Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp till att bevara viktiga raser  (läst 4649 gånger)

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
Hjälp till att bevara viktiga raser
« skrivet: 26 jan-13 kl 22:50 »
Visst är det tråkigt när raser dör ut? Exempel på raser som dött ut är Gotlandskon, Skånska färsingen, Hallandsfåret och Ölandshästen. Nu håller ytterligare två raser på att dö ut. Torpardvärghönsen och Dalsk pärlhöna. Situationen ser faktiskt ännu värre ut för dem än för Bjurhållmshönsen, eftersom att intresset är ytterst svalt för dem. Det här är två raser som är viktiga att de lever kvar, dels för att det finns så få Svenska dvärghönsraser och dels för att de är friska sunda djur som passar väl in på Alternativarens gård. Och om det inte skulle räcka, det är otroligt granna att se på i sina granna fjäderdräkter. Att låta dem dö ut vore ett hån mot alla som har haft dem och njutit av dem. Nu är det så kritiskt att om det skulle komma en rovdjursatack ungefär samtidigt i de här få besättningarna som finns så skulle raserna vara borta för alltid. Därför uppmanar jag er som har eller tänker skaffa höns att ge några kvadratmeter åt dessa bevaransvärda höns som förtjänar ett bättre öde än att korsas bort eller bara försvinna.
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Hjälp till att bevara viktiga raser
« Svar #1 skrivet: 27 jan-13 kl 12:32 »
Problemet är att det ofta är väldigt svårt att hitta renrasiga avelsdjur för de som vill hjälpa till och bevara en gammal ras om den är riktigt sällsynt.

Jag vet folk som letat i åratal ( och som varit i kontakt med lantrasföreningarna) under många år utan att få tag på tex ölandsgås.

Själv letar jag tupp till min öländska dvärghöna. Hon är dock inte genbank ( men kan iofs ändå vara ur genbanksbesättning det vet man ju inte om papperna tex förkommit vid ägarbyten)  men det ä ju ändå bättre att försöka hitta en tupp till henne och få fram fler kycklingar än att låta henne bli gammal och bara producera matägg eller kycklingar efter annan dvärgtupp. För närvarande bor hon ihop med en holländsk dvärgtupp och en HD dvärghöna eftersom mina andra höns är såna stora bumlingar att de små lätt skulle kunna komma oavsiktligt till skada.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Ronny

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 28 jan-13 kl 14:44 »
Jag vill i princip inte vara negativ till något bevarande över huvud taget eftersom det är lättare att slå ihjäl än att återuppväcka, men jag måste ändå upplysa om att det inte finns någonting i vare sig härstamning eller utseende som tyder på att de här två dvärghönspoulationerna är någonting annat än en blandning av diverse dvärghöns. Man har verkligen försökt få fram äldre belägg för torpardvärghönsen som sägs komma från Huseby bruk, men utan resultat. Därför har det aldrig bildats någon genbank för dessa inom SLK. Det finns fler sådana här exempel bla från Värmland, Gotland och Tiveden, där man bedömt besiktigade hönsflockar som allt för osäkra eller tydligt blandade med moderna rashöns. Trovärdigheten i bevarandearbetet med våra lantraser skulle allvarligt skadas om man bildade genbanker och lanserade alla osäkra populationer som lantraser.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Aline

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 28 jan-13 kl 15:22 »
Situationen ser faktiskt ännu värre ut för dem än för Bjurhållmshönsen, eftersom att intresset är ytterst svalt för dem.

Hur tänker du då? Visst finns Bjurholmshönsen i bara en besättning och runt 20 hönor plus kanske 10 tuppar om jag räknade rätt när jag var hos Jonas. Finns inte fler djur än så bland torpardvärgarna och dalspärlhönsen?
Bor med familj inne i skogen med höns katter och kor på ett litet lantbruk i Västerbotten.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #4 skrivet: 28 jan-13 kl 16:32 »
Det finns många raser som är i stort behov av hjälp, att lista vilka av dessa i någon speciell ordningsföljd är inte så stor mening med men bland lantraserna kan väl sägas att Orusthönan länge varit mest hotad och därför behöver extra hjälp just nu. Bjurholmshönsen tror jag kommer ha sitt på det torra framöver men där får tiden utvisa hur många som egentligen kommer bli seriösa bevarare för rasen. Även Ölandsgåsen är ju väldigt hotad och behöver folk som seriöst vill bevara dem. Dessutom finns det inte så många besättningar av Gammalsvensk Dvärg och Öländsk Dvärghöna. De enda lantrashöns som egentligen inte behöver fler bevarare i dagsläget är väl i princip Hedemora, Åsbo och Blommehönsen.

Sen finns ju också diverse silveruddsraser som jag själv inte är speciellt insatt i men som säkert också behöver hjälp av de som vill bevara den typen av djur.

Håller med! Synd att de inte räknas som lantraser.

Nu är jag inte helt insatt i härstamningen men jag personligen tycker faktiskt att det är tur att de inte räknas som lantraser. Som jag förstått det och som Ronny påpekar så är det ganska osäker härstamning och då är det bättre att inte räkna in dem tycker jag. Sen kan ju ändå intresserade hålla någon grupp med dessa höns om det i framtiden skulle dyka upp andra uppgifter.
« Senast ändrad: 28 jan-13 kl 16:38 av Jonas från Backfors »
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #5 skrivet: 28 jan-13 kl 20:39 »
...Nu är jag inte helt insatt i härstamningen men jag personligen tycker faktiskt att det är tur att de inte räknas som lantraser. Som jag förstått det och som Ronny påpekar så är det ganska osäker härstamning och då är det bättre att inte räkna in dem tycker jag...
Okej, jag förstår ju det också men jag menade mer att man borde se till att de bevaras på samma sätt som lantraserna ifall man ändrar sig i framtiden. Osäker härstamning behöver inte betyda att de inte är lantraslika.

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #6 skrivet: 29 jan-13 kl 13:46 »
Det jag menar är att jag har hört att av Bjurhollmshönsen finns ca 50 st. Torparhönsen finns som max 43 st som jag har kunnat hitta och som härstammar från Johan P`s besättning. Och eftersom att det inte finns en förening som i dagsläget vill bevara den här rasen så är  den dömd att dö ut. Det går inte att långsiktigt bevara rasen utan någon sorts stambok. Jag har 11 st och kroppstypen är likartad. Jag tycker att kroppstypen varierar mer på mina Gotlandshöns än vad det gör på torparna.
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #7 skrivet: 29 jan-13 kl 14:18 »
Jag hade gärna hjälpt till men lusten har försvunnit! Brist på respons hos genbanks ansvarig på Ölandsdvärghöna fik mig att ge upp. Jag har rena djur med papper men nu har jag slutat försöka.  :-\

Ronny

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 29 jan-13 kl 15:40 »
Nu finns det ju ingen genbank för torparhönsen, men jag kan upplysa om att SLK precis har bytt genbanksansvarig för öländska dvärghöns, tillbaks till Kurt Mårtensson. Jag tror säkert att han kan hjälpa dig om du uppfyller kraven och själv vill.
« Senast ändrad: 29 jan-13 kl 15:42 av Ronny »

flindra

• -
« Svar #9 skrivet: 29 jan-13 kl 15:58 »
Nu finns det ju ingen genbank för torparhönsen, men jag kan upplysa om att SLK precis har bytt genbanksansvarig för öländska dvärghöns, tillbaks till Kurt Mårtensson. Jag tror säkert att han kan hjälpa dig om du uppfyller kraven och själv vill.

Ursäkta en okunnig, men är Öländska dvärghöns något nytt? Jag har bara hört talas om Ölandshöns, är det samma sak?

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #10 skrivet: 29 jan-13 kl 16:26 »
Ursäkta en okunnig, men är Öländska dvärghöns något nytt? Jag har bara hört talas om Ölandshöns, är det samma sak?

Det finns både Ölandshöns(stora) och Öländsk dvärg(dvärghöns). Två olika genbanker och helt olika höns förutom att de båda härstammar från Öland :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

flindra

• -
« Svar #11 skrivet: 29 jan-13 kl 16:37 »
Det finns både Ölandshöns(stora) och Öländsk dvärg(dvärghöns). Två olika genbanker och helt olika höns förutom att de båda härstammar från Öland :)

Oj, jag ser dem nu på Kackel! Vad söööööta... Blir nästan sugen.  :D

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #12 skrivet: 29 jan-13 kl 22:39 »
Oj, jag ser dem nu på Kackel! Vad söööööta... Blir nästan sugen.  :D

Kan upplysa om att min öländska dvärghöna värper riktigt stora ägg för att vara så liten som hon faktiskt är. 47 resp 44 gram väger de två ägg som jag har i äggförråden just nu. Så jag skulle tro att en liten besättning sådana här skulle kunna bli RIKTIGT bra som hushållshöns för självhushållaren. För en sån här liten höna behöver rimligtvis mindre foder än en större höna.

Nu är jag rätt intresserad av att ha flera olika raser och så är det svårt att ha genbankshöns, men OM jag skulle ha genbank så är öländsk dvärghöna en stark kandidat för mig. Liten och nätt, trevlig i temperament, vacker fjäderdräkt och hyfsat stora ägg.
Mörkmårdens Minigrisar
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

flindra

• -
« Svar #13 skrivet: 30 jan-13 kl 07:32 »
Nu är jag rätt intresserad av att ha flera olika raser och så är det svårt att ha genbankshöns, men OM jag skulle ha genbank så är öländsk dvärghöna en stark kandidat för mig. Liten och nätt, trevlig i temperament, vacker fjäderdräkt och hyfsat stora ägg.

En intressant höna helt klart!

Att ha flera raser blir svårt med genbank ja. Men vad är det som du tycker är svårt med att ha genbankshöns?

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #14 skrivet: 01 feb-13 kl 11:17 »
En intressant höna helt klart!

Att ha flera raser blir svårt med genbank ja. Men vad är det som du tycker är svårt med att ha genbankshöns?

Det svåra är att man oftast  inte kan ha flera olika hönsraser om man ska ha genbank. Pga rasblandningsrisken.
Mörkmårdens Minigrisar

flindra

• -
« Svar #15 skrivet: 01 feb-13 kl 13:51 »
Det svåra är att man oftast  inte kan ha flera olika hönsraser om man ska ha genbank. Pga rasblandningsrisken.
Jo precis. Då måste man ha en godkänd avelsanläggning. De tycker det är enklare att hålla en ras av varje djurart, och det kan jag hålla med om.

Ronny

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 01 feb-13 kl 17:42 »
Framförallt säkrare!

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser