Höns i min tädgård? Tupp?

Startat av FruFågel, 06 Feb-13 kl 18:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

FruFågel

Hej allihopa!

Jag har gått i tankarna att skaffa höns i min villa trädgård. Tomten är på ungefär 1 300 kvm som skall inhägnas. Sedan blir det ett hönshus på ungefär 7 kvm och en hönsgård på 20 kvm. Räcker det för ungefär 5 hönor?  :) Sedan undrar jag om man måste ha en tupp? Vet ju att ägg blir det ändå (dock inte kycklingar ;) ) men tänkte på för hönornas skull, kanske blir massa bråk?
Har en liten bäck som rinner genom trädgården också, brukar vara ungefär 30 cm vatten i den, det är sluttande sidor men tänkte på om kanske hönorna ramlar i ändå?
Oj, det blev många frågor. :P All info är välkommen. Har läst en del på nätet om sjukdomar och mat m.m. Hur stor risk är det att katten tar en höna? Mina är ganska bekväma och lata men vill inte ha rädda hönor. :)

Tack på förhand :)

ieenilorac

Bor du i detaljplanerat område så behöver du troligen tillstånd från kommunen.

Man behöver inte ha tupp, men det är trevligt med tupp. Däremot är det inte säkert att grannarna tycker att det är trevligt med tupp.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

FruFågel

Citat från: ieenilorac skrivet 06 Feb-13 kl 19:02
Bor du i detaljplanerat område så behöver du troligen tillstånd från kommunen.

Man behöver inte ha tupp, men det är trevligt med tupp. Däremot är det inte säkert att grannarna tycker att det är trevligt med tupp.

Ja, jag har varit i kontakt med kommunen för ca 1 år sedan och dom trodde inte det skulle vara några problem så länge jag frågar närmaste grannen. Bor precis i utkanten av detaljområdet. Hade vi bott på andra sidan av vägen så hade det varit "fritt fram" :P

Ne, har grubblat på det där med att ha tupp. Vill ju att både jag och hönorna är "populära" i området och inte en pina.

Tack för svaret förresten :)

flindra

En del tuppar låter inte så mycket. Våran är rätt tyst av sig tycker vi. Han säger inte ens kuckeliku utan mera bara ikuuuu.

Sen kan man "luras" genom att ha fönsterluckor som man stänger för. Då blir det mörkt i hönshuset och man kan få tuppen att vara hyffsat tyst ända tills man öppnar på morgonen.

Vi skrev brev till alla grannar inom en radie av 300 meter. HELT överarbetat känns det ju som nu när tuppen knappt hörs! Men det finns en del gnälligt folk här och vi vill att de ska klaga direkt till oss och inte klaga hos kommun.

wahlgrens

Vår tupp låter inte heller så där vansinnigt mycket. Tupp kan vara bra att ha om du planerar att ha hönorna utanför hönsgården då det är lite av hans uppgift att hålla koll på faror så att hönorna kan gå och sprätta i lugn och ro.
Vår katt såg lätt överaskad ut när vi köpte våra hönor. Han var ganska sugen på dem, men de är nog lite för stora för att han ska se dem som byten. Däremot busar han gärna med dem. Han tycker det är helkul att gömma sig bakom träd och sen hoppa fram och skrämma dem, men mer än så gör han inte. Hönsen ser katten som en i flocken och de vill gärna följa med honom och smyga på saker. Ser för roligt ut när hönorna smyger efter katten. ;D

flindra

Angående rastgård så tror jag det blir bra med 20 kvadrat till 5 hönor. Det är ju om du får eller vill ha fler? Då kanske det kan vara värt att bygga en större.

Samtidigt är det alltid bäst att bygga en mindre och rovdjurssäker rastgård än att bygga en stor som inte är säker! Tycker jag. Man kan ju ha hönsen lösa, men när det kommer rovdjur sen och man måste ha dem instängda ett tag blir det ju jättetråkigt om man inte har en rovdjurssäker rastgård...

Argona

Katt och höns går fint hos mig!! Katterna har aldrig försökt sig på att ta en höna, inte ens kycklingarna!! Mamma höna säger ifrån direkt och det accepterar katterna! Första gången jag hade höna med kycklingar satt jag med dem utanför hönshuset när en av katterna kom, det var vår och härligt i solskenet, då la sig katten vid dörröppningen och solade och tittade på mamma höna och de små liven ;D ;D Det såg så fint ut! Inga tendenser till att vara sugen på en kyckling, hon visste nog att det var aja baja att ta dom (:)
(Däremot har jag inte tänkt på att det kommer andra strykarkatter förbi och de vet ju inte att det är förjbudet att ta mina höns och kycklingar)
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

FruFågel

Hihi va mysigt det låter med hönorna som följer efter katten. :)

Jag tänkte ha hönorna gående fritt när jag är ute och fixar i trädgården, nu har jag den store katten som hjälp. Han vill alltid vara med och rafsa upp ogräs, fånga mina händer och kolla ner i hål jag gräver. :) Skall dock göra rastgården så säker som möjligt så att varken rovdjur eller folk tar mina höns. Hönsgården blir väll mellan 30-20 kvm så dom har gott om plats. Fem hönor tror jag är vad man får ha här, kanske sju, skall kolla upp det mer noggrant. Vill ju mest ha dom för att det är så vackra och fina djur. Ägg är bara ett plus. :)

Kan man skaffa tupp när man haft hönorna ett tag kanske? Tänkte man kanske kan testa först utan tupp. :)

Står och väljer mellan två raser Brahman (hoppas det stavas så  o:) ) och Silkeshöns :) Vill ju att hönorna skall vara lugna och inte fly :) kanske ni kan tipsa om någon ras?

tack för alla svar :D

flindra

Ett riktvärde som man hör ibland är att bygga 4 kvadratmeter rastgård per höna.

Angående ras, vad vill du ha? Bara mysigt sällskap? Eller mycket ägg? Jag älskar lantraser, att vara med och bevara en gammal ras som funnits länge och som är frisk och klarar sig på lite mat, det känns roligt! Men om jag bara fick ha fem hönor skulle jag satsa på nån sort som spottar ägg, till exempel Lohman. Vi är fem i familjen, och minst fem ägg om dagen måste vi ha! Hur många ägg behöver du?

Annars kan du ju skaffa en höna av varje sorts äggfärg. En grönvärpare, en som värper vita, en med bruna, en med ljusbruna/rosa (lantraserna värper såna ägg) och så vidare.  ;)

tinaw

Höns är jättekul! Jag håller med Flindra om val av ras, det beror alldeles på vad du är ute efter.

FruFågel

Vi är bara två här :) jag och min fästman. Han bakar mycket bröd och jag mycket kakor  :-[ men annars är väll inte jag någon stor ätare av ägg, han där emot kan nog tänka sig ett gott ägg till frukosten. Först och främst vill jag mestadels ha vackra hönor att titta på som äter upp alla äckliga spindlar  o:)
Ja jag har kollat lite på de svenska lantraserna faktiskt :) dom är himla fina. Vill gärna ha höns som är relativt lugna och trygga i sig och inte rymmer ;) Blir så tokigt när grannen kommer bärande på hönorna :P Min mor hade Silkeshöns när hon var liten, dels för äggen och dels för att min morfar födde upp fasaner till jakt. Så den rasen är jag lite förtjust i. :)

flindra

Nu har inte jag börjat ha mina lösa ännu, eftersom våran trädgård inte har gräs ännu. (Vi har byggt nytt och grävt VA och utebelysning i flera omgångar, så det är bara lera och gräsfrö därunder snön.)

Men; Det jag har hört är att bästa sättet att hålla dem hemma är att göra ett stängsel runt tomten. Det ska inte vara ett staket, utan det ska vara stolpar och så nät mellan stolparna. Man ska inte ha någon bräda överst utan det ska verkligen vara nät hela vägen upp. Om man har en bräda överst kommer hönorna att flyga upp på brädan och mellanlanda, för att sedan flyga ner till andra sidan och grannens trädgård!

Om ni kan ha tupp (det brukar gå bra i de flesta kommuner efter vad jag har hört, men man måste fråga alla sina grannar och få okej från dem) så kan ni vara med i genbank om ni vill. Se http://www.kackel.se Det låter ju inte som att ni behöver ha några äggsprutor. Men det finns jättemånga andra trevliga raser också!

FruFågel

Aha! :) Bra att veta. Därför tänkte jag lite på Silkes faktiskt för dom kan ju inte flyga alls vad jag har hört. :) Killen har redan satt upp planer för staket nämligen så nät blir det bara mot grannens häck (bor på hörnet) Nu kommer en jätte fånig fråga men, låter höns mycket? Tänkte i fall grannarna frågar  :-[
Finns det saker hönor inte bör äta? förutom fisk då :)

flindra

Jag tycker inte de låter särskilt mycket. Det klart att det kan kacklas lite ibland. Men de babblar inte hela tiden, tycker jag. Det är ibland det kan bli lite hallihallå om det till exempel skulle ramla in en dyngbagge i rastgården, goooodis!! Eller om det kommer in en tvåbening i hönshuset som tar alla ägg! Då kan man få sig en rejäl utskällning.

Men det klart att en del folk kan säkert vara lättstörda. Största risken med grannar är nog ändå om hönsen börjar flyga in på andras tomter. Det brukar inte sluta bra. Det bästa är nog att fixa ett bra stängsel runt tomten så att du slipper sådana konflikter från början. Då blir nog folk mer vänligt inställda.

Hönor ska aldrig någonsin äta Avocado. Fisk och skaldjur går bra, men det ska visst kunna ge smak på äggen. Däremot får man inte ge kött enligt lagen (men det gör nog alla ändå).

FruFågel

Hihi ja jag kan tänka mig att det blir liv i luckan när man hämtar äggen :P ååå det låter så himla mysigt så jag kan knappt bärga mig. Synd bara att allt skall vara så dyrt. Fast jag vet att mamma och farmor är väldigt sugna på att jag skall ha höns (dom vill ha goda ägg) så dom kanske vill "investera"  o:) Hoppas kan man :)

Ja, men känns det inte lite markabelt att ge dom kött? :P

Argona

Lycka till med hönsvalet, jag skulle också bara ha fem djur :-X när jag skaffade mina för 1½ år sedan, hade aldrig varit i närheten av höns förut och funderat fram och tillbaka på inköpet i 2 år :P!! Nu har jag hönshus (ombyggd svinstia) precis isolerat barnens lekstugan till hönsen och ska bygga om mannens vedbod till hönsavdelning :P, har registrerat mig i fjäderfäregistret (bör man göra om man ska ge bort, sälja ägg) och har snart i runda slängar 40 djur  :o (dock bara 8 vuxna hönor än så länge! resten ungdjur, kycklingar och tuppar) av olika raser!!! Så kan det gå ;D
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Kelpie

Vi har höns i trädgården - 6st och ingen tupp.. det var (för våran del åtminstone) enda sättet att få tillståndet godkänd. Det tycks fungera fint utan tupp och jag slipper oroa mig för grannarna. Nu har vi mest Orpingtons och de är stora (mycket begränsad flygförmåga!) vänliga och lägger gott om ägg. Mitt råd skulle vara att göra hönsgården så stor som möjligt och med lite sökande och tur så kan man hitta en hel del material billigt på Blocket och därmed få ner kostnaderna.
Lycka till!  :D
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

tinaw

Höns är allätare, du ska se när de fångar möss och äter upp dem :-X så att inte ge dem kött tycker jag känns väldigt onaturligt för hönsens del. Jag tror däremot att det är så att den delen av lagen är till för att förebygga sjukdomar av typen galna-ko-sjukan och liknande, och andra bakterier, virus och parasiter de kan få i sig från kött, och att det inte fyller någon jättestor funktion för trädgårdshöns. Jag drar mig gräns vid fågelkött, det ska de inte äta tycker jag.

Silkeshöns är inga vidare flygare, och desssutom blir de lätt tama, så det låter som en utmärkt idé tycker jag! Annars finns det många roliga och fina hönsraser som är dåliga flygare, och man kan ha flera olika sorters hönor tillsammans.

Eva o Getterna

Har du tänkt på Brahma så ska de inte låta så mycket. Om du tängt fuska med tupp. Våran stora brahma tupp har vi inte hört gala. Vet inte om Dvärg Brahman också är av det dovare och tystare slaget. Men det vet säkert någon annan. De är mycket lugna och lätta att krama, lite som att krama en kudde. Nackdelen är väl att det går mer mat per ägg än många andra raser och där med mer att städa.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

FruFågel

Ja jag har en väldigt händig och rastlös kille :D så han tycker att ungefär 30 kvm hönsgård blir bra :) då kanske vi kan skaffa dom tidigare. Innan vi har inhägnat hela trädgården menar jag :)

Vi har ett gammalt plåtskjul på tomten som vi tänkt dela till två bodar, ena som hönshus då. Vi kommer bara att använda stål ramen och inte plåten. Blir klätt med trä och isolerat. Men jag tänkte på det med värmekälla på vintern. Räcker det att ha typ en eller två värmelampor? Kan bli kallt här ibland, men oftast är det bara runt nollan. Eller finns det andra sorters värme till dom små pullorna?  ??? 

Fångar dom möss?  :o haha urch då :P kanske dom får presenter av katterna då :) för dom är rejäla jägare. En gång kom store katten hem med en sork och la precis brevid grillen. Roligaste va att sambon stod där och grillade. Nästan så man trodde katten sa "Släng på denna också" :P

Tack för alla jätte härliga svar. Det hjälper jätte mycket. :)

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

1 194 Gäster, 0 användare