Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönebajs  (läst 1773 gånger)

Svevik

• Uppfödare av DvärgWyandotte o DvärgKochin
    • Skåne
Hönebajs
« skrivet: 26 jan-13 kl 12:54 »
När jag inredde mitt hönshus, ville jag ha en enkel och ren hantering av gödseln. Den smarta lösningen blev plastbackar under sittpinnarna. Plastbackarna står på en plyfaskiva cirka 60 cm över golvet. Hönsen kan alltså gå på hela golvytan under plastbackarna.

Lade voljärnät 19 X 19 mm över plastbackarna. Allt fungerar precis som det var tänkt, men nätmaskorna är för små. Hälften av bajset fastnar på nätet. Det måste jag skrapa ner med en liten murslev varje dag. Det tar bara ½ minut, så det är inget stort problem. Ska byta ut nätet över plastbackarna till  ett nät med lite större maskor 25 X 25 mm. Då är jag övertygad om att det kommer att fungera perfekt.

Sen är det enkelt att lyfta ut plastbackarna med gödsel, när dom är fulla.

Låter det som ett bra tips? Eller har ni smartare lösningar på gödselhanteringen?

Alexn72

• Skåne
SV: Hönebajs
« Svar #1 skrivet: 26 jan-13 kl 19:02 »
beroende på hur du gjort det så hade jag lagt en plåt eller träplanka som täcker handtagen så att inte skiten kommer på dem utan på brädan istället

Svevik

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 26 jan-13 kl 19:33 »
Det behövs varken plåt eller planka. Handtagen är dolda under en fals på plastbackarna. Dom är alltså helt rena.

Blötsnö

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 26 jan-13 kl 21:07 »
Är du nöjd så är väl allt frid och fröjd!  :D Jag har satt en lite framåtvinklad "bajsbräda under mina sittpinnar. Denna har jag klätt med plastmatta och så sitter kompostgaller i krokar på väggen lutande ner så de inte trampar i bajset. Kompostgallren fäller jag upp och krokar i en krok i underkant på sittpinnen och så har jag en isskrapa med skaft från biltema som jag skrapar ner skiten med i en hink. Väldigt enkelt och snyggt på alla sätt och vis tycker jag! Kompostgallret är glest nog att släppa igenom bajset men de trampar ju inte igenom heller. Förstår att det blir problem med finmaskigt nät, annars är väl din lösning bra?!?

Svevik

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 28 jan-13 kl 12:47 »
Hej igen!

Gör ett försök med att förminska en bild på plastbackarna, så att ni kan se hur det ser ut.

Jag är mycket nöjd, så allt är frid och fröjd!

// S

Smajsan

• -
« Svar #5 skrivet: 28 jan-13 kl 13:29 »
Vad smart!  :D Jäklar , så ska jag göra nu när man snart kan storstäda det nerbajsade vinter hönshuset. Och bara att hälla dirr under bärbuskar mm.
Tack för tipset
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 28 jan-13 kl 13:33 »
Se upp med koncentrerad hönsgödsel i trädgården, det kan bli för mycket och ha ihjäl växterna istället.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Jacob.

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 28 jan-13 kl 14:12 »
Lysande lösning! givet att den inte luktar...
Slänger du på något strö för att hålla nere amoniakbildandet?

Svevik

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 28 jan-13 kl 16:09 »
Kul att ni gillar mina smarta plastbackar!

Av någon anledning så luktar inte torr ren hönsgödsel i plastbackarna. Det beror nog på att det inte har startat någon förbränningsprocess i gödseln. Backarna blir alltså inte varma. Om man blandar hönsgödsel med halm eller annat strömedel och tillsätter vatten, så startas förbränningen och det bildas värme och ammoniakgaser. Därför tror jag inte att man ska lägga något strö på gödseln i plastbackarna.

Man kan tömma gödselbackarna i komposten, en stor soptunna, eller i en behållare av pallkragar. Där blandar man hönsgödseln med lämpliga godsaker för att få ingång processen. Väljer man att lägga gödseln öppet i pallkragar eller på annat sätt, är det bäst att täcka över den, så att inte regnet urlakar gödseln. Sen kan man tillsätta vatten vid behov, eller ta av locket en vecka när det regnar.

Hönsgödsel är en värdefull bonus i hönseriet. Självklart ska man vara försiktig med gödselgivan i trädgårdslandet eller rabatterna. Lagom är bäst, men det ska bli frodiga grönsaker till sommaren! Efter ett tag lär man sig att dosera gödseln i rätt mängd.

Jag odlar och förvarar saker i ”lådor” av pallkragar. På våren täcker jag odlingslådorna med plastlock eller fiberduk. Bifogar bild. Det ska vara ordning på torpet!!!

// S

Dela detta:

* Inloggade just nu

639 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser