Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äter av sin egen avföring  (läst 4665 gånger)

mulleberga

  • Inlägg: 91
    • Skåne
Äter av sin egen avföring
« skrivet: 27 jan-13 kl 22:13 »
 :P Såg igår att en av hästarna åt av sin avföring inne i sin box. Vad beror detta på, någon som har ett svar?
Bor på Liljegården med islandshästar, shettlandsponnys, får, höns, hundar och katter

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Äter av sin egen avföring
« Svar #1 skrivet: 27 jan-13 kl 22:43 »
Så gör djur för att få fart på tarmfloran-matsmältningen. Tarmbakterierna finns i avföringen. Är det en vuxen häst hade jag gett den bakjäst för att hjälpa till. Är det ett föl/unghäst är detta ett sätt att bygga upp tarmflora.

lite OT, men ändå relevant: valen har också sin mjölk nära analen, detta för att avkommorna ska få i sig tarmbakterier och bygga upp immunförsvar.  Naturen är förunderlig!! *letar febrilt länkar.... veeeet att det finns forskning!!* jag funderar själv vidare.... människobarn föds nära analen och det är ganska vanligt att det inte blir helt "rent2 om man säger så o:) hästens och klövdjurens juver hänger strax under analen och är inte alltid helt rena de heller....

*ger upp i letandet av länk och postar ändå*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Flemming

  • Inlägg: 278
    • Skåne
SV: Äter av sin egen avföring
« Svar #2 skrivet: 27 jan-13 kl 23:16 »
*ger upp i letandet av länk och postar ändå*

Hjälper dig med länken http://www.krafft.nu/nyheter/nar_hasten_ater_tra_och_hastgodsel_1932/
"Som ägare till en vuxen häst som äter sin avföring bör du således kontrollera foderstatens inslag av protein" skriver dom och ordet är koprofagi "hästen äter sin egen eller andra hästars avföring"
Läs hela texten för jag är ingen expert...

SLU är inne på samma spår "Hästar som utfodras med mycket lite protein och vildlevande hästar med mycket dåligt bete äter sin egen träck, koprofagerar, vilket skulle kunna vara ett sätt att ta vara på aminosyrorna i de döda mikroorganismerna. Denna koprofagering skall inte förväxlas med det unga föl gör. I deras fall är koprofageringen ett sätt att skaffa sig en god bakterieflora i tarmen."
http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/unghast.cfm?Call=foder
Understimulans är tydligen också en bidragande faktor enligt några...
Samma sak här,läs texten för jag är ingen expert men har åtminstone hittat lite läsvärt till er !

Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Äter av sin egen avföring
« Svar #3 skrivet: 27 jan-13 kl 23:18 »
TACK flemming :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Flemming

  • Inlägg: 278
    • Skåne
SV: Äter av sin egen avföring
« Svar #4 skrivet: 27 jan-13 kl 23:25 »
TACK flemming :)
Varsågod och kom ihåg,jag är ingen expert men är ganska så bra på att hitta länkar (klappar mig på bröstet) så läs och gör en egen bedömning !

Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Äter av sin egen avföring
« Svar #5 skrivet: 27 jan-13 kl 23:30 »
 :) Länken talar för sig själv och när jag nu läst igenom den vill jag tillägga att en bra proteinkälla är luzern, som också är ett grovfoder. Om hästen av någon anledning inte tål detta; soyaprotein som enligt min mening är ett andra-hands-alternativ ur många synvinklar ;)

Hälsar jen kass-på-att-hitta-länkar nyt
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

FM

  • Inlägg: 1039
    • Skåne
SV: Äter av sin egen avföring
« Svar #6 skrivet: 27 jan-13 kl 23:33 »
Har hör att förra årests hö blev ofta dåligt i protein. Som Jennyt skriver så är det även ett sätt att ordna tarmfloran. Har även läst/hört att så fick människor gå tillväga förr med... Huga
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Flemming

  • Inlägg: 278
    • Skåne
SV: Äter av sin egen avföring
« Svar #7 skrivet: 29 jan-13 kl 22:29 »
Har även läst/hört att så fick människor gå tillväga förr med... Huga
Låter lite för bra men vem vet,har du någon länk för jag inte absolut inget om människor som har ätit "resterna" efter hästen ?

mulleberga:Vad händer,det blev helt tyst från dig ?
Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

mulleberga

  • Inlägg: 91
    • Skåne
SV: Äter av sin egen avföring
« Svar #8 skrivet: 30 jan-13 kl 12:30 »
 ;D Hallo!!...Mulleberga här. Jag tror att det nog är att höet som är proeinfattigt, hade precis fått hem hö från ett nytt ställe när detta hände. Det har ej varit något problem då hästarna utfodrades med vårt eget hö, men p.g.a. att jag behöver vårt fina hö till fåren, fick jag köpa hö till hästarna.  :(
Bor på Liljegården med islandshästar, shettlandsponnys, får, höns, hundar och katter

Vilkhyttan

  • Inlägg: 202
    • Östergötland
SV: Äter av sin egen avföring
« Svar #9 skrivet: 30 jan-13 kl 20:49 »
Jag tippar också på proteinbrist, vuxna djur äter normalt inte gödsel, vad gäller tarmfloran är det främst föl som äter träck då är det normalt men inte för vuxna djur  :)

Flemming

  • Inlägg: 278
    • Skåne
SV: Äter av sin egen avföring
« Svar #10 skrivet: 30 jan-13 kl 22:01 »
;D Hallo!!...Mulleberga här. Jag tror att det nog är att höet som är proeinfattigt, hade precis fått hem hö från ett nytt ställe när detta hände. Det har ej varit något problem då hästarna utfodrades med vårt eget hö, men p.g.a. att jag behöver vårt fina hö till fåren, fick jag köpa hö till hästarna.  :(

Titta,där är du ju...
Jennyt nämner luzern som proteinkälla och tydligen är det också ett grovfoder,kanske något att satsa på som komplettering om allt "hälsosamt" hö används till fåren.
Fåren skall naturligtvis inte offras för att hästarna måste ha proteinrikt hö.
Någon här på forumet har kanske riktigt bra hö till salu för en rimlig penning,prova att lägga in en annons.

Glöm inte att berätta hur det går,alldeles för många glömmer att uppdatera och sen är det glömt :-\
Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

431 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser