Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varmvattenberedare och acc.tankar.  (läst 5109 gånger)

JBF

• Småland
Varmvattenberedare och acc.tankar.
« skrivet: 28 jan-13 kl 21:49 »
Till våren skall elberedare inkopplas så jag slipper ifrån det tråkiga sommareldandet varannan dag. Hushåll på två personer, vi har tidigare klarat oss med en typ 60 liters beredare, men kanske vi satsar på en 80-100 liters nu. Den ska kopplas efter acc.tankens varmvattenslinga (110liters) och min fråga är nu hur det blir på vintern när jag eldar med ved. Måste jag ha elvärmen på även då i en 100litersberedare för att inte varmvattnet skall hinna kallna i den efter att ha värmts upp av veden i acc.tanken. Fungerar det annorlunda/bättre om man bara har en 60liters eller är värmetappet så stort (eller väntan på varmvatten så lång) att man kommer att flippa. Finns det smarta sätt att under sommaren låta vattnet gå genom acc.tanken och sedan den externa varmvattenberedaren (kommer väl även elda i pannan någon gång emellanåt under sommarperioden för att värma ur källaren lite) och under eldningsperioden smidigt leda vattnet förbi beredaren för att slippa värmetapp? Önskar i så fall en fast installation så man slipper skruva och koppla loss grejer två gånger per år.

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Existens!

• Gäst
SV: Varmvattenberedare och acc.tankar.
« Svar #1 skrivet: 28 jan-13 kl 21:55 »
Det blir väl jättebra om du har elen på även på vintern. Då har du ju alltid varmt vatten och så snart du eldar så drar det ändå ingen ström.
Förbikopplingen får du nog göra med slingor runt och ett antal kranar som man slår om vid periodbytena. Vanliga kulventiler kostar ju inte så många kronor.

JBF

• Småland
« Svar #2 skrivet: 28 jan-13 kl 22:16 »
Ok, så elkostnaden borde vara försumbar vintertid menar du Existens! ? Den kanske bara kickar in på natten en stund då. I så fall kanske det enklaste och smidigaste är att bara koppla på beredaren på röret efter acc.tankarna.
/JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

odlarn

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 28 jan-13 kl 22:19 »
jag har gjort som så att jag har kopplat varmvattnet från beredaren i acctanken in där kallvattnet går in på "el" beredaren. elen är på hela tiden men drar inget märkbart när man eldar. på sommaren när man inte vill elda hela tiden drar den ju mer, men den blir ju matad med vatten som är 20grader (temp i tanken när man inte eldar på sommaren) istället för 4 grader som kallvattnet är.
Jag har en beredare som är på 110 liter nu men den är riktigt gammal och ska bytas ut, då hade jag tänkt att sätta in en 30 liters istället.
ska hela familjen ducha på rad länge eller om man ska bada så kan man ju tända en liten brasa...
bor på en liten gård med mina barn, ett par katter, får, grisar och några hönor.

JBF

• Småland
« Svar #4 skrivet: 28 jan-13 kl 22:23 »
Ja just det ja, vattnet som går in i beredaren har ju ändå "värmts" upp till ca källartemperatur redan! Men vad brukar man rekommendera för storlek på beredare för två personer? Tilläggas ska att det kanske är endast ca en gång i veckan vi måste duscha precis efter varann. Oftast har vi olika tider.

//Jirka

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 28 jan-13 kl 22:23 »
Det är förordat att efterladda varmvattnet med beredare för att knäcka legionella som kan växa till sig i pannan när den står ljummen. Jag har ingen beredare men funderar på det. Vill du stänga av den på vintern så är det bara att sno ihop en parallellkoppling som låter dig växla ut den från ledningen. Den borde inte dra några stora mängder el under vintern men två kopplingar och lite rör kostar ju heller inte så mycket.

Existens!

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 jan-13 kl 22:30 »
Här klarar vi två snabba duschar efter varandra på 30 liter. Men då är det ställt hett, runt 75 grader ( eller max) så det bara behövs lite varmvatten.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #7 skrivet: 28 jan-13 kl 22:36 »
Att koppla varmvattenberedaren som du tänkt dig fungerar bra.
Många installatörer gör så men det berättar dom inte gärna, används till och med på acctankar som värms av värmepumpar.
Du måste inte ha på strömmen till den elektriska varmvattenberedaren för det vattnet skiktar sig i varmvattenberedaren.
Dock försvinner skiktningen allt eftersom vattnet står och även naturligtvis svalnar, men så länge du eldar och acctanken är varm kommer varmvatten.
Du behöver med andra ord inga ventiler eller förbikopplingar.

Hur jag lärt mig detta kan passa på att noteras.
Vår elektriska varmvattenberedare gav upp för en vecka sedan och det medförde att vi nu måste elda för varmvatten, tidigare nöjde vi oss med att "förvärma" det som skickades in i beredaren.
En annan sak som vi också upptäck i samband med detta är att det går åt rätt ansenliga mängder ved att värma 220 liter tappvarmvatten i tanken och att termostatblandare vill ha riktigt varm vatten för att fungera...
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

JBF

• Småland
« Svar #8 skrivet: 28 jan-13 kl 22:41 »
Att koppla varmvattenberedaren som du tänkt dig fungerar bra.
Många installatörer gör så men det berättar dom inte gärna, används till och med på acctankar som värms av värmepumpar.
Du måste inte ha på strömmen till den elektriska varmvattenberedaren för det vattnet skiktar sig i varmvattenberedaren.
Dock försvinner skiktningen allt eftersom vattnet står och även naturligtvis svalnar, men så länge du eldar och acctanken är varm kommer varmvatten.
Du behöver med andra ord inga ventiler eller förbikopplingar.

Hur jag lärt mig detta kan passa på att noteras.
Vår elektriska varmvattenberedare gav upp för en vecka sedan och det medförde att vi nu måste elda för varmvatten, tidigare nöjde vi oss med att "förvärma" det som skickades in i beredaren.
En annan sak som vi också upptäck i samband med detta är att det går åt rätt ansenliga mängder ved att värma 220 liter tappvarmvatten i tanken och att termostatblandare vill ha riktigt varm vatten för att fungera...

Jo tack. En fullastad skottkärra varannan dag hela sommarperioden. Det kan vara värt att betala för elen under den ändå långa period man slipper elda för värme i huset.

Existens!

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 28 jan-13 kl 22:42 »
Anledningen till att jag skulle koppla förbi är ju hygieniska, inte praktiska.

Om vi tänker oss att du slutar elda så står hela varmvattenberedaren inne i acctanken med halvljummet vatten som sen går in i den elektriska beredaren. Visserligen hettas det då upp, men så särskilt fräscht tycker åtminstone inte jag det känns.
När du eldar så är ju acctanken het (eller åtminstone varmare ) så då blir det inte samma 'fisljummenhet'.

odlarn

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 28 jan-13 kl 22:46 »
om man vill ha liten elberedare så kan man ju sätta in en värmeväxlare i duschen också då kan du ducha längre eller spara el... http://sparavarmvatten.se/duschvarmevaxlare.html
bor på en liten gård med mina barn, ett par katter, får, grisar och några hönor.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #11 skrivet: 28 jan-13 kl 22:51 »
Jo tack. En fullastad skottkärra varannan dag hela sommarperioden. Det kan vara värt att betala för elen under den ändå långa period man slipper elda för värme i huset.

Får man försiktigt lobba för att använda solfångare?
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Existens!

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 28 jan-13 kl 23:05 »
Ja, man vågar ju knappt säga det, men jag har bara el-beredare.. en på 30 liter i badrummet, och en på 50 liter under diskbänken i köket. Alltid hett vatten direkt  :)
Och det är inte dom som drar upp elräkningen, så mycket är säkert.

Neon Knight

• -
« Svar #13 skrivet: 29 jan-13 kl 07:48 »
Vi har också elberedare sedan beredaren i pannan började läcka härom året. Visst är det bekvämt att ha varmvatten året runt utan att elda. Vad den drar har jag ingen aning om. Skall sätta den på en mätare när jag kommer hem.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #14 skrivet: 29 jan-13 kl 08:09 »
Ja, man vågar ju knappt säga det, men jag har bara el-beredare.. en på 30 liter i badrummet, och en på 50 liter under diskbänken i köket. Alltid hett vatten direkt  :)
Och det är inte dom som drar upp elräkningen, så mycket är säkert.

Kul att se att det är fler än vi med hus med sk. "giriga lösningar"! Hos oss begränsar det sig inte bara till separata varmvattenberedare under diskbänk och på toalett, det är även separata vattenledningar och avloppsledningar som går på utsidan (dock under jord) från pumprum till kök/badrum respektive infiltration...

Vad det gäller varmvatten så har vi en kökspanna och planerar att dra om värmesystemet som nu går upp på vinden och vänder, innan den passerar alla kalla snedgarderober och ner i krypgrunden (gammalt självcirkulationssystem) till att inte gå högre upp än elementen på övervåningen. Det ska dessutom in en ackumulatortank mellan pannan och förbrukarsidan. I pannan kommer vi att ha slingor då vi har tidigare goda erfarenheter av det, jmf med förrådsberedare. Förhoppningsvis blir det även en solpanel på taket.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

JBF

• Småland
« Svar #15 skrivet: 29 jan-13 kl 08:37 »
Får man försiktigt lobba för att använda solfångare?

O ja, det hade varit det allra bästa- Men jag antar att slutnotan för de två olika projekten skulle se olika ut....  ;D

JBF

• Småland
« Svar #16 skrivet: 29 jan-13 kl 08:38 »
Anledningen till att jag skulle koppla förbi är ju hygieniska, inte praktiska.

Om vi tänker oss att du slutar elda så står hela varmvattenberedaren inne i acctanken med halvljummet vatten som sen går in i den elektriska beredaren. Visserligen hettas det då upp, men så särskilt fräscht tycker åtminstone inte jag det känns.
När du eldar så är ju acctanken het (eller åtminstone varmare ) så då blir det inte samma 'fisljummenhet'.

Även om man väljer att hette upp vattnet i beredaren riktigt ordentligt?

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #17 skrivet: 29 jan-13 kl 09:04 »
Det finns ju inget farligt som överlever om du har den på 75 grader. Men det känns ändå inte fräscht tycker jag. Det finns ju en anledning till att man matar med kallt vatten.  Men det kan säkert vara en myt bara :)

JBF

• Småland
« Svar #18 skrivet: 29 jan-13 kl 09:05 »
Det finns ju inget farligt som överlever om du har den på 75 grader. Men det känns ändå inte fräscht tycker jag. Det finns ju en anledning till att man matar med kallt vatten.  Men det kan säkert vara en myt bara :)

Ungefär som att jag tycker det är ok att ladda kaffebryggaren på kvällen redan medan ett par av mina kollegor tycker det låter äckligt att inte använda färskt iskallt vatten till morgonkaffet menar du?  ;)

Existens!

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 29 jan-13 kl 09:46 »
Ungefär som att jag tycker det är ok att ladda kaffebryggaren på kvällen redan medan ett par av mina kollegor tycker det låter äckligt att inte använda färskt iskallt vatten till morgonkaffet menar du?  ;)

Typ  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser