Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Fel på tvättmaskinen  (läst 23442 gånger)

Neon Knight

• -
Hjälp! Fel på tvättmaskinen
« skrivet: 29 jan-13 kl 21:19 »
Vår ca ett år gamla tvättmaskin (Miele) vägrar tvätta och säger istället "Fel Waterproof" och piper. Jag har fått klart för mig genom att läsa manualen att det är den lilla plastdosan som sitter på tilloppet. Finns det något man kan göra åt detta själv eller blir det till att ta hit en reparatör från Dusseldorf?

Vår tjugo år gamla Zanussi sade aldrig "Fel Waterproof". Man skall aldrig röra något som funkar.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Hjälp! Fel på tvättmaskinen
« Svar #1 skrivet: 29 jan-13 kl 21:40 »
Jag tror att det finns två system för att skydda mot vattenläckage. Dels en kännare i tilloppet som reagerar på att det rinner vatten när det inte bör göra det, den lilla dosan, dels en sensor i botten på maskinen som märker om det står vatten där.

Det första felet innebär att man får felsöka läckande packningar eller lösa slangar.

Det andra felet är mer troligt och kan eventuellt avhjälpas genom att helt enkelt tippa maskinen 45 grader framåt och/eller bakåt så att eventuellt vatten rinner ut.

Det kan vara kondens som samlats inne i maskinen, särskilt om maskinen står i ett dåligt uppvärmt utrymme. Eller problem med en dåligt stängd lucka vid ett tidigare tillfälle.

« Senast ändrad: 29 jan-13 kl 21:49 av sɹǝpuɐ »

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 29 jan-13 kl 21:48 »
Ja just det, det sitter en liten svamp i den dosan va? jag har plockat isär en sån en gång. Bara den har torkat så funkar skiten igen. Kanske. Om det är samma.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 29 jan-13 kl 23:27 »
Precis. Men den lilla tvättsvampen måste ligga lös utan att någon fjäderbelastad arm trycker på den medan den torkar.

Neon Knight

• -
« Svar #4 skrivet: 30 jan-13 kl 07:57 »
Får väl prova i kväll. Annars kollar jag på Blocket om det finns någon 20 år gammal Zanussi till salu.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #5 skrivet: 30 jan-13 kl 08:47 »
Ett år gammal, då finns väl något slags garanti kvar? Då avråder jag från större ingrepp.

tinna.m

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 30 jan-13 kl 10:35 »
Min erfarenhet är att moderna maskiner är kinkiga med fukt, som upp&ner säger. Jag har fått bort liknande problem med en liten värmefläkt på maskinen, tog en halvdag att torka ur.
Stäng sen aldrig luckan när det är färdigtvättat.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Neon Knight

• -
« Svar #7 skrivet: 30 jan-13 kl 10:43 »
Ett år gammal, då finns väl något slags garanti kvar? Då avråder jag från större ingrepp.

Köpt 120102, så garantin har precis gått ut. "Testade för 20 års användning", minsann. >:(

Frances

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 30 jan-13 kl 17:35 »
Moderna maskiner är inte gjorda för att användas överhuvudtaget. Det enda som överlever här är micron... :P
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Existens!

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 30 jan-13 kl 17:51 »
Moderna maskiner är inte gjorda för att användas överhuvudtaget.

Struntprat. Har köpt flera nya maskiner som nu hållt i åtskilliga år. Kyl/frysen är inne på sitt tolfte år, diskamskinen ( som ändå är den som brukar ta slut fortast) är inne på sitt sjätte.  Tvättmaskinen har vi haft i 3. Allt funkar utmärkt.

Vill man gå på nåt utöver den vanliga garantin så är det ju konsumentköplagen som gäller, och i detta fallet kan ju den understrukna meningen vara tillämplig.

Varan är dessutom felaktig om:

säljaren inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om.
    den avviker i något annat avseende från vad du borde ha kunnat förutsätta.
    säljaren har installerat varan och installationen är felaktig.
    den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta med hänsyn till varans pris, även om den har sålts i "befintligt skick".

ångman

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 30 jan-13 kl 18:18 »
Min tämligen nya tvättmaskin trilskas regelbundet. Givetvis har garantin gått ut. Lösningen för den är att man skruvar lös "luddfiltret" i utloppet, vilket innebär att maskinen töms på vatten, men också återställer sig på nå't (för mig) obegripligt sätt. Jag önskar dig lycka till!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 30 jan-13 kl 18:25 »
Köpt 120102, så garantin har precis gått ut. "Testade för 20 års användning", minsann. >:(

Men reklamationsrätten enligt konsumentköplagen gäller ju ett eller två år till (om du köpte maskinen i egenskap av privatperson).

Frances

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 30 jan-13 kl 18:27 »
Mina "nya" maskiner pallar inte trycket iallafall, dom slits ut, inte att dom "slutar fungera" bara. Lager, packningar, drivremmar och liknande är så utslitna allt på samma gång att det inte är lönt att ens byta.. Men gammal hederlig kvalitet som Wascator tvättmaskin bara går o går...

Halte

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 30 jan-13 kl 19:32 »
Moderna maskiner är inte gjorda för att användas överhuvudtaget. Det enda som överlever här är micron... :P

Visst är det så, tragiskt nog. Men det är oundvikligt med ett samhälle som kräver inte bara vinst för företagen utan en vinst som ökar varje år..

"Planerat åldrande", eller "planned obsolescence", kallas det och är väl knappast någon hemlighet längre.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Planerat_%C3%A5ldrande

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #14 skrivet: 30 jan-13 kl 19:42 »
Om det nu vore ett så använt fenomen så är det ju konstigt att vissa maskiner håller i evighet och andra går sönder efter ett år.  Har dom då alltså olika tillverkningslinjer där dom tillverkar dels långtids och dels ettårs maskiner? Och sen blandar dom det hela på lagret så ingen vet vilken som är vilken? Låter otroligt komplicerat.

bokeliden

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 30 jan-13 kl 19:50 »
konsumentköpslagen ger dig rätt att reklamera ursprungliga fel på maskinen i tre år. Garantin spelar liksom ingen roll i Sverige. det enda är att du inte orsakat felet utan det fanns från början, vilket verkar vara fallet. Alla varor o tjänster man köper som privatperson omfattas av lagen. himla bra lag, tycker jag!
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

Halte

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 30 jan-13 kl 20:05 »
Om det nu vore ett så använt fenomen så är det ju konstigt att vissa maskiner håller i evighet och andra går sönder efter ett år.  Har dom då alltså olika tillverkningslinjer där dom tillverkar dels långtids och dels ettårs maskiner? Och sen blandar dom det hela på lagret så ingen vet vilken som är vilken? Låter otroligt komplicerat.
Nä, inte vanligt att man gör ett exakt nedräkningschip som i exemplet med skrivaren. Vanligast är väl att man gör som vid glödlampstillverkningen, man gör medvetet produkten sämre.. Man vill helst hamna strax utanför garantitiden men inte för snabbt efter så att folk blir tillräckligt förbannade för att undvika produkten i framtiden. Genom att helt enkelt bara försämra kvalitén så får man en spridning också, lite som Zetor- och Ursus-traktorerna förr. Vissa exemplar fungerade i 30 år utan problem medans andra knappt kom utanför gårdsplanen förens de gick sönder gång efter gång,

Jag kan inte se det märkliga i detta, i det samhälle vi har idag...? Vore ärligt talat märkligare om man INTE gjorde det eftersom att man på alla andra plan inom tillverkning och distribution skär kostnader både på rimliga och orimliga sätt. Kan man räkna ut genom sociala och ekonomiska studier när den genomsnittlige människan är redo att köpa en ny produkt, beroende på insatta pengar och upplevd nytta, så kommer man ju naturligtvis att på något sätt försöka få personen ifråga att köpa en ny produkt då.. Som sagt, inget märkligt i detta vinstdrivna samhälle.

Men nu blev det väldigt OT detta.. :)

För att gittgöra det klistrar jag in ett svar på en liknande fråga på ett annat forum.. Ursäkta utrikiskan.
Citera
I just received this error message on my Miele W 1712 (Waterproof Fault). Prior to this I had an error message regarding the Drain outlet, so I opened the drain outlet and cleaned it. I think I might have opened it too quickly and therefore creating the (Waterproof Fault). The problem is that when you open the drain outlet too quickly the water runs into the bottom of the washing machine where some sensor lies and you get the (Waterproof Fault) error message on the display and not even turning off the machine will do anything to get rid of this annoying message.
1. Turn off the machine
2. Unplug it
3. Open the drain outlet and take out the plug.
4. Dry all the visible water with a cotton cloth.
5. Tilt the machine FORWARD and hold it until you see water gushing from underneath the machine.
6. Repeat this until you see no more water.
7. Plug the machine back inn.
8 VOILA no error message!

Neon Knight

• -
« Svar #17 skrivet: 30 jan-13 kl 20:11 »
Det andra felet är mer troligt och kan eventuellt avhjälpas genom att helt enkelt tippa maskinen 45 grader framåt och/eller bakåt så att eventuellt vatten rinner ut.

Det verkar faktiskt som att detta enkla tips gjort susen. Nu tvättar den sedan 18 minuter tillbaka.

Maskinen är köpt på Expert. Jag vet inte vilka garantianspråk man kan göra mot konkursboet och hoppas slippa få reda på det.

"Lång livslängd -Cirka 20 års användning" stod det på klisterlappen på locket när jag lyfte bort torktumlaren från liket.

bokeliden

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 30 jan-13 kl 20:23 »
om åf gått i konkurs får man framställa kraven mot grossist eller producent.
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #19 skrivet: 30 jan-13 kl 20:34 »

De som håller är väl felmonterade på nåt sätt.  :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 1 användare
Josephine3

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser