Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  växer fel?  (läst 3515 gånger)

sockervadd

• Värmland
växer fel?
« skrivet: 28 jan-13 kl 14:48 »
nu är jag här & ber om råd igen (vilken tur att ni finns!).
jag skrev för en vecka sen om mina två vaktlar som hade börjat halta efter en vecka. dom blev bra efter ett par dagar.
nu är dom lika pigga som sina syskon. äter & dricker bra.
men för två dagar sen upptäckte jag att en av dom inte såg ut som hon såg ut innan. hennes ena axel (om det heter så) är längre fram än den andra.
hon såg inte alls ut så innan. hon måste växa fel?
vet ni vad det är? vad jag kan göra? jag måste väl inte avliva henne för det? hon fungerar helt normalt. precis som dom andra.
tips? råd? förklaringar?

tack på förhand! vet inte vad jag hade gjort utan detta forum. ska försöka lägga upp en bild & en video.

http://youtu.be/L5vo7rGr6-0
« Senast ändrad: 28 jan-13 kl 14:52 av sockervadd »

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: växer fel?
« Svar #1 skrivet: 28 jan-13 kl 18:07 »
Jag får en och annan sådan vaktel som blir sned i rygg och hals. Det händer inte ofta men kanske en på 100-200 kycklingar eller så. Dom brukar klara sig bra och växa lika fort som de andra men man bör naturligtvis inte avla på dem.

Jag har ätit upp mina när dom har varit stora nog. Bortsett från skelettets snedhet så har de sett helt normala ut i organen när jag slaktat.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

sockervadd

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 28 jan-13 kl 18:11 »
men åh, vilken tur!
jag ska varken avla eller äta dom, så det blir bra :) då får jag hoppas att hon får ett långt & lyckligt vaktelliv.

tack så jättemycket för ditt svar!

sockervadd

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 30 jan-13 kl 18:13 »
fyyy! nu har en till börjat bli sne! hon har inte haft problem med benen. är inte lika sne som den andra... men början på. är det så att detta växer fram? finns det något jag kan göra? är det något jag har gjort fel? jag blir så ledsen.

sockervadd

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 30 jan-13 kl 18:59 »
Den ena ser ut att ha nån slags röd böld, så huvudet måste va sned. någon som vet nåt?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 31 jan-13 kl 10:05 »
Bölder kan dom ju få och sitter den i örat så kan det bli störningar i balansen som gör att dom blir sned för att kompensera. Svårt att spekulera utan bild på bölden.

Annars är ofta fel i skelettet som växer fram utfodringsrelaterat eller ärftligt (vanligare i  inavlade grupper). Är dom utfodringsrelaterade så kan det faktiskt också bero på att föräldradjurten har fått för dålig mat. Kycklingen har fått en dålig start redan i ägget. Nu vet jag ju inte hur föräldradjuren eller dina kycklinagr är fodrade så det är svårt att spekulera, det är ju inte alls säkert att det är orsaken.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

sockervadd

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 31 jan-13 kl 11:48 »
jag har tagit ett par bilder som jag lägger upp nu. om du tittar på första inlägget så har jag lagt upp ett youtube-klipp också.

jag kontaktade tjejen som jag köpte äggen av. för råd. tänkte att hon kanske hade kunskap av detta från tidigare.. men med min otur så hade hon inte det.
hon har även köpt vaktlar från fyra olika ställen i hela landet för att det inte ska bli inavel.

dom får va snea, det gör mig absolut ingenting. så länge dom inte lider av det. jag vill inte att mina små hjärtan ska plågas.

o jag tänkte om det fanns något jag kunde göra.

jag lägger upp sju bilder nu så ska du få se. tack så jättemycket för dina svar.

sockervadd

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 31 jan-13 kl 11:50 »
har googlat och hittar verkligen ingenting om detta.
från ena sidan så ser det inte så hemskt ut, men från andra så ser man hur sne hon är. stackars esmeralda. jag hoppas att den andra inte blir likadan.
får så himla ont i hjärtat av detta.

tinaw

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 31 jan-13 kl 11:51 »
Ser ut som en felställning. Ibland är det inavel, ibland att dom blivit sjuka eller slagit i huvudet första dagarna och haltar på ena sidan. Eftersom de växer så fort riskerar alla felställningar att bli permanenta skador. Jag har haft ett par såna hönor, de har mått finfint utöver att de varit snea. Däremot har det inte gått att göra nåt åt det, tyvärr.

sockervadd

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 31 jan-13 kl 12:01 »
Så dom mår bra? det ser så plågsamt ut på något sätt. jag lider. men dom kanske inte vet bättre? deras värld kanske är sne o dom är okej med det? jag vill bara inte att dom ska plågas. speciellt hon som är lite värre. hon är ju duktig på att äta. älskar fil o vetekli.

sockervadd

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 31 jan-13 kl 12:10 »
här har vi ett litet klipp på hur pigga o hungriga dom är :)

http://youtu.be/RaaJZghCxRI

TheoA

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 31 jan-13 kl 18:21 »
Jag fick en sån kyckling i min förra kläckning. Mådde jättebra som liten, men ju äldre den blev desto sämre blev den. Tilslut så gjorde den bara kullerbyttor hela tiden, hamnade på rygg och kom inte runt. Man det kan säkert gå bättre för dina.
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

sockervadd

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 31 jan-13 kl 18:25 »
det är lite det jag är rädd för. att det ska bli värre o värre. gud, jag vet inte vad jag ska göra............. nu börjar ju en till att bli sådär. tänk så blir alla så! gud o gud.
det gör hemskt ont att se henne.

Mia.Seger

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 01 maj-13 kl 12:47 »
Hejsan! Vilken lättnad jag fick när jag såg denna tråd!
Sitter just nu och har panik för att min vaktelhane bara på en dag blev helt sned och gick helt snett.
Jag var rädd att ja skulle få behöva avliva honom. Krävan och huvudet sitter snett om kroppen och han går baklänges i cirklar.
Tyckte det var jobbigt att se men det vore ändå synd att ta bort honom när han är så jäkla pigg och äter och dricker precis som han ska.
Så detta är något dom kan leva med?
Ja vet att hans föräldrar är syskon  och han är minst i flocken. Är detta några faktorer?
Vill mest bara veta vad jag kan göra och om han kan leva med detta utan att lida.
Tack i förhand!
Tjej på arton år med ett stort djur intresse, speciellt fän.
Går på naturbruksskola inriktning djurvård. Kan en del om djursjukvård och hjälper gärna till ^^

sockervadd

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 02 maj-13 kl 11:39 »
jag tycker att du ska avvakta lite & se hur det går. min ena snea dog i våra armar, men den andra lever & äter o gör allt normalt. det negativa för oss är att han blev uppväxt med tre andra tuppar & blev pickad blodig. har försökt ha honom med flickorna men våra flickor är så elaka, så han får vara ensam. jag har svårt för att avliva vaktlarna. jag är en djurvän & dessa vaktlar är mina bebisar. iaktta din vaktel, se hur det går. lider den så är det onödigt att hen ska plågas, men funkar det det tycker jag personligen inte att du ska avliva en för att hen inte "är som man ska va". vet inte alls hur din vaktelsituation ser ut. andra håller säkert inte alls med mig. men alla djur är levande och att döda dom känns fel.
det var lite skillnad mellan mina snea, den ena (esmeralda) var värre än den andra.

Mia.Seger

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 02 maj-13 kl 13:11 »
Ja asså ja e ju världens djurvän själv och har mycket svårt att avliva djur om ja e osäker på om de ens lider.
De va obehagligt att se hur han såg ut innan men jag har vant mig nu. Han har blivit lite tystare och lugnare men de andra hacka inte alls på honom. Är bara lite förbryllad att det hände på en dag.
Får väl avvakta och se.
Går på naturbruksskola inriktning djurvård. Kan en del om djursjukvård och hjälper gärna till ^^

Smajsan

• -
« Svar #16 skrivet: 02 maj-13 kl 13:28 »
Hej!
Går kycklingen fortfarande baklänges? Jag tycker det finns en gräns som är att de äter, dricker och går framåt, andas och kan lägga sig och resa sig av sig själva. En vaktel kyckling som bara kan gå baklänges får nog inget vidare liv tror jag.
Men det är vad jag tycker, andra får tycka annat.
Hoppas det går bra med dina små vaktlar, och att den lilla går framåt nu  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

sockervadd

• Värmland
« Svar #17 skrivet: 04 maj-13 kl 07:54 »
jag håller absolut med smajsan. det var en stor skillnad mellan mina två snea. vi hade tänkt avliva emseralda senare på dagen, men hon dog som sagt istället i mammas armar. i två dagar var hon slö & fick sova på våra bröst. går den fortfarande bakåt & inte riktigt kan stå, så får man tänka på lidandet och faktiskt avliva, det håller jag med om. ibland är det dumt att vara alldeles för djurvännig. det viktigaste är att vakteln får ett värdigt liv & kan klara sig. min andra snea klarar sig riktigt bra, men han är också ensam. för han har blivit allldeles för rädd & kan inte stå på sig.
jag hoppas så att det går bättre för din vaktel. det är så himla tråkigt att det blir så.
men om du har gett den en chans för förbättring & inget sker, så bör du nog avliva den. så hen inte lider :(

Mia.Seger

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 05 maj-13 kl 17:50 »
Hejsan igen! tack för svaren :)
Han har slutat gå baklänges nästan helt , han gör de ibland men oftast för att "få rätt på vägen" .
Han är jätte pigg och flaxar och springer runder på gräsmattan och äter och dricker som han ska.
Visst är han sne, men han verkar ha anpassat sig efter sina nya levnads villkor och bor ihop med två syskon och en ankunge:)

sockervadd

• Värmland
« Svar #19 skrivet: 07 maj-13 kl 12:46 »
åh, vad roligt att höra! då tycker jag absolut inte att du ska avliva den :)
min lever alldeles normalt. han ser bara pyttelite sne ut. men det är nog inget hinder för honom, för han har väl vant sig nu.
enda problemet för mig är att han blev pickad på av dom andra tupparna (hela min kläckning bestod bara av tuppar, vi visste inte det då) & känner sig därför lite liten tror jag. vi har fyra flickor som är kaxiga, därför får han vara själv än så länge. så det låter jättebra att det funkar så fint. vilken tur att du inte avlivade henom i onödan :) hoppas att allt fortsätter sådär jättebra!

Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser