

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 17 feb-13 kl 14:06 »
Såhär kan det se ut. :)

Räcker med en natt så är det nya högar, sprider sig från möbel till möbel.
Kan gå i både obehandlat och behandlat virke men försäkringen täcker inte om det är behandlat/målat.

Men det hindrar ju en inte själv från att röka eller pensla virket för att se om det försvinner.

Brasa

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 17 feb-13 kl 14:13 »
Det ser ut som hus svamp är det det ska du vara ruskigt försiktig så att det inte sprider sig vidare.
Jag hade tagit ut skåpet & bränt upp det (Det är så man gör med hus svamp) illa om du måste göra så med hela huset
Ja vad ska vi börja?

Sikorka

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 17 feb-13 kl 14:44 »
Finns inga märken på skåpet och det lägger sig inte i högar, så tror inte det är mask... tänkte först att det var nån slags mögel, så tyvärr låter ju svamp ganska rimligt... Finns det absolut inget att göra i så fall?
Känns så tråkigt när jag äntligen hittat ett skåp jag vill ha och dessutom betalat en del för det...

Tack för alla snabba svar!

Brasa

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 17 feb-13 kl 19:41 »
Finns inga märken på skåpet och det lägger sig inte i högar, så tror inte det är mask... tänkte först att det var nån slags mögel, så tyvärr låter ju svamp ganska rimligt... Finns det absolut inget att göra i så fall?
Känns så tråkigt när jag äntligen hittat ett skåp jag vill ha och dessutom betalat en del för det...

Tack för alla snabba svar!

Är det hus svamp så riskerar du både hus å hem dessutom är det mkt smittosamt så det kan sprida sig till andra hus hos dina vänner å bekanta är det värt det?

Borsyra är vad antecimex & okab använder för att döda svampsporer.
Säkerhetsonen som dom tar bort vid hus svamp är 1 meter från synligt angrepp (Det är vad dom tar bort & eldar upp) därefter är det nån meter dom sprutar borsyra på.

Det förekommer att man får bränna hela hus som blivit angripna.

Hus svamp kan växa upp till 5cm per dygn & är mkt farlig för hus troligtvis det värsta förutom brand ett hus kan råka ut för
Ja vad ska vi börja?

christelle

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 17 feb-13 kl 20:23 »
Om äkta hussvamp: "Fruktkropparna avger ett typiskt kanelfärgat damm, som består av mikroskopiskt små njurformade sporer. Vid rätt förhållande gror de på virke".
enligt http://www.anticimex.com/se/Privat/Fukt/Akta-hussvamp/
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Sikorka

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 17 feb-13 kl 20:41 »
Har läst endel om hussvamp under dagen och tycker inte riktigt att det stämmer, tillexempel inget kanelfärgat damm och inga trådar, snarare prickar. Ska ringa anticimex i morgon och se om de kan ge lite mer klarhet!

Xoot

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 17 feb-13 kl 21:20 »
Har läst endel om hussvamp under dagen och tycker inte riktigt att det stämmer, tillexempel inget kanelfärgat damm och inga trådar, snarare prickar. Ska ringa anticimex i morgon och se om de kan ge lite mer klarhet!

Blir det som min bild visar då?
Så fall är det husbock eller det fräsiga skånska ordet jag skrev tidigare. :)

Men det är lika hemskt ändå och smittosamt på friskt virke likaså.
Fast det går att behandla.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland

Humle

• Västerbotten
« Svar #18 skrivet: 17 feb-13 kl 21:40 »
Skåpet ser ju att vara gjort av plywood så det är inte direkt gammalt! Kan vara allt för dödsfarliga svampar till mjölrester.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Neon Knight

• -
« Svar #19 skrivet: 17 feb-13 kl 22:01 »
Skåpet har ju stått ute och blivit fuktigt. Jag skulle ta in det och låta det stå varmt så det torkar ordentligt och sedan göra rent med något desinficerande. Aldrig i livet att jag tror det där är hussvamp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser