Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Saltstenar  (läst 6745 gånger)

Skogsnatt

• Gäst
Saltstenar
« skrivet: 17 feb-13 kl 08:23 »
Jag satt och läste "Åter" nu här på morgonen och läste artikeln om saltstenar.  Som jag ser det så är den utförlig och bra men jag skulle vilja lägga till en liten sak ( och detta ska inte ses som reklam för ett varumärke, utan som ett tips, som ger bättre ekonomi).

När ni köper saltsten, köp KNZ vilt. Dessa är till skillnad från de flesta andra märken gjorda med koksalt som bas (många använder vägsalt).  Stenar gjorda med koksalt varar dubbelt så lång tid och priset är i princip det samma.

Vi har en saltsten på 50 ha på våra marker och tycker att det funkar bra. (Skåne/södra Småland). Ha man mark i Lappland tex, där vilttätheten är mycket glesare, så kan man ju ha färre saltstenar. Marken vi jagar på i södra Lappland finns det nog ca 25 stenar på 9000 ha.

JFOT

• Östergötland
SV: Saltstenar
« Svar #1 skrivet: 18 feb-13 kl 15:11 »
Jag ser inte riktigt vad skillnaden är mellan koksalt och vägsalt?

Halte

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 feb-13 kl 15:14 »
Vägsalt är oftast kalciumklorid.. Och i de fall det är natriumklorid är det väl inte med samma renlighet som i livsmedelssalt

Humle

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 18 feb-13 kl 15:16 »
Kan man göra egen saltsten? Om man råkar ha grovsalt på lager och känner sig dumsnål?   ???
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Byracka

• -
« Svar #4 skrivet: 18 feb-13 kl 15:57 »

När ni köper saltsten, köp KNZ vilt. Dessa är till skillnad från de flesta andra märken gjorda med koksalt som bas (många använder vägsalt).  Stenar gjorda med koksalt varar dubbelt så lång tid och priset är i princip det samma.

Nog menar du väl vakuumsalt resp. sten- eller bergssalt?
 Koksalt, stensalt, bergssalt och vägsalt är alla natriumklorid, skillnaden är att vakuumsaltet är extra rent medan dom andra har varierande renhetsgrad som kan göra dom olämpliga till foder.

Även vägsaltet är nästan alltid NaCl p.g.a. priset.

kurt

« Svar #5 skrivet: 18 feb-13 kl 16:14 »
Kan man göra egen saltsten? Om man råkar ha grovsalt på lager och känner sig dumsnål?   ???

Saltstenar brukar innehålla andra mineraler + cesium också

Rödskägg

• Småland
« Svar #6 skrivet: 18 feb-13 kl 16:19 »
Om nu inte vägsaltet är sommarsalt
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 18 feb-13 kl 21:05 »

Skillnaden är att KNZ stenen varar ett år och tex SP vilt ungefär halva tiden och priset är ungefär detsamma. Jag är kanske snål, men jag har ingen lust med dubbla kostnaden för samma sak

JFOT

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 19 feb-13 kl 11:31 »
Skillnaden är att KNZ stenen varar ett år och tex SP vilt ungefär halva tiden och priset är ungefär detsamma. Jag är kanske snål, men jag har ingen lust med dubbla kostnaden för samma sak

Vägsalt och koksalt är oftast båda NaCl (se inlägg ovan av Byracka) och eftersom det är foder så bör inte renheten skilja sig åt dvs det bör inte vara orent vägsalt i några stenar. Det är inte så enkelt att du har testat olika år eller att älgarna varit på dem olika mycket?
Nu spelar det iofs ingen större roll då ingen av stenarna är särskilt dyr så man kör på det man tror på.

Humle: Ja det kan du men jag tror det är svårt att få till en så kompakt sten som de man köper men jag har inte testat. Om jag skulle ha löst salt över så skulle jag testa att fästa en plasthink med något mindre hål i lock och i botten uppe på en stam. Nästa variant är att helt hälla ut en hög salt ovanpå en kapad stam och sedan fylla på regelbundet. Det går kanske åt mer salt men så länge man mättar stammen så kommer djuren att besöka den oavsett i vilken form det fördes dit.

kurt

« Svar #9 skrivet: 19 feb-13 kl 13:13 »
akzonobel har informationsblad om vad KNZ vilt innehåller

http://www.knz.se/assets/Uploads/brochuresSE/KNZ-Brochure-SWE-Other-Animals.pdf

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 18 apr-13 kl 19:59 »
Helst inte cesium, Kurt, det har vi nog av sedan Tjernobyl

Rödskägg

• Småland
« Svar #11 skrivet: 19 apr-13 kl 11:24 »
Cesium är en alkalimetall. Kan iof vara otäckt ur brandsäkerhetssynpunkt men är ändock inte lika otäckt som den radioaktiva isotopen cesium 137 som bland mycket annat spreds efter experimentet i Tjernobyl. Nu är jag inte tillräckligt bra på djurens näringslära för att veta vad cesium är bra för men jag vet tillräckligt för att kunna säga att det är två olika saker och att Cesium 137 inte är bra.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 20 apr-13 kl 00:15 »
Misstänker att det är selen Kurt menar. Har svårt att tro att cesium 133 spelar någon viktig roll i kroppen. När det nu finns en saltsten som anpassats till viltets behov låter det bra att använda den.

Länghultarn

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 25 okt-13 kl 13:07 »
En fråga. Huset jag bor i gränsar till ett naturresarvat med bokskog. Från mitt sovrum och vardagsrum har jag fri sikt en bra bit in i bokskogen. Jag har funderat på att sätta upp en saltsten en bit in för att kunna spana på vilt innefrån. Alltså inte i jaktsyfte utan i mys-syfte! ::)

Jag antar att jag enligt lagen inte får sätta upp en saltsten då det inte är min mark och dessutom naturreservat. Men kan det verkligen göra någon skada? En saltsten hjälper väl bara viltet på traven och borde väl inte vara något problem? Svårt att åka fast för det liksom, jag kan ju bara hävda att jag inget vet... Men skulle det på något sätt inverka negativt på djurlivet skulle jag inte få för mig att sätta ut en saltsten för eget ego-intresse!

Vad säger ni, kan jag ta lagen i egna händer?

JFOT

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 26 okt-13 kl 13:59 »
Sätt upp stenen på din tomt.

kurt

« Svar #15 skrivet: 26 okt-13 kl 16:05 »
Lagen säger att om ingen ser dig sätta upp saltstenen så är det mycket svårt att bevisa vem som satt upp den.

Jag kan inte se att en saltsten skulle vara negativt, man bör bara inte placera den så att vilt springer över trafikerade vägar för att nå den!

Tännlappen

• -
« Svar #16 skrivet: 26 okt-13 kl 17:56 »
Behövs det verkligen läggas ut saltstenar tro...eller är det någon form av åtel för att försöka få tama lättjagade djur,nog bättre låta djuren vara vilda,vill man inte det får väl älghage göras...Ett exempel kanske behövs...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17633947.ab

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 26 okt-13 kl 19:18 »
Eftersom gräsätarna behöver salt så är det hyggligt att servera dem det, kallas viltvård. Även rovdjuren gillar salt. Här kommer en länk som är lika off topic som den om den tama älgen somn ens handlade om salt. http://www.nbcnews.com/id/49734403/ns/technology_and_science-science/t/some-animals-may-develop-taste-human-blood/#.Umv3MxD9UhI

Den handlar om leoparder som fått smak på människor för att vi har saltare blod än gräsätarna.

Salt kött är gott ;D

Tännlappen

• -
« Svar #18 skrivet: 27 okt-13 kl 00:24 »
Eftersom gräsätarna behöver salt så är det hyggligt att servera dem det, kallas viltvård. Även rovdjuren gillar salt. Här kommer en länk som är lika off topic som den om den tama älgen somn ens handlade om salt. http://www.nbcnews.com/id/49734403/ns/technology_and_science-science/t/some-animals-may-develop-taste-human-blood/#.Umv3MxD9UhI

Den handlar om leoparder som fått smak på människor för att vi har saltare blod än gräsätarna.

Salt kött är gott ;D

Då snackar man väl meningslös viltvård...

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 27 okt-13 kl 00:54 »
Fårägarna kanske skulle snåla in på saltet också. Det är ju meningslöst att deras magar fungerar bra, de skall ju ändå dö...

Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 1 användare
beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser