Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lössmedel?  (läst 6887 gånger)

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
Lössmedel?
« skrivet: 15 feb-13 kl 18:00 »
Är det nån som vet vad man använder mot löss på häst?
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Lössmedel?
« Svar #1 skrivet: 22 feb-13 kl 11:00 »
Om du menar utan att kontakta veterinären så brukar man använda Etotal mot blodsugare, som dock är förbjudet. Annars är Switch bra mot pälsätare, men det är också förbjudet och får inte säljas längre. Jag har testat ko-medlet bayofly i ett desperat ögonblick när jag köpte en häst som var fysiskt mycket nedsatt och dessutom full av pälsätare, det funkade det med.

Men det är mycket svårt med tillåtna medel och du gör nog bäst i att tala med din veterinär.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #2 skrivet: 25 feb-13 kl 12:41 »
Veterinären säger att det går bort av sig självt. Så det får vi ju lita på. De kliar sig en del o har lite bara fläcker men nu går vi ju mot varmare tider o så försvinner de igen enligt vet.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Nickan

• -
« Svar #3 skrivet: 18 mar-13 kl 18:51 »
kan det vara löss som äter päls?? pälsätare? då kan du googla på Switch.. Jag köpte min flaska p granngården men jag vet inte om de har slutat sälja det där.. .ring o kolla annars på det som ligger närmst.

elf

• Drefseryd Gård
    • Småland
    • Drefseryd Gård
« Svar #4 skrivet: 19 mar-13 kl 10:36 »
Min minishettis började klia sig och det visade sig vara pälsätare. Men den info jag fick var att det inte längre säljs nåt medel mot pälätare och att det ska läka ut av sig själv.

Tvätt med vanlig såpa kan tydligen kunna funka men eftersom det har varit minusgrader har jag inte velat prova. Däremot hade jag Frontline hemma och det visade sig göra susen. Så nu är det slut på kliandet och pälsen börjar komma tillbaka på de kala fläckarna.  :)
Om livet på landet i biosfärområde Östra Vätterbranterna & i vacker småländsk kulturbygd: http://drefseryd.wordpress.com Här finns förutom får, nötdjur och biodling även hund, katt, höns, vaktlar och hästar.

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #5 skrivet: 19 mar-13 kl 16:14 »
Frontline till häst?

I.A

« Svar #6 skrivet: 20 mar-13 kl 16:08 »
Om du menar utan att kontakta veterinären så brukar man använda Etotal mot blodsugare, som dock är förbjudet. Annars är Switch bra mot pälsätare, men det är också förbjudet och får inte säljas längre. Jag har testat ko-medlet bayofly i ett desperat ögonblick när jag köpte en häst som var fysiskt mycket nedsatt och dessutom full av pälsätare, det funkade det med.

Men det är mycket svårt med tillåtna medel och du gör nog bäst i att tala med din veterinär.
Tror att bayofly också har tagits bort ifrån marknaden.  Vad jag kan förstå så
Återstår recept belagda medel.

Johnny

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 09 apr-13 kl 21:57 »
Verkar ha blivit recept på allt.

Veterinärerna brukar rekommenderar Switch som jag har själv bra erfarenhet av men de  har problem att få tag på detta då det är restat sedan länge.
Har väntat över två månader och får samma svar när jag provar andra veterinär i Värmland.

Blev erbjuden medel för Gris och då måste hästen "bada" i detta.
Tackade nej till detta då det är minus grader ute samt jag har en stor hårig ardenner.

hustran

« Svar #8 skrivet: 09 apr-13 kl 22:19 »
det finns ngt. som heter Bayticol. vet. för ko och får,det borde väl kunna användas på häst också,fråga vet.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 09 apr-13 kl 22:51 »
Min minishettis började klia sig och det visade sig vara pälsätare. Men den info jag fick var att det inte längre säljs nåt medel mot pälätare och att det ska läka ut av sig själv.
Däremot hade jag Frontline hemma och det visade sig göra susen.

Kom ihåg att skriva in frontline behandlingen i Hästpasset, då frontline på häst medför livstids slaktkarens!
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #10 skrivet: 09 apr-13 kl 23:09 »
Det borde gå att smeta in med tex rapsolja eller olivolja.

Ohyran kvävs av det feta i oljan. Och fett gör ju bara hästens päls fetare ( och då slår den ju från sig väta lättare).

Dessutom billigt. Och giftfritt.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Skogsstjärna

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 13 apr-13 kl 15:16 »
Är det nån som vet vad man använder mot löss på häst?Såpa är bra och receptfritt.

rimfrost

• Småland
« Svar #12 skrivet: 16 apr-13 kl 14:52 »
Säger veterinären att lössen försvinner av sig självt??  :-\
Min erfarnehet av löss är att det bara blir värre. Hästarna kliar sig blodiga tillslut och lössen hoppar gärna vidare till nästa hästkompis och bildar familj.   :P
De stall där jag jobbat och vi fått löss har vi avlusat med hundlusschampoo. 2 ggr med 2 veckors mellanrum. Lössen försvann.
I stall där jag varit inackorderad har vi använt Etotal under vinterhalvåret och när det inte funnits tillgång till varmvatten. Även här försvann problemen. Etotal och switch finns mycket riktigt inte att få tag på längre. Men kanske känner du nån som har det hemma och som kan låna dig lite?
Har en liten gård i Småland med fyra hästar, katter, hund, kanin, höns, vaktlar och får. Håller på med NH och älskar att pyssla i trädgården.

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 17 apr-13 kl 07:28 »
Switch kan man få utskrivet på recept av veterinär, det är nog det bästa tipset tror jag :)

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 22 apr-13 kl 11:49 »
Ultra shield tar löss, finns att köpa på granngården innehåller samma verksamma ämne som Switch dvs Pyretrin

Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser