Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvingades nödslakta lamm idag och undrar lite om skinnet  (läst 2090 gånger)

Issapissa

  • Inlägg: 15
    • Uppland
Kom hem från jobbet och såg att ett lamm från i somras hade rutit den nedersta fotleden. Bara att försöka få tag på någon som kunde hjälpa mig.
Det gick bra och vi har tagit tillvara på köttet som hänger nu. Tur i oturen att det var bagglammet som ändå skulle ha slaktats.

Men undrar lite över skinnet. Vad ska man använda för salt? Hade bara fodersalt hemma så jag tog rikligt med sådant och la sedan skinnet i en säck. Hur länge klarar det sig innan det kan skickas till ett garveri?

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Tvingades nödslakta lamm idag och undrar lite om skinnet
« Svar #1 skrivet: 11 feb-13 kl 13:46 »
Tror inte du ska lägga det i säck. Det ska ligga utfläkt med köttsidan uppåt, svalt med rikligt med stensalt i en vecka, typ på en pall. Sedan ska det saltas om och efter ytterligare en vecka skickas till beredning. På tranås skinnberednings hemsida beskriver de hur du ska göra.

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Tvingades nödslakta lamm idag och undrar lite om skinnet
« Svar #2 skrivet: 11 feb-13 kl 13:52 »
Jag tror att saltet är okej även om man brukar ha stensalt. Men skinnet ska egentligen ligga utbrett och man lägger på ett tjockt lager, ett par cm, och det ska ligga en vecka och sedan brukar man hälla av det saltet och lägga på ett nytt lager. Det är jätteviktigt att det är salt överallt, i alla skrymslen, annars blir skinnet förstört där det saknas salt. Nu brukar skinnen ändå inte bli så fina så här års, de är finast på hösten men det är lite olika, de kan vara "skapliga" på våren om man har tur.
Åsenfår, hundar och katter

Issapissa

  • Inlägg: 15
    • Uppland
SV: Tvingades nödslakta lamm idag och undrar lite om skinnet
« Svar #3 skrivet: 11 feb-13 kl 14:44 »
Tack! Då ska jag packa upp det igen och lägga i ladan. Det är vårdat allra första egna skinn så det känns lite speciellt. :)

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Tvingades nödslakta lamm idag och undrar lite om skinnet
« Svar #4 skrivet: 11 feb-13 kl 15:13 »
Jag fick också mitt första skinn nyligen. Tänkte skicka in det på beredning, men när jag fick höra hur vansinnigt lång väntetid det var på att få tillbaka skinnet så tänkte jag, vad sjutton, jag testar att bereda själv, så nu ligger skinnet med påsmetad alundeg i köket.  :) Spännande att se om det lyckas.

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Tvingades nödslakta lamm idag och undrar lite om skinnet
« Svar #5 skrivet: 11 feb-13 kl 15:28 »
Wahlgren:
Kanske finns det beskrivet någon annan stans? Men du får gärna beskriva allt du gör med skinnet. Jag kommer inte ha råd skicka in nästa skinn.


1. Skrapa?
2. Salta, insidan uppåt svalt (stensalt, var får man tag i det?)
3.


Sebastian


ängesgården

  • Inlägg: 160
    • Dalarna
SV: Tvingades nödslakta lamm idag och undrar lite om skinnet
« Svar #6 skrivet: 11 feb-13 kl 15:41 »
Tror inte du ska lägga det i säck. Det ska ligga utfläkt med köttsidan uppåt, svalt med rikligt med stensalt i en vecka, typ på en pall. Sedan ska det saltas om och efter ytterligare en vecka skickas till beredning. På tranås skinnberednings hemsida beskriver de hur du ska göra.
det räcker om du saltar det en gång, låter det ligga 1 vecka eller 2 , borstar bort saltet och skickar det på beredning, så gör jag på både lamm,nöt och kaninskinn och det har alltid blivit bra ;D
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Tvingades nödslakta lamm idag och undrar lite om skinnet
« Svar #7 skrivet: 11 feb-13 kl 15:52 »
Dessa råd kommer från Lotta Rahmés bok om skinnberedning... Min egen sammanställning. Jag vet inte om alla moment framgår men det här är de anteckningar jag gjorde när jag läste som jag själv håller mig till. Och som sagt. Skinnet är inte färdigt än, så jag vet inte vad resultatet blir, detta är ett experiment. För att vara på säkra sidan råder jag den som tänker prova att själv låna boken på biblioteket och läsa den i orginal.

1. Skrapa köttsidan ren från kött, fett och hinnor. Finns olika sätt att göra detta. Börja med kanterna och avsluta med mitten.
2. Tvätta pälsen. Om blodig, börja med att lägga i kallt vatten. Öka temperaturen på vattnet succesivt till 35 graders värme. Använd såpa. Tvätta och skölj många gånger. Låt inte ljummet vatten svalna, då fastnar smutsen i pälsen igen.
3. Torka till pälsen är torr men skinnsidan fortfarande är lite fuktig. (Det var inte det lättaste att få mitt skinn torrt. Tog lite för lång tid, men det är nog för långhårigt egentligen.)
4. Om köttsidan är smutsig skrapa igen.

Alunbetning för pälsskinn

5 msk alun
2,5 msk salt
0,5 l. vatten
vetemjöl

Betan skall vara som en trögflytande deg. Bred ut skinnet med köttsidan upp. Stryk ut betan i ett jämnt täckande lager. Vik ihop med köttsidan inåt, först längs ryggen, sedan tvärs över. Låt ligga i 2,5 dygn vänd (här är jag nu i processen) och låt ligga i 2,5 dygn till i rumstemp.

Provskär. Skinnet skall vara vitt och fast.

Vik upp skinnet och låt torka något. Skrapa av degen och torka och mjukgör skinnet. Kan göras som under skrapningen fast med slöare verktyg. Mjukgör åt alla håll.

När skinnet är halvtorrt skall det fettas in med exempelvis 2 äggulor, 1/2 dl vatten och en msk olja. Skinnet får hellre vara för blött än för torrt under infettningen. Sträck och fetta in tills skinnet är torrt.

Om någon kunnigare läser detta så rätta mig gärna om något inte stämmer.


Issapissa

  • Inlägg: 15
    • Uppland
SV: Tvingades nödslakta lamm idag och undrar lite om skinnet
« Svar #8 skrivet: 11 feb-13 kl 16:14 »
Har plockat upp skinnet nu och lag det med köttsidan upp på en skiva och öst salt över det. Så får vi se hur det blir...

Hade tänkt att skita i det först då alltfler så stressigt imorse. Men maken övertalade mig att ända försöka ta hand om skinnet.

Måste luska reda på vart man kan skicka det, någon som vet ca pris för ett litet skinn?

fjällfäll

  • Inlägg: 185
    • Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: Tvingades nödslakta lamm idag och undrar lite om skinnet
« Svar #9 skrivet: 11 feb-13 kl 16:47 »
Billigaste pris per skinn
Donnia Skinn 280:- o Tranås skinn ca 348:- Kromberett. + moms o frakt
Sen finns andra beredningar, även veg o EKOskinn, lite dyrare.

Prättingberg, Delsbo ca 420:- alun/myrsyra , fina skinn. ingår moms
Flygsfors  ca 450:- olika beredningar fina skinn , tar lång tid. ingår moms


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser