Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver ritning till ett litet hönshus  (läst 18235 gånger)

Väderhatt

• Södermanland
SV: Behöver ritning till ett litet hönshus
« Svar #20 skrivet: 23 feb-13 kl 00:13 »
Mina höns har ett litet sommarhus som har funkat bra.

Jag byggde det rätt improviserat med mått på saker jag råkade ha till hands, men det har ungefär 1m2 bottenyta och 90-80 cm höjd. Har man tillgång till pallkragar är det säkert mycket enklare att bygga med dom, men något jag är nöjd med är benen (= bordet). Det är väldigt behändigt att kunna städa i bra höjd, och det blir ett tak för hönsen om det regnar + torrt jordbad under bordet.

Inredningen provade jag mig fram: Så här såg det ut förra året. Här är jag mest nöjd med hyllan (med strö på), som gör att jag kan ställa in ett rede + fodertråg utan att 1/3 fri yta försvinner. Även om de mest sover i huset vill jag inte att det ska vara knöktrångt när de vaknar innan mig. Ett tag hade jag ett till rede ovanpå hyllan, men hönsen vill ändå bara använda ett.

Minst nöjd är både jag och hönsen med den hängande sittpinnen, som dels gungar när de flyger upp och där jag inte lyckades lista ut en bra lösning för gödselbräda under. I vår ska jag nog helt enkelt sno tinaws pinnar-rede-bajsbrädalösning rakt av!  :)

skogsbonne

• Värmland
« Svar #21 skrivet: 23 feb-13 kl 09:06 »
sätt pinnen över den hyllan du hade så blir det ännu mer sparande plus du har en bajs brädan färdig och ¨så spikar du fast pinnen i väggen

flindra

• -
« Svar #22 skrivet: 23 feb-13 kl 09:12 »
En sån här kanske?

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=613384222012423&set=a.199321793418670.61103.100000225522986&type=1&theater

Säg till om ni inte kan se bilden så fixar jag en annan variant.

Den bilden går inte att se för mig. Men om du högerklickar på bilden och väljer "kopiera bildadress" och klistrar in adressen här på Alternativ i svarsrutan, så kan vi se bilden. Då behöver du inte göra bilden offentlig.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #23 skrivet: 23 feb-13 kl 17:22 »
Jag hade för mig att det var det jag hade gjort... men tydligen inte  :-[

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/548784_613384222012423_1360949406_n.jpg

Hoppas man kan se den nu!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #24 skrivet: 23 feb-13 kl 17:38 »
Jag hade för mig att det var det jag hade gjort... men tydligen inte  :-[

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/548784_613384222012423_1360949406_n.jpg

Hoppas man kan se den nu!

Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Xoot

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 23 feb-13 kl 17:41 »
Transportabelt.

Fint att slippa vagnar som är begränsade till 30kmh.
Köra och handla foder till hönsen med hönsen. :o

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #26 skrivet: 23 feb-13 kl 17:42 »

Samma länk som jag precis la in?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #27 skrivet: 23 feb-13 kl 17:55 »
Ritning till ett hönshus är lättare att åstadkomma när man vet vad du har för gratis-/överblivet-material tillgängligt. Du råkar inte ha någon Volkswagen 1600 TL stående?  o:) Gärna en -66:a
« Senast ändrad: 23 feb-13 kl 18:18 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #28 skrivet: 23 feb-13 kl 18:06 »
Mina höns har ett litet sommarhus som har funkat bra.

Jag byggde det rätt improviserat med mått på saker jag råkade ha till hands, men det har ungefär 1m2 bottenyta och 90-80 cm höjd. Har man tillgång till pallkragar är det säkert mycket enklare att bygga med dom, men något jag är nöjd med är benen (= bordet). Det är väldigt behändigt att kunna städa i bra höjd, och det blir ett tak för hönsen om det regnar + torrt jordbad under bordet.

Inredningen provade jag mig fram: Så här såg det ut förra året. Här är jag mest nöjd med hyllan (med strö på), som gör att jag kan ställa in ett rede + fodertråg utan att 1/3 fri yta försvinner. Även om de mest sover i huset vill jag inte att det ska vara knöktrångt när de vaknar innan mig. Ett tag hade jag ett till rede ovanpå hyllan, men hönsen vill ändå bara använda ett.

Minst nöjd är både jag och hönsen med den hängande sittpinnen, som dels gungar när de flyger upp och där jag inte lyckades lista ut en bra lösning för gödselbräda under. I vår ska jag nog helt enkelt sno tinaws pinnar-rede-bajsbrädalösning rakt av!  :)

Ett sådant hönshus borde jag kunna bygga :) Jag har nog tillräckligt med gammalt byggmaterial för att bygga ett hus
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 2 användare
javill, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser