Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönshus av fd lekstuga..?  (läst 18113 gånger)

Sjöbäcken

• Västergötland
Hönshus av fd lekstuga..?
« skrivet: 26 jan-13 kl 09:42 »
Hej!
Har länge längtat efter att kunna skaffa lite höns men funderat över deras boende. Tror ni det funkar att göra om en lekstuga till hönshus? Har en gammal lekstuga som barnen växt ur och villigt donerar till höns. Men vad bör jag tänka på i så fall? Kan inte så jättemycket om hur de vill bo och ser många olika lösningar på nätet. Finns det någon riktlinje hur stor yta en höna ska ha (det gör det säkert)? Ska de ha varsitt litet bås att bo eller bor alla ihop i samma utrymme? Kom gärna med tips, och bilder om ni har lite mindre hönshus! Och var inte oroliga! Jag ska läsa på mer innan mitt köp men detta forum verkar ju öppet och bra att ställa även nybörjarfrågor i.

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
SV: Hönshus av fd lekstuga..?
« Svar #1 skrivet: 26 jan-13 kl 10:42 »

Vi har 6st (stora höns) i en fd lekstuga på ca 4kvm.. funkar jättebra! huset var isolerat redan - det och att det finns ståhöjd har varit en klar fördel.. vi bor i Hjo - är du i trakterna så kom gärna förbi : )
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

Neon Knight

• -
« Svar #2 skrivet: 26 jan-13 kl 11:16 »
Jag har också haft hönshus (fast inte alls lika fint som Kelpies) i en fd lekstuga. Det är alldeles utmärkt.

Regler för hur hönshus skall se ut hittar du i L100, som du laddar hem från jordbruksverkets hemsida.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 26 jan-13 kl 11:22 »
Kelpie Vad fint de har dina höns. :D
Hedemorahöns

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 26 jan-13 kl 11:46 »
Man får tänka på,  att man ibland tillbringar  lite längre stunder i hönshuset,  städning och ohyrekoll/ bekämpning. Och det kan bli jobbigt i längden om det inte är ståhöjd.
(sådant kan jag själv få väldigt ont i ryggen av.)
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Sjöbäcken

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 26 jan-13 kl 11:53 »
Tack Kelpie! Jättebra bilder! Hade funderat på att ha deras reden på långsidan, men som du har satt dem verkar ju jättebra. Det gav mig lite nya ideer! När du skriver isolerat kom jag på en fråga till: Vår stuga har dubbla väggar men är inte isolerad med Rockwool eller frigolit eller så emellan skivorna. Tror du det blir för kallt? Ska ju så klart ha gott om strö på golvet och i deras reden. Jag har också tänkt mig 5-6 höns och av någon av de svenska raserna. De är lite härdigare med klimatet förstår jag. Hur gjorde du med golvet? Har du trägolv under ströt eller har du lagt på något tåligare?

Neon light; Tack för tipset. Det verkar ju fungera med måtten!

Sonja; Jag är inte så lång så det blir ståhöjd för mig även i en lekstuga. :)

Snickan

• En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 26 jan-13 kl 12:37 »

Vi har 6st (stora höns) i en fd lekstuga på ca 4kvm.. funkar jättebra! huset var isolerat redan - det och att det finns ståhöjd har varit en klar fördel.. vi bor i Hjo - är du i trakterna så kom gärna förbi : )

Heja, vad fint! Mina bor också i en gammal lekstuga nu sen ett år tillbaka. Till våren blir det lite renovering och det där var ju verkligen toppen fint gjort. Så skulle jag vilja ha där ute hos mina.
Är det en vanligt taperbård eller har du målat den?

Torra

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 26 jan-13 kl 13:30 »
Det går utmärkt att ha dom i en lekstuga, när vi hade höns tidigare hade vi dem i en lekstuga. Som alla tidigare redan skrivit är det viktigt att tänka på att isolera stugan på något sätt. Vi hade holländska dvärghöns, en ovanlig ras som är hälften så stora som "vanliga" höns. Vi hade en lite för dåligt isolerad lekstuga för den här rasen, så vi fick isolera den senare eftersom vi upptäckte att hönsen frös. Så en lite tåligare ras är att rekomendera. Mitt tips är att ha många reden, kanske fyra stycken om du tänkt ha 6 höns. Min erfarenhet är att det blir mer lugn och ro i hönshuset då och inte en kamp om platsen.

Kelpie

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 26 jan-13 kl 13:55 »

Tack Sjöbäcken.. ja det är nog värt besväret med att isolera mellan väggerna..  vi hade tre små perspex/plexiglas fönster varav den ena byttes ut mot ett stort (tack och lov för Blocket!) öppningsbar (bra när man ska städa på sommaren, det är bara att parkera skottkärran utanför!) och 'isolerade' de andra två med att skruva fast en extra plastruta på insidan. Tanken med att ha reden osv. på kortändan är delvis med tanke på att undvika drag från dörren och hönsluckan.
Det finns plastgolv under ströet - lätt att städa och fri från springor.

Snickan;  Tapetbård! visserligan tycker jag om att måla.. men SÅ mycket tålamod har jag inte! :)
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

Svevik

• Uppfödare av DvärgWyandotte o DvärgKochin
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 28 jan-13 kl 14:51 »
Hej Sjöbäcken!
Jag har inrett en stor lekstuga till hönshus. Byggde in altanen, så den blev en liten foderkammare. Ståhöjd i mitten är viktigt! Min är 2 m i mitten. Har plastmatta på golvet. Det fungerar bra. Använder halmpellets på golvet (se annan tråd). Halmpellets dammar inte. På grund av det begränsade utrymmet, har jag försökt utnyttja stugan på höjden. Golvytan är fri sånär som på en vattenautomat. Hönsen pickar och umgås på första våningen, äter och värper på andra våningen och sover på tredje våningen. Det behövs ingen invändig trappa. En sådan tar för stor plats. Hönsen kan lätt ”hoppflyga” till nästa nivå.

Jag har dubbla väggar utan isolering. Det fungerar utmärkt med en kupévärmare med termostat, som hänger säkert i en krok nära taket. Riktar värmaren så att den inte blåser på hönsens sovplatser. Använder bara värmaren när det är minusgrader ute. Håller med hjälp av termostaten +2 till +4 grader inne i hönshuset. För säkerhets skull har jag en värmeplatta under vattenautomaten, för att inte vattnet ska frysa. Lyfter ut värmaren när det är plus ute. Med värme i hönshuset kan du välja vilken hönsras som helst. Personligen tycker jag att en dvärgras passar bäst i ett litet hus.

Nu kommer säkert en viss moderator och andra ”förståsigpåare” med IP + lagboken och säger att det är olagligt med en kupévärmare i ett hönshus. Om man använder lite sunt förnuft, el-utrustning som är avsedd för utomhusbruk och en känslig jordfelsbrytare, så är det ingen fara…

Jag har vävtapet på insidan, som är målad med oljefärg för utomhusbruk. Ännu är det ingen som har hackat hål på färgen eller tapeten… Lätt att hålla rent!

För att underlätta renhållningen bajsar hönsen i plastbackar, som står under sittpinnarna. Se annan tråd ”Hönebajs”!
Tänk på att sittpinnarna ska vara plana reglar som är 40 till 50 mm breda (beroende på ras), med fasade kanter. Alltså inga runda pinnar. Hönsen vilar bröstkorgen på ”pinnen” när dom sover.

Mitt hönshus är ”råttsäkrat” med voljärnät runt grunden, som går ner 30 cm i jorden, plus 30 cm utåt. På nätet i gropen har jag lagt makadam, som ansluter till dräneringar. På makadamen har jag lagt markduk och ovanpå den jord. Högst upp ligger det sjöstensplattor som är 40 X 40 cm. Min hönsgård / voljär (30 m2), är råttsäkrad på samma sätt. Men än så länge utan sjöstensplattor. Ska lägga plattor där också för att det ska bli säkrare och lättare att klippa gräsmattan runt voljären.

Jag har lagt ner mycket jobb på lekstugan. Med facit i hand hade det varit bättre att bygga ett nytt hönshus i storlek som en Friggebod (15 m2). Jag försökte få tag i en begagnad, men hittade bara dyra renoveringsobjekt. Man lär så länge man lever…

Bifogar bild. Om någon vill ha fler detaljerade bilder, så får ni ge mig E-mailadressen. Joxigt att förminska bilder…

// S

Svevik

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 28 jan-13 kl 15:09 »
Försöker lägga in en bild till. Den förra blev liten...

// S

Svevik

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 28 jan-13 kl 15:18 »
När jag ändå är i "hugget", så får ni en bild på värmaren också!

Kelpie

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 28 jan-13 kl 20:22 »

- Vilket fint hus!.. det där med att bygga in altanen blir kanske en projekt till sommaren.. fler bilder skulle uppskattas  ;D

Tack på förhand,

carrick@hjomail.se
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 3 användare
Hans Hultén, Nataks, Får Forever

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser