Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det bor en höna i min hall.  (läst 1825 gånger)

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
Det bor en höna i min hall.
« skrivet: 15 feb-13 kl 17:32 »
Ja ibland är hon i köket och ibland även i vardagsrummet. Det är en av mina gamla lohmantanter. För några dagar sedan trodde jag hon skulle trilla av pinn pga ålder.  Hon var passiv och helt ur slag så jag tog in henne. Inga symptom med hosta, snuva etc. Ja jag trodde att hon skulle vara borta dagen efter. Men inte. Hon vart kvar i livet.

Efter ett par dagar med värme, extramat och pyssel blev hon mycket piggare. Så idag provade jag att ta ut henne med de andra igen. Satte henne inne i en provisorisk avbalkning men det hjälpte inte utan de andra hönorna lyckades ta sig in där och jaga ut henne och picka henne på kammen mm.

Problemet är att katterna måste kunna gå igenom hallen för att komma till sin låda.  Så jag kan inte stänga in henne där. Och lilla höna hon ja hon bajsar ju vart det faller sig.  Vad göra?  Funderar på att sy en sån där hön-blöja till henne. ( Har suttit och googlat efter mönster men inte hittat nåt riktigt bra.) Har liksom inget annat varmt utrymme för henne mer än möjligen pannrummet. ( Mina bägge värmelampor är redan i bruk till annat), Hade det varit under den varma årstiden hade hon ju kunnat bo i kycklinghuset ute men nu går ju inte det.

Nu vågar jag inte ha henne med de andra igen, inte förrän hon har ätit upp sig och kommit i verkligt bra skick så att hon kan ta en fajt.  Möjligen kanske hon kunde gå med dvärghönorna? Men risken är väl att HON blir dum mot DEM... 
« Senast ändrad: 15 feb-13 kl 17:36 av KungTulle »
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Pullarius

• Uppland
SV: Det bor en höna i min hall.
« Svar #1 skrivet: 15 feb-13 kl 21:58 »
Du tror inte att du kan göra en avbalkning för henne av kompostgaller. Så hon blir lite begränsad i rummet. Med tidningspapper på golvet eller dyl.
Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #2 skrivet: 15 feb-13 kl 23:17 »
Du tror inte att du kan göra en avbalkning för henne av kompostgaller. Så hon blir lite begränsad i rummet. Med tidningspapper på golvet eller dyl.

Nej för alla tillgängliga kompostgaller används som avgränsning för att hönorna inte ska gå in till grannens trädgård ( och dignande fågelbord).
Mörkmårdens Minigrisar
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #3 skrivet: 15 feb-13 kl 23:19 »
Just nu bor det en höna under mitt köksbord ( slagbord). Tant Lohman har frisknat till såpass att hon vill ha en nattpinne att sova på och hon har valt
tvärslåarna under bordet. Där sitter hon sedan nån timme så snällt och nannar ( och jag har lagt tidningspapper på golvet under).
Mörkmårdens Minigrisar

bokeliden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 15 feb-13 kl 23:42 »
vilken lyx med ett sådant formidabelt frukostsällskap, är oss få förunnat, grattis!
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

skogsbonne

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 16 feb-13 kl 08:53 »
Gud va lättvindigt slippa att spara maten som blir över bara att lägga det under bordet så blir det borta :)

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #6 skrivet: 16 feb-13 kl 11:39 »
Gud va lättvindigt slippa att spara maten som blir över bara att lägga det under bordet så blir det borta :)

Nja, tänkte göra våfflor som lunch till mig och det kan ju tänkas ett det blir en liten bit våffla i lagom stora bitar till en viss liten brun höna... o:)
Mörkmårdens Minigrisar

fraggla

• Var glad åt det lilla och skratta ofta
    • Närke
« Svar #7 skrivet: 16 feb-13 kl 12:06 »
Vad roligt att höra om fler som vårdar sina hönor inomhus vid sjukdom  ;D. Hade en hack kyckling inne i en månad. Men det gick inte att sätta tillbaka henne i gruppen, så fort de såg henne anföll de. Henne sålde jag förra veckan till en som hade en ensam höna i sin trädgård. Hon tackade så mycket och började värpa direkt  ;) hos sin nya familj endast lite drygt 5 månader gammal. (Isbar höna)
Jag hade henne i en stor kanin bur när hon var inne.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #8 skrivet: 16 feb-13 kl 21:09 »
Hon kom direkt ut i köket när jag började göra våfflor och sen stod hon precis bakom mina fötter tills jag var klar. Hon fick ungefär 1/6 dels våffla delat i pyttebitar - och det var populärt kan ni tro!
Mörkmårdens Minigrisar

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser