Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Berätta om kött!  (läst 20505 gånger)

Sprötsten

• Västergötland
SV: Berätta om kött!
« Svar #80 skrivet: 18 feb-13 kl 16:35 »
Problemet är väl att det inte är möjligt med en "rättvis" prissättning. Om jag inte minns helt fel har Danmark inte lika stränga djurskyddslagar, vilket borde leda till billigare produktion. Men även bränslekostnaderna (som för övrigt är en väldigt stor utgift) är en stor sak i det hela. Skatten på diesel varierar kraftigt beroende på land, och eftersom vi lever i ett land med allmänt höga skatter måste ju därför köttpriset också bli högt, om man nu vill att lönsamheten inte ska bli allt för låg. Hur just Danmark har det med bränsleskatterna har jag dock ingen aning om.

Så tänker jag, men det kanske var en självklarhet. Men att EU sätter en käpp i möjligheten för en köttskatt för utländskt kött borde jag väl förstått. Inte för att jag själv tror på att något sådant någonsin skulle införas, men jag står fast vid att det hade varit en bra idé om det hade varit möjligt.

Jag kanske valde fel tråd att diskutera det hela i, även om det är lite halvt relevant.

Existens!

• Gäst
« Svar #81 skrivet: 18 feb-13 kl 16:47 »
Det är väl det att jag ser på det lite mer filosofiskt..  Diesel är ju i grunden också samma sak överallt, och egentligen människor också.  Alltså borde allting kosta lika mycket överallt, och då kan det ju både vara vi som sänker, och andra som ökar.

Som det är nu så är det ju den brasilianske lantarbetaren som betalar vår middag till en del, och det är ju lite snett.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #82 skrivet: 18 feb-13 kl 17:23 »
Bönder i Sverige kan ju till viss del dra lite av dieselskatten när de använder diesel i lantbruket. Men, det kanske är på liknande sätt i anda länder.
Det är sant att de i Danmark har slappare djurskyddsregler än vi har men, har för mig att EU ser över det och det gagnar ju i så fall svenska bönder som redan har stränga regler.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

tomtefrej

« Svar #83 skrivet: 23 feb-13 kl 10:34 »
   Högsta priset ligger på 9 kr. Men är det någon som får det? Dom är otrolikt duktiga på att klassa ner och göra avdrag. Många gånger kan man räkna bort 8 av dom 9. Väntar på en avräkning. Skall bli spännande och se.
           Nu har jag fått avräkningen på hästen. Men det är INTE FRÅN SKÖVDE. Hon vägde 324kg a 0,85= 275,40kr Men så är det lite avdrag Branscgemensamm avdrag 21,50 kadaverhantering 64,80 Trikin provtagning 150kr Kvar blir 39,10 Moms 9,77 = 49 kr. Så det blir aldrig någon häst till slakteriet mer.

Halte

• Gäst
« Svar #84 skrivet: 23 feb-13 kl 10:42 »
           Nu har jag fått avräkningen på hästen. Men det är INTE FRÅN SKÖVDE. Hon vägde 324kg a 0,85= 275,40kr Men så är det lite avdrag Branscgemensamm avdrag 21,50 kadaverhantering 64,80 Trikin provtagning 150kr Kvar blir 39,10 Moms 9,77 = 49 kr. Så det blir aldrig någon häst till slakteriet mer.

Det är ju helt sinnessjukt...

Grannen har en Jersey-besättning och där kan det alltså bli 0-resultat vid avräkningen på korna. .

Jag avskyr det här systemet.  Det måste vara något allvarligt fel när man får 50 spänn för 324 kilo kött.. 

vindensbonig

• Gäst
« Svar #85 skrivet: 23 feb-13 kl 10:50 »

Grannen har en Jersey-besättning och där kan det alltså bli 0-resultat vid avräkningen på korna. .

Jag avskyr det här systemet.  Det måste vara något allvarligt fel när man får 50 spänn för 324 kilo kött..
Vist är det . Så inte lär ja lämna någon häst .

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #86 skrivet: 23 feb-13 kl 11:03 »

Ja, det låter sinnessjukt. Och allvarligt fel i systemet! Är det sant, att grannen får 50 spänn för 324 kg mjölkko? Vad får då slakteriet för köttet? Varför finns det i så fall kött från fyra olika länder, och från sex olika slakterier, i en och samma hamburgare (som gjorde ungarna i Västerås sjuka)?

Om man får så dåligt betalt, hur skulle det då se ut, om grannen slaktar med återtag? Vad skullle slakten i så fall kosta grannen? Skulle grannen då kunna sälja köttet själv, som närproducerat från kor som haft ett bra liv?

Bara lite spontana tankar, som reaktion på en sjuk situation....

Existens!

• Gäst
« Svar #87 skrivet: 23 feb-13 kl 11:13 »
Nu var dom 324 kg kött visserligen häst, och jag tror det blir extremt svårt att sälja häst i såna kvantiteter på återtag. Marknaden finns helt enkelt inte.

Nyligen landade ju Ek, i en annan tråd, ett avtal som ger honom 40kr/kg för nötköttet, men då är det ju ett mer attraktivt kött.
Jag tycker det är viktigare att de som säljer köttdjur får rätt betalning, än att de ska subventionera de som vill bli av med en häst eller nån gammal ko.

Man får ju fundera på vad alternativkostnaden är för en häst.  5000 i kadaverhämtning, eller ett byråkratiskt krångel för att få gräva ner den hemma, eller export till Italien.  Det är ju tyvärr den krassa verkligheten, och då får man nog räkna med att köttet inte blir så välbetalt från slakteriet.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #88 skrivet: 23 feb-13 kl 11:16 »
Nu var dom 324 kg kött visserligen häst, och jag tror det blir extremt svårt att sälja häst i såna kvantiteter på återtag. Marknaden finns helt enkelt inte.

Nyligen landade ju Ek, i en annan tråd, ett avtal som ger honom 40kr/kg för nötköttet, men då är det ju ett mer attraktivt kött.
Jag tycker det är viktigare att de som säljer köttdjur får rätt betalning, än att de ska subventionera de som vill bli av med en häst eller nån gammal ko.

Man får ju fundera på vad alternativkostnaden är för en häst.  5000 i kadaverhämtning, eller ett byråkratiskt krångel för att få gräva ner den hemma, eller export till Italien.  Det är ju tyvärr den krassa verkligheten, och då får man nog räkna med att köttet inte blir så välbetalt från slakteriet.
Men hur kan du resonera så när dom tar nästan 50 spän fören liten korvbit av häst tycker det är en skymf mot hästägarna .

Existens!

• Gäst
« Svar #89 skrivet: 23 feb-13 kl 11:22 »
Det är bara att gratulera det företag som lyckas med ett så ofantligt påslag på en korvbit.  Det är så det fungerar med kött som inte kan säljas direkt i helt skick. Ingen har väl sett 'häststek' i affären?.
Sen om det är en skymf eller inte.. Tja, det förekommer mycket skymfning mot uppfödare, odlare hela tiden, så det är nog inte så mycket att göra åt. Men hästägare kommer i kontakt med det väldigt sällan, och då blir det förstås en chock.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #90 skrivet: 23 feb-13 kl 11:24 »
Det är bara att gratulera det företag som lyckas med ett så ofantligt påslag på en korvbit.  Det är så det fungerar med kött som inte kan säljas direkt i helt skick. Ingen har väl sett 'häststek' i affären?.
Sen om det är en skymf eller inte.. Tja, det förekommer mycket skymfning mot uppfödare, odlare hela tiden, så det är nog inte så mycket att göra åt. Men hästägare kommer i kontakt med det väldigt sällan, och då blir det förstås en chock.
Ja det är väll en djevla tur att dom lyckas lura hästägarna på råvaran .

Existens!

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 23 feb-13 kl 11:27 »
Jag tror mer dom ser det som en service att ta hand om det.   Det är ju samma sak med suggor, och de få galtar som ska slaktas.. det mesta går till korv, och då blir betalningen därefter.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 23 feb-13 kl 11:29 »
Servis ja ser det som rent lurendrejeri .

Halte

• Gäst
« Svar #93 skrivet: 23 feb-13 kl 11:47 »
Ja att ge typ 0 kronor för en ko eller 300 för en häst är absurt.. hur som helst är det 300-500 kg kött, även om allt gick till hundmat, vilket det givetvis inte gör, så borde avräkningspriset bli högre. Varför ska djurhållarna ta smällen?

Nej faan det är synd att den organiserade bonderörelsen dött ur.. det vsr lite annan makt i böndrnas händer när man hotade med så-strejk.. Kunde man få till en fungeranee bonde-fackrörelse skulle man kunna tvåla tillde där utsugarna

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #94 skrivet: 23 feb-13 kl 12:22 »

Jag vet inte det jag.... Du kan ju höra vad Frances säger om saken.. Hon hör ju till en av de få som faktiskt slaktat sin häst på återtag. Har för mig att hon hade mer efterfrågan än hon hade kött. Jag smakade hennes häst, och det var hur prima som helst!

Och... vad är det för fel på köttet från en gammal ko? Förutsatt att kon inte varit massivt medicinerad under sin livstid då. Jag tror nog att efterfrågan finns (allrahelst nu efter den senaste tidens larmrapporter om den anonymiserade internationella köttindustrins baksidor..), om man bara når ut!

Existens!

• Gäst
« Svar #95 skrivet: 23 feb-13 kl 13:33 »
Nej faan det är synd att den organiserade bonderörelsen dött ur.. det vsr lite annan makt i böndrnas händer när man hotade med så-strejk.. Kunde man få till en fungeranee bonde-fackrörelse skulle man kunna tvåla tillde där utsugarna

Nu är det ju tyvärr så att det är böndernas egna slakterier med Scan i spetsen, som hållt nere priserna på ett effektivt sätt genom att år ut och år in vara de som betalar absolut sämst för köttet.  Fortfarande ger man en helt felaktig bild av hur marknaden ser ut genom att ha en officiell notering på t.ex gris på 10,27, medan det faktiska priset som betalas ligger runt 16-17 kr/kg.  Arla betalar sämst för mjölken och Lantmännen betalar sämst för spannmålen.   Så om det är några 'utsugare som ska tvålas till' så får man ju i första hand leta efter dom bland böndernas egna företag. Vilket är lite märkligt.

Halte

• Gäst
« Svar #96 skrivet: 23 feb-13 kl 13:38 »
Nu är det ju tyvärr så att det är böndernas egna slakterier med Scan i spetsen, som hållt nere priserna på ett effektivt sätt genom att år ut och år in vara de som betalar absolut sämst för köttet.  Fortfarande ger man en helt felaktig bild av hur marknaden ser ut genom att ha en officiell notering på t.ex gris på 10,27, medan det faktiska priset som betalas ligger runt 16-17 kr/kg.  Arla betalar sämst för mjölken och Lantmännen betalar sämst för spannmålen.   Så om det är några 'utsugare som ska tvålas till' så får man ju i första hand leta efter dom bland böndernas egna företag. Vilket är lite märkligt.
Ja, det är som med politiken att man kommit allt för långt bort från sina medlemmar

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #97 skrivet: 23 feb-13 kl 13:46 »
Återtag ja, det kommer jag absolut göra om. Inga problem alls att bli av med köttlådor av häst 75kr/kg tog jag. Tyvärr så blev det ingen större vinst då det var hutlöst dyrt med styckningen. Jag var mest orolig ifall jag inte skulle klara av att äta min egna pojke...så skulle det vara dumt med 300kg häst i frysen....
Men det var jättegott :) Vi hade det bla på menyn på Ulvas födelsedagsfest så många alternativare har smaskat grillad häst med god aptit :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

vindensbonig

• Gäst
« Svar #98 skrivet: 23 feb-13 kl 14:09 »
Var och köpte en bit gustavskorv (häst korv ) idag A47.50 för 0.400 gram de ni dom skinnar oss bra .

tomtefrej

« Svar #99 skrivet: 23 feb-13 kl 16:35 »
Återtag ja, det kommer jag absolut göra om. Inga problem alls att bli av med köttlådor av häst 75kr/kg tog jag. Tyvärr så blev det ingen större vinst då det var hutlöst dyrt med styckningen. Jag var mest orolig ifall jag inte skulle klara av att äta min egna pojke...så skulle det vara dumt med 300kg häst i frysen....
Men det var jättegott :) Vi hade det bla på menyn på Ulvas födelsedagsfest så många alternativare har smaskat grillad häst med god aptit :)
[/quote   Kommer du i håg vad ett återtag kostade? Fick en prislista på det och tyckte att det drog i väg till ganska mycket kr. Och så vet man ju inte om man tycker om det?

Dela detta:

* Inloggade just nu

1536 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser