Kul att ni gillar mina smarta plastbackar!
Av någon anledning så luktar inte torr ren hönsgödsel i plastbackarna. Det beror nog på att det inte har startat någon förbränningsprocess i gödseln. Backarna blir alltså inte varma. Om man blandar hönsgödsel med halm eller annat strömedel och tillsätter vatten, så startas förbränningen och det bildas värme och ammoniakgaser. Därför tror jag inte att man ska lägga något strö på gödseln i plastbackarna.
Man kan tömma gödselbackarna i komposten, en stor soptunna, eller i en behållare av pallkragar. Där blandar man hönsgödseln med lämpliga godsaker för att få ingång processen. Väljer man att lägga gödseln öppet i pallkragar eller på annat sätt, är det bäst att täcka över den, så att inte regnet urlakar gödseln. Sen kan man tillsätta vatten vid behov, eller ta av locket en vecka när det regnar.
Hönsgödsel är en värdefull bonus i hönseriet. Självklart ska man vara försiktig med gödselgivan i trädgårdslandet eller rabatterna. Lagom är bäst, men det ska bli frodiga grönsaker till sommaren! Efter ett tag lär man sig att dosera gödseln i rätt mängd.
Jag odlar och förvarar saker i ”lådor” av pallkragar. På våren täcker jag odlingslådorna med plastlock eller fiberduk. Bifogar bild. Det ska vara ordning på torpet!!!
// S