Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  köra med getter  (läst 46724 gånger)

pålle

• Gäst
SV: köra med getter
« Svar #100 skrivet: 30 sep-11 kl 20:34 »
Ja annars får vi skrika på Torbjörn han vet allt.  ;)
jopp :D

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
« Svar #101 skrivet: 01 okt-11 kl 21:55 »
eftersom jag inga getter har längre får jag väll köra in fårskallarna :P
Pålle du kan väll komma och hjälpa till :)
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

pålle

• Gäst
« Svar #102 skrivet: 02 okt-11 kl 03:23 »
eftersom jag inga getter har längre får jag väll köra in fårskallarna :P
Pålle du kan väll komma och hjälpa till :)
Det vet dula ja gör :D

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #103 skrivet: 02 okt-11 kl 15:14 »
Till hälften OT, men ändå:  I Nepal använder de  fåren som klövjedjur på vägen till och från marknaden.  En del av fåren säljs, men tillräckligt många behålls för att packningen ska komma tillbaka hem till den högt belägna bergsbyn.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

LeahTeah

• Skåne
« Svar #104 skrivet: 10 okt-11 kl 20:11 »
jag håller på´och bygger en vagn till mina små minigetter! ska dock inte köra dom utan lära dom dra saker!  ;D
:)

Falsen

• Västergötland
« Svar #105 skrivet: 08 nov-12 kl 00:12 »
vad glad jag blev när jag såg den här tråden. Jag vet att den är lite gammal men jag var tvungen att svara. Jag kör nämligen med min bagge och jag har alltid blivit retad för det. vissa säger till och med att det är djurplågeri men han tycker det är superkul. Han är ju ingen get men det var endå kul att se att jag inte är ensam. Jag kör med grimma och en sele som jag sytt själv av en sadelgjord och en tömkörningsgjord till häst. Vagnen består av skaklar från en hundsläde och en skrinda som jag köpt på JULA. PÅ vintern åker vi pulka efter honom. jag söker dock en lite större vagn så att jag också kan sitta bekvämt. Han är väldens goaste bagge. fyra år och okastrerad.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #106 skrivet: 08 nov-12 kl 00:49 »
vad glad jag blev när jag såg den här tråden. Jag vet att den är lite gammal men jag var tvungen att svara. Jag kör nämligen med min bagge och jag har alltid blivit retad för det. vissa säger till och med att det är djurplågeri men han tycker det är superkul. Han är ju ingen get men det var endå kul att se att jag inte är ensam. Jag kör med grimma och en sele som jag sytt själv av en sadelgjord och en tömkörningsgjord till häst. Vagnen består av skaklar från en hundsläde och en skrinda som jag köpt på JULA. PÅ vintern åker vi pulka efter honom. jag söker dock en lite större vagn så att jag också kan sitta bekvämt. Han är väldens goaste bagge. fyra år och okastrerad.
Grattis  roligt att du kör  inte för ja har någon geta bock men ja tycker det är kul att läsa att andra gör det mins min bardom en gammal gubbe som hämta sin ved i skogen  han hade även e stor Sankt Bernhards hund som dragare mins ja .

Tant Ingrid

• Gårdsletande och hönslängtande!
    • Uppland
« Svar #107 skrivet: 10 nov-12 kl 10:09 »
Wow, den här tråden gjorde min morgon!
Har inga getter, än! Men det står näst efter höns på Vill-ha-listan när vi hittat vår gård!
Och jag försöker övertala min sambo som undrar vad man ska "ha dem till"...
Grattis till alla er som redan umgås med så fina djur!

Falsen

• Västergötland
« Svar #108 skrivet: 10 nov-12 kl 18:31 »
jag kom på en sak. Det skadar ju inte att fråga... Jag ska plugga vidare nästa år och kommer då flytta hemifrån. Om någon vill köpa min Loke så skulle det vara underbart! Han är hur snäll som helst! Han kan gå med vad som helst. Tackor med lamm, kaniner, hästar. Han älskar barn och lägger sig ner på kommando. (mycket praktiskt när man ska flytta honom och måste ta honom i bilen  :) ) Han är inkörd och älskar att jobba. Man får med sele och grimma. Hör gärna av er om ni är intresserade! ring 0767152780

Louise
ps jag bor i götene

Trollmor

• -
« Svar #109 skrivet: 22 nov-12 kl 01:41 »
Bild, Falsen, bild!  :D  Götene, visst var det där det fanns en alternativ-gård med butik och massor av aktivitet?

Ingrid e gustavsson:  Jag vill minnas att det finns en låååång tråd här nånstans (2008 kanske ???) som rent av heter Vad ska man ha getter till?  Med massor av tips ...

Framför allt har man dem till att gosa med, förstås!  ;)

Falsen

• Västergötland
« Svar #110 skrivet: 12 dec-12 kl 18:03 »
Bild, Falsen, bild!  :D  Götene, visst var det där det fanns en alternativ-gård med butik och massor av aktivitet?

Vi är ganska alternativa ja, Kör med hästar (och baggar :) ) men det kan nog vara våra ännu alternativare vänner som du tänker på. De ordnade "stora hästdraget" (folk visade upp sina brukshästar och så) jag och Loke var också där och drog barn i hans lilla skrinda =).

Jag ska försöka fixa bilder

vindensbonig

• Gäst
« Svar #111 skrivet: 22 dec-12 kl 21:08 »

Ingrid e gustavsson:  Jag vill minnas att det finns en låååång tråd här nånstans (2008 kanske ???) som rent av heter Vad ska man ha getter till?  Med massor av tips ...

Framför allt har man dem till att gosa med, förstås!  ;)
Nähä du förstå främst har man djur för att göra nytta sen att gosa med .Men du som  kör in nu  du som har en massa getter  kör in nu vet ja inte prata så mycket  ;) God Jul

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #112 skrivet: 26 dec-12 kl 18:12 »
Jag förstår inte skillnaden  ??? Om mina djur visar mig vänlighet och positiv omsorg samt samarbetsvilja har de väl både gjort nytta och "gosat"!  :D    "All god djurhållning syftar till att bereda djuren största möjliga trevnad."  Enligt mina djur skall bemötandet av husse syfta till att bereda honom största möjliga glädje, gärna i förening med egen försörjning och nöjje!  :D  /Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

S00L

• Norrtäljebo med Hedemorahöns och svensklantras get
    • Uppland
« Svar #113 skrivet: 08 jul-13 kl 20:51 »
Hej!

Sitter och surfar runt för att hitta en bra sele för att börja träna på mina getter som är snart 5 månader. Såg att någon av er pratat om Börjes webshop förut men fick aldrig klarhet i om dessa selar går att öppna så pass att de passar getter med horn också.
http://webshop.borjes-tingsryd.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&

Har någon köpt den? Funderade på att köpa hela kittet med vagn o allt för att sedan kanske koppla på en pulka vintertid istället.

Var även lite inne på att koppla ihop två getter för att få ut maxialt med dragkraft. Något som testat detta och hur i så fall?

MVH

-Liisa o getterna

Trollmor

• -
« Svar #114 skrivet: 08 jul-13 kl 22:21 »
Om du har gått på promenad med dina getter, så vet du att deras natur är att ideligen byta plats med varandra.  Tydligen är det till för att förvirra rovdjur.  Jämför fiskstim.  Därför är det inte helt naturligt för dem att gå i spann, men för lite godis och annan vänlighet går man ju med på mycket!  ;)

John Rambo

• Gäst
« Svar #115 skrivet: 14 nov-13 kl 19:52 »
Om man vill dra lite tyngre måste bocken vara stor.
Nu såg jag att göingeget endast räknas som mellanstor ras.
Vad är det då för ras som räknas som stor, och var får man tag i den?

slainte

• Västmanland
« Svar #116 skrivet: 14 nov-13 kl 20:01 »
Utan SE-nummer förhoppningsvis ingenstans alls!
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Leineri

• Hälsingland
« Svar #117 skrivet: 14 nov-13 kl 20:31 »
Jag köpte en vanlig bock av mjölkras av en getbonde. Han blev stor i alla fall och riktigt stark, men inte så stor som baggen som kunde ha shettisselen :)
Tandemkörning med bagge och bock

Håning

• Gäst
« Svar #118 skrivet: 14 nov-13 kl 20:47 »
Är du tvungen att gå baklänges jämt?  ;D Men väldigt roligt att se .

slainte

• Västmanland
« Svar #119 skrivet: 14 nov-13 kl 21:39 »
Kravet med SE-nummer tycker jag är lysande, det gör det lite svårare för oseriösa personer att få tag på djur. Har man rent mjöl i påsen har man ingen orsak att inte ha ett nummer. Det är inte direkt svårt att få ett, men myndigheterna har lättare att utföra kontroller så att djuren inte far illa.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 5 användare
Sommartorparen, torbjorn, Nataks, gorlan, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser