Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur bäst odla ätbart i tillfällig (misskött) trädgård?  (läst 6610 gånger)

Väderhatt

• Södermanland
Jag hyr ett hus på obestämd tid: Jag kommer vara kvar här minst en sommar till, kanske fler, men förmodligen inte många år. Till huset hör en ganska misskött tomt som inte direkt är drömträdgården just nu: Gamla fruktträd som inte tagits hand om, berghällar på halva tomten, tung lerjord, en gräsmatta invaderad av vallört, mördarsniglar...

Jag skulle så gärna vilja ha någon sorts odling nu när jag ändå bor här, och jag får göra i stort sett vad jag vill med tomten. Problemet är att det mesta jag kan komma på för att göra den mer lämplig att odla på är långsiktiga projekt, så jag lär flytta innan de ger något. Kortsiktigt kommer jag inte på något mer än att bygga/skaffa pallkragar och fylla med köpejord, men jag har inte så mycket pengar och är inte heller sugen på att köpa en massa saker (då kan jag köpa grönsaker direkt).

Förra sommaren försökte jag prova bönor & ärtor i hembyggd pallkrage med egen jordmix (mördarsniglarna åt bönorna, vallörten bröt sig igenom, lite ärtor blev det), butternut squash i stor kruka (hann inte bli något), tomat i kruka (gick OK), kronärtskocka i hål med bättre jord (vallörten svalde dom levande). Det skulle vara kul att planera för en bättre sommar 2013!

Jag har inte haft någon större trädgård tidigare, så jag kan ju inte påstå att jag har järnkoll. Finns det några andra idéer än köpt jord om man vill odla ätbart på kortare sikt?

Solrosen

• Västmanland
SV: Hur bäst odla ätbart i tillfällig (misskött) trädgård?
« Svar #1 skrivet: 28 jan-13 kl 00:19 »
Du skulle kunna beskära de gamla fruktträden ? Det kostar inga pengar, endast lite tid. Finns det även gamla bärbuskar på tomten ? En gammal rabarberplanta osv ? Beskär och gödsla. Kanske någon bonde eller dyligt kan bidra med lite gödsel.
Det finns även många andra saker du kan odla (ettåriga grönsaker) men då kostar det ofta lite pengar såsom frö, jord osv.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 28 jan-13 kl 00:34 »
HAHAHA.... en fantastisk trådstart!!

ÄLSKA din vallört. Den är fantastisk som gröngödsling (innehåller kalium som befrämjar fruktsättning) och roten är grym till omslag!

Odling i upphöjda bäddar är grejjen! Lägg 3-5 lager tidningspapper i botten. Ovanpå det hästgödsel. (du kan säkerligen hämta färsk från närmsta hästägare) Sedan toppar du med 5 cm. sand eller vanlig jord du grävt upp i trädgården. Efter detta rekommenderar jag dig lite "enklare" grödor. Morot, Rödbetor, rädisor, sallad, persilja, ärtor, vaxbönor, lök, majrovor, kålrabbi.... Om du hämtar gödseln redan nu så hinner den bränna innan det är dags att så. Alternativt använder du bränningen till att starta en varmbänk.

Sniglarna får du försöka hålla efter. En sträng med salt runt den upphöjda bädden.... eller en sträng med järnsulfat .... eller något annat lämpligt.

Lycka till  :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Väderhatt

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 28 jan-13 kl 00:45 »
Du skulle kunna beskära de gamla fruktträden ? Det kostar inga pengar, endast lite tid. Finns det även gamla bärbuskar på tomten ? En gammal rabarberplanta osv ? Beskär och gödsla. Kanske någon bonde eller dyligt kan bidra med lite gödsel.
Det finns även många andra saker du kan odla (ettåriga grönsaker) men då kostar det ofta lite pengar såsom frö, jord osv.

Fruktträden är sorgliga! Trädgården ska visst ha blivit anlagd av en man med intresse för fruktträd, men sen har allt fått förfalla, och vid något tillfälle har en komplett galning gett sig på att beskära dom och lämnat stora grenstumpar = död ved överallt. Så det är röta i samtliga, vad jag kunnat se, och jag är osäker på vad jag kan göra med dom förutom att glesa ut lite. Jag fick mycket äpplen förra året i alla fall, men plommonträden var så dåliga att dom knäcktes nu under snön. Det enda som växer bra är päronträdet... Men det finns päronrost i området, så inga päron ändå!

Jag hittade en svartvinbärsbuske i ett buskage som jag har hackat fri, och hoppas att den ska ta sig. Annars var nog ettåriga grönsaker min första plan. Men även om frö kostar lite så är det nog mest mängden jord som jag skulle behöva köpa som känns som den större kostnaden.

Väderhatt

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 28 jan-13 kl 00:59 »
HAHAHA.... en fantastisk trådstart!!

ÄLSKA din vallört. Den är fantastisk som gröngödsling (innehåller kalium som befrämjar fruktsättning) och roten är grym till omslag!

Odling i upphöjda bäddar är grejjen! Lägg 3-5 lager tidningspapper i botten. Ovanpå det hästgödsel. (du kan säkerligen hämta färsk från närmsta hästägare) Sedan toppar du med 5 cm. sand eller vanlig jord du grävt upp i trädgården. Efter detta rekommenderar jag dig lite "enklare" grödor. Morot, Rödbetor, rädisor, sallad, persilja, ärtor, vaxbönor, lök, majrovor, kålrabbi.... Om du hämtar gödseln redan nu så hinner den bränna innan det är dags att så. Alternativt använder du bränningen till att starta en varmbänk.

Sniglarna får du försöka hålla efter. En sträng med salt runt den upphöjda bädden.... eller en sträng med järnsulfat .... eller något annat lämpligt.

Lycka till  :)

Jag skulle tycka bättre om vallörten om den inte växte där det skulle funka bäst att ha en köksträdgård! ;D Den är verkligen galet livskraftig, så där det inte finns klipphällar eller ekar finns det mer eller mindre vallört, typ. Tror du att det räcker med ett tidningslager i botten om det är just PÅ vallörten, eller är det bara att ge upp den tanken?

En varmbänk verkar kul, men det är väl tyvärr också något jag inte vet om jag vill satsa på att bygga i en trädgård jag inte får ha kvar... Hm, å andra sidan har jag sett gamla fönster som står och skrotar i en brädhög. Och upphöjda bäddar som man gör i ordning redan nu kanske vore något.

Tack!

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #5 skrivet: 28 jan-13 kl 06:44 »
Nu har jag ingen egen erfarenhet av just Vallört, men väl lerjord med kirskål, kvickrot och pepparrot. Jag vill slå ett slag för potatis under täckning. Först spadvända jorden, gärna slå sönder kokor och plocka bort ogräsrötter, göra fåror att sätta potatisen i, ogräsrensa tills potatisen blivit ett par decimeter hög och du har kupat den lätt. Sedan fyller du på med täckning mellan raderna i tjocka lager, gärna vallört om den inte har gått i frö ( jag tar kirskål) för att hålla tillbaka ogräset och öka fuktigheten i jorden samtidigt som du får bra kupning av potatisen.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

kurt

« Svar #6 skrivet: 28 jan-13 kl 10:46 »
Problemet för många tycks vara att man stoppar ner frön eller plantor, och sedan förväntar man sig att allt skall klara sig självt tills det är klart att skörda! Man måste konstant titta till och sköta det man odlar, och har man problem med rotogräs och skadedjur, så är det daglig tillsyn som gäller.

Väderhatt

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 28 jan-13 kl 12:22 »
Nå, jag odlat mindre plättar tidigare, så grundläggande odlingshyfs har jag, hoppas jag. :) Jag var inte förberedd på vallörten, däremot. Att gräva bort den, plantera och hålla efter när den kom upp gick inte bra, för när man såg den sticka upp var där redan en liten planta i jorden, och den var så etablerad att inget annat kunde konkurrera. Att lägga en pallkrage med annan jord ovanpå en (rensad) markbit gick inte heller bra, då var dom bara ännu större när man väl fick syn på dom.

Mördarsniglarna underskattade jag helt. I år kommer jag vara beredd från de första plusgraderna...

Nu har jag ingen egen erfarenhet av just Vallört, men väl lerjord med kirskål, kvickrot och pepparrot. Jag vill slå ett slag för potatis under täckning. Först spadvända jorden, gärna slå sönder kokor och plocka bort ogräsrötter, göra fåror att sätta potatisen i, ogräsrensa tills potatisen blivit ett par decimeter hög och du har kupat den lätt. Sedan fyller du på med täckning mellan raderna i tjocka lager, gärna vallört om den inte har gått i frö ( jag tar kirskål) för att hålla tillbaka ogräset och öka fuktigheten i jorden samtidigt som du får bra kupning av potatisen.

Det låter intressant att prova! Jag hade gett upp potatis eftersom jag fått intrycket av att tung lerjord är motsatsen till bra potatisjord, men nu när jag kollade upp potatis + täckning tror jag jag har hittat en angreppsplan! Tack!

christelle

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 28 jan-13 kl 12:33 »
Pass upp för mördarsniglarna under poatistäcket, dom kan förstöra och käka upp hur mycket som helst för under täcket är det lagom svalt och fuktigt - och fri tillgång till mat.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #9 skrivet: 28 jan-13 kl 12:35 »
Skaffa markduk och lägg under pallkragarna när du etablerar så hindrar du ogräset att ta sig upp.
Du kan starta upp med ett par kaniner i betesburar som får ta hand om vallörten och annan vegetation som du vill hålla nere. Dom är fantastiska på att äta rent.

Om du har ork så lägg ut en mörk pressening över ytor som du vill ha till odling. blir det en varm och solig sommar så kan du koka jorden och de växter som trots allt försöker ta sig upp. om inte så kan de 2åriga bromsas enormt.

Potatis kan du odla på markduk med halm och ensilage som täckning, då slår du faktiskt 2 flugor i samma smäll.
Då du stänger inne ogräset som bor i marken samtidigt som du skaffar dig en nytta av plätten.
Det finns en del att läsa om det om du söker på permakultur. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Väderhatt

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 28 jan-13 kl 13:23 »
Hur står sig odling på ett lager av tidningar relativt till odling på markduk, egentligen? Förutom att tidningar är tänkta att förmultna på sikt, då. Jag inbillar mig att papper skulle vara möjligt för vallörten att bryta sig igenom, men med täckning ovanpå borde det väl oavsett inte komma ner något ljus till den?

Ren snålhet bakom frågan: Tidningar kan jag få gratis, markduk måste jag köpa...

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #11 skrivet: 28 jan-13 kl 13:40 »
har man tillgång till tidningar i den utsträckningen som behövs så är det ett likvärdigt med markduk.
Och har man själv inte betalat för tidningar så är det verkligen en ekonomisk fördel.  :)
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Väderhatt

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 28 jan-13 kl 14:24 »
Gôtt! Då är nog planen ett tjockt lager med tidningar till att börja med. Kan kanske prova olika delar med täckodling i vad jord, sand och halm jag kan få tag på, gödsel, utstädningen av hönsrummet och den lilla kompost jag har från förra året, beroende på växter. Och en buffé med Snigelfritt utställd från första vårtempen, för att försöka hindra det från att bli en mördarsnigelodling.

Det låter i alla fall som en mer givande plan är förra årets! :)

Kitsune

• Nybliven ägare till ett soldattorp.
    • Dalarna
« Svar #13 skrivet: 28 jan-13 kl 14:35 »
Har för mig att en tjock rand med aska ska hindra sniglarna också. Inte så kul för dem att krypa i.
Vi bara lånar lite, fördröjer återgången till kretsloppet en tid. Vi kallar det bevara.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 28 jan-13 kl 15:33 »
Bärbuskar och annat roligt går att odla i tex murarbaljor. Ger inte så stor skörd, men du får stora fina buskar att plantera i din mer permanenta trädgård sen.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #15 skrivet: 28 jan-13 kl 15:41 »
Vallört trivs på fuktig lerjord. Det kanske är i fuktigaste laget i marken för grönsaker? Med upphöjda bäddar går det kanske ändå. Men ogräs kan trivas bra under såna villkor enligt min erfarenhet. Kan bli en himla massa rensande. Viktigt att grönsaksodlingen får ordentligt med sol. Vallört trivs med sol bara en del av dagen, men grönsaker vill ofta ha mer. Särskilt om jorden är kall kan det behövas sol som värmer upp.

Äppelträden ordnar sig nog. Du har ju fått skörd. Fortsätt att beskära lagom mycket.

Väderhatt

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 28 jan-13 kl 17:15 »
Jag tycker inte att det borde vara väldigt fuktigt läge, eftersom det är på övre halvan av svag sluttning i söder, med mest sol på tomten. Men trivs gör ju vallörten onekligen. Det är lite svårt att avgöra hur blött det vanligtvis är eftersom förra sommaren var så regnig, men jag är säker på att jorden i sig är så kompakt lera att det skulle vara svårt att odla direkt i den utan att satsa på att förbättra den långsiktigt.

Bärbara bärbuskar gillar jag! Men dom borde bli känsligare för kyla om dom står i baljor, antar jag?

Malines här igen

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 28 jan-13 kl 17:19 »
Ja, om du inte gräver ner krukan.

Väderhatt

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 28 jan-13 kl 17:49 »
Hm, ska jag gräva måste dom också vara med och konkurrera om delen på tomten som har sol men inga berghällar. Men det slår mig att jag å andra sidan har mycket träd, så jag kunde ju prova att räfsa upp rejäla lövhögar runt baljorna på vintern.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #19 skrivet: 28 jan-13 kl 17:59 »
Hur är det med avrinning från berghällarna? Rinner det ner i lerjorden?

Och hur är det med avrinning från lerjorden? Hindras det av berg?

Jag tycker inte att det borde vara väldigt fuktigt läge, eftersom det är på övre halvan av svag sluttning i söder, med mest sol på tomten. Men trivs gör ju vallörten onekligen. Det är lite svårt att avgöra hur blött det vanligtvis är eftersom förra sommaren var så regnig, men jag är säker på att jorden i sig är så kompakt lera att det skulle vara svårt att odla direkt i den utan att satsa på att förbättra den långsiktigt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser