Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Re:Hur vrickad kan någon bli???  (läst 7308 gånger)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:Hur vrickad kan någon bli???
« Svar #20 skrivet: 24 jan-07 kl 01:12 »
Ämnet var från början om kaniner. Resten finns där.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #21 skrivet: 24 jan-07 kl 08:05 »

Nej jag har aldrig provat att spåra med dem men det skulle nog inte vara nåt problem att lära in. Den äldsta är "bara" året och den yngsta 4 månader så ingen av dem är mentalt mogna ännu. Den äldste är nu mitt i tonåren och har börjat bli "bred över axlarna", det dröjer ett år till innan han "landat" mentalt men även kroppsligt, han byter fortfarande färg och håller på att växa till sig. Han har nu fått kläm på att det är gården och mig han skall vakta och senast igår fick jag avstyra ett slagsmål mellan honom och min border-tax. Han accepterar inte att de andra hundarna morrar mot mig när vi härjar och leker. Likaså om sonen eller någon främmad kommer för nära min person. Sonen bor hos mig varannan vecka och är inte hundra accepterad. Men vi jobbar på det.

Den yngste börjar få täckhår och få den karaktäristiska teckningen, samt växer han just nu bara på höjden och ser ut som en fotomodell med hur långa slängiga ben som helst.

Jag vet att flertalet KO ägare använder dem som draghundar, problemet är bara att de inte är så snabba i "kommunikationen" och lite svåra att styra, en kompis kompis menade på att det var bara att "hålla fast i vagnen och åka med, förr eller senare stannar han"  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #22 skrivet: 24 jan-07 kl 08:26 »
superfina hunda.. personligen tycker jag CAO verkar intressantare än KO men imponerande båda två!

Det är en smaksak, egentligen var jag ute efter en Tatrahund, (eller Owczarek Podhalanski) men de var så  förtvivlat svåra att få tag på och mig veterligen fanns det bara 1 uppfödare i Sverige som dessutom slutat ta valpar. Men så snubblade jag över  en annons i tidningen på KO`s och mentalt sett har de två nästan samma förutsättningar. Ko`n är något mindre familjär och och mer egen.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

vikensnickaren

• Djur och natur älskande man. Boendes på landet
    • Skåne
« Svar #23 skrivet: 24 jan-07 kl 14:21 »
Nej jag har aldrig provat att spåra med dem men det skulle nog inte vara nåt problem att lära in. Den äldsta är "bara" året och den yngsta 4 månader så ingen av dem är mentalt mogna ännu. Den äldste är nu mitt i tonåren och har börjat bli "bred över axlarna", det dröjer ett år till innan han "landat" mentalt men även kroppsligt, han byter fortfarande färg och håller på att växa till sig. Han har nu fått kläm på att det är gården och mig han skall vakta och senast igår fick jag avstyra ett slagsmål mellan honom och min border-tax. Han accepterar inte att de andra hundarna morrar mot mig när vi härjar och leker. Likaså om sonen eller någon främmad kommer för nära min person. Sonen bor hos mig varannan vecka och är inte hundra accepterad. Men vi jobbar på det.

Den yngste börjar få täckhår och få den karaktäristiska teckningen, samt växer han just nu bara på höjden och ser ut som en fotomodell med hur långa slängiga ben som helst.

Jag vet att flertalet KO ägare använder dem som draghundar, problemet är bara att de inte är så snabba i "kommunikationen" och lite svåra att styra, en kompis kompis menade på att det var bara att "hålla fast i vagnen och åka med, förr eller senare stannar han"  :)
Då är det det ju en perfekt tid att lägga ett såkallat "spåntanspår" till dom.Det brukar jag börja med när dom är 3 månader men det är inte försent nu.Det går till så att du går ca 25 m rakt fram utan att hunden ser dej och så lägger du ett föremål som du vet att den tycker om.Sen tar du hunden i koppel (första gången behöver det inte ligga så länge) och så går du lite snett mot spåret du la ut .Utan att säja nånting om hunden tar upp spåret så bara följer du med.Och så blir det jättemycket beröm när den hittatslutet.Om den däremot inte tar upp spåret så bryr du dej inte om det.Man kan lägga flera såna korta spår om det första misslyckas går man vidare till nästa.Att spåra och använda näsan är en väldigt bra aktivering.Och man kan öka svårighetsgraden eftersom.
boendes på mindre gård med skånska blommehöns.Ett stort trädgårds och hantverks intresse.Instruktör i brukshundklubben med två egna rottisar.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #24 skrivet: 24 jan-07 kl 14:40 »
Då är det det ju en perfekt tid att lägga ett såkallat "spåntanspår" till dom.Det brukar jag börja med när dom är 3 månader men det är inte försent nu.Det går till så att du går ca 25 m rakt fram utan att hunden ser dej och så lägger du ett föremål som du vet att den tycker om.Sen tar du hunden i koppel (första gången behöver det inte ligga så länge) och så går du lite snett mot spåret du la ut .Utan att säja nånting om hunden tar upp spåret så bara följer du med.Och så blir det jättemycket beröm när den hittatslutet.Om den däremot inte tar upp spåret så bryr du dej inte om det.Man kan lägga flera såna korta spår om det första misslyckas går man vidare till nästa.Att spåra och använda näsan är en väldigt bra aktivering.Och man kan öka svårighetsgraden eftersom.

Hmm värt att försöka, om inget annat är han ju fenomenal på att spåra upp kadaver både i gödselhögen och i jorden, man får gräva djupt i gödselhögen numera för att inte riskera att halka på en död, halvmjuk kanin på trappen när man stiger ut genom dörren...örk  :-X

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser