Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fråga, stora svart vinbär.  (läst 5097 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Fråga, stora svart vinbär.
« skrivet: 15 feb-13 kl 13:29 »
Har för mig att jag läst i en tråd där någon här på forumet hade en svart vinbärssort som gav jättestora bär, typ vindruvsstorlek. Någon som minns tråden? Den handlade inte om just det men, det kom upp. Jag skulle nämligen vilja ha en sådan buske. Har en ledig plats bland bärbuskarna.  ;)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

christelle

• Blekinge
SV: Fråga, stora svart vinbär.
« Svar #1 skrivet: 15 feb-13 kl 13:47 »
Svarta:

•Big Black, stora bär, rik skörd. Zon I-IV
•Storklas, växer upprätt, stora bär, mjöldaggsresistent. Zon I-VI
•Öjebyn, populär, kraftig växt, motståndskraftig mot mjöldagg. Zon I-VII
http://www.odla.nu/vaxtlexikon/frukt-amp-bar/vinbar
Här odlas några stycken Storklas och det är en bra sort.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 15 feb-13 kl 14:37 »
Tack för svar. Har både Öjebyn och Storklas. Läste i handboken nu när jag sökte att Storklas inte var så bra med tanke på sjukdomar.

Hur som helst så hittade jag tråden,

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=136707.0

Så jag får skriva till medlemmen och höra.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

djeen

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 15 feb-13 kl 18:11 »
Jag har vinbärsbuskar som ger enorma vinbär - ganska många (inte alla!) blir i storlek som små vindruvor. Vet inte vad det är för sort, det är surt. Men jag har fått tips om att det är Stor-Klas. Om det är Stor-Klas, så kan jag i alla fall meddela att de aldrig varit sjuka under de 18 år jag haft dem på gården! :)

Jag har ett facebookalbum med bären, vet inte om det funkar för alla att kolla i det men jag lägger in länken här: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151152251698366.422091.545218365&type=3

Om inte länken funkar så lägger jag in en bild i alla fall.

Peter Erlandsson

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 19 feb-13 kl 16:01 »
På 1980-talet såg jag buskar i Norge av sorten Ben Nevis. På dessa var bären ungefär dubbelt så stora som på Öjebyn. Sorten var oerhört lätt att plocka. Skördemässigt däremot, så gav Öjebyn större avkastning. Jag har aldrig hört om odling i Sverige av denna sort, men någon kan ju ha tagit hit den privat. Själv tycker jag, att det skotska Ben-sortimentet (jag har provsmakat fyra sorter) inte har satsat på smak!
Sedan lär det ha funnits en sort Nikkala II med körsbärsstora bär. Den gav tydligen också dålig avkastning. Det verkar inte fungera avelsmässigt, att ta fram monsterbär och samtidigt höja totalskörden.

evamo

• Dalsland
« Svar #5 skrivet: 26 apr-14 kl 17:42 »
Fick häromdagen ett reklamblad från BoGrönt där man hade med en korsning mellan krusbär och svarta vinbär. Enligt beskrivningen ska de vara sötare och större än vanliga svarta vinbär och gångbara i zon 1-5. Jag har ingen aniing om hur de fungerar i praktiken.
Pensionär med nu enbart trädgårdsodling, skog, vallodling och en gammal islandshäst kvar. Tidigare haft får, hästar, bin, höns, gäss, ankor, hund och katter.

kurt

« Svar #6 skrivet: 26 apr-14 kl 18:16 »
Fick häromdagen ett reklamblad från BoGrönt där man hade med en korsning mellan krusbär och svarta vinbär. Enligt beskrivningen ska de vara sötare och större än vanliga svarta vinbär och gångbara i zon 1-5. Jag har ingen aniing om hur de fungerar i praktiken.

Har funnits mycket länge, men skörden brukar bli mindre på denna typ av korsningar

https://sv.wikipedia.org/wiki/Krusvinb%C3%A4r
http://en.wikipedia.org/wiki/Jostaberry

christelle

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 26 apr-14 kl 19:17 »
Svarta vinbär är särpräglade med sin smak och användningsområden (väldigt många) och krusbär har sina. Vet inte men känner nog att en blandning av dessa bär vore att förflacka smaken av respektive bär bara för att få ett större bär?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

kurt

« Svar #8 skrivet: 26 apr-14 kl 19:37 »
Ja, både svartavinbär och krusbär är pektinrika bär som passar mycket bra att blanda med andra bär när man gör sylt. Krusbär är dessutom ett av de allra enklaste bären man kan plocka, det går extremt fort och inte mycket att rensa

Ygdrasil

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 28 apr-14 kl 23:46 »
Korsningen mellan svartavinbär och krusbär brukar säljas under beteckningen "jostabär" Har funnits>30 år. Måste ha bra förutsättningar, som sol, för att ge bra skörd. Mest kända användningsområdet för Jostabär är som stam till uppstammade vinbär och krusbär, p.g.a. att jostabären är starkväxande. Den önskade sorten ympas därefter på stammen

Dela detta:

* Inloggade just nu

720 gäster, 1 användare
Vegarissla

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser