Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur få ko att bli "amma"?  (läst 1175 gånger)

Greenhorn

• Södermanland
Hur få ko att bli "amma"?
« skrivet: 02 feb-13 kl 20:21 »
Är Angus trögare än andra raser? Nu är det den 4e av 9 kalvningar hittills som kalven inte diat första dagen...! Dagens har dock en mamma som är precis spattförbannad! Inte ens fastbunden lät hon mig komma nära henne så att sätta kalven på spenen var inget alternativ... Har 1.5liter Råmjölk som jag gav den 7dl av ikväll och ger resterande imorgon bitti. Om den inte kommer igång och diar av sin mamma efter det vad gör jag då?

Hur gör man för att få en annan ko att låta den dia?

Greenhorn

• Södermanland
SV: Hur få ko att bli "amma"?
« Svar #1 skrivet: 03 feb-13 kl 07:17 »
Hur parar man ihop en ratad kalv med en annan digivande ko så att man får en  såkallad amko?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 03 feb-13 kl 11:35 »
Det är jättesvårt att göra med köttraskor :(  när man pratar om amkor är det mjölkkor man menar. Ta istället in kalven och hans biologiska mamma och bind upp henne på båspall, sen kan du hjälpa kalven att äta. Efter en vecka brukar mamman ge upp och mata kalven utan att sparka den. Har man tur kan dom gå ut sen, Men vissa kvigor måste vara inne med kalven de 3mån man vill den ska få mjölk. Bökigt ja.. Vissa kvigor gör så här nästa kalvning också något att ha i åtanke inför ombetäckning..
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Movitz.

« Svar #3 skrivet: 03 feb-13 kl 12:49 »
Jag instämmer helt med föregående skribent. Men vissa låter sig inte tvingas så lätt >:D Då kan man göra som jag gjorde en gång: Ge upp! jag sålde kalven till mjölkbonde som födde upp den och sålde den vidare, kon skickade jag till slakt så slapp man allt elände med rädd kalv, arg ko och arg bonde.
för övrigt ska ju angus vara väldigt pigga sägs det. Men ibland tror man inte kalven har diat fast den har det, när ingen såg. det har jag oroat mig för i onödan många gånger. Lycka till

Greenhorn

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 03 feb-13 kl 18:26 »
Ok nu ser det ut som att hon varit på en spene iaf:)

Men om det nu inte hade funkat och kossan är för vaktande för att man ska klara att hjälpa till, är det kalvnäring som gäller då eller hur gör ni?

bo_i_dala

« Svar #5 skrivet: 03 feb-13 kl 21:23 »
Hej!
Man får vara "envis och påhittig" en del kor är lätta att "lura" en del går aldrig.....

Här kommer ett urval av de knep jag använt; Kon behöver vara bunden tills kalven blir tillräcklig försikommen...

- Låt fosterkalven dia på samma sida som den egna, oftast på yttersidan av den egna
- Låt fosterkalven dia bakifrån, bakspenarna
-Sätt upp säckar eller liknande så inte kon kan se bakåt när hon äter på foderbordet, då kommer kalven att hinna dia "osedd"
- Om den egna kalven dött, flå den döda och fixera skinnet på fosterkalven så den luktar lite som den egna kalven
- Det underlättar om fosterkalven liknar den egna- samma färg...
- Minska skillnaden i lukt med hjorthornsolja eller annat som "stinker"

Jag praktiserade under många år principen att köpa till en fosterkalv till mina amkor, välj isf INTE för unga kalvar utan lite större som blir gåpåiga och inte ger upp direkt.

Glöm inte att en del kor är "omöjliga" och en del är lätta....
mvh/ bosse

Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser