Hej Sjöbäcken!
Jag har inrett en stor lekstuga till hönshus. Byggde in altanen, så den blev en liten foderkammare. Ståhöjd i mitten är viktigt! Min är 2 m i mitten. Har plastmatta på golvet. Det fungerar bra. Använder halmpellets på golvet (se annan tråd). Halmpellets dammar inte. På grund av det begränsade utrymmet, har jag försökt utnyttja stugan på höjden. Golvytan är fri sånär som på en vattenautomat. Hönsen pickar och umgås på första våningen, äter och värper på andra våningen och sover på tredje våningen. Det behövs ingen invändig trappa. En sådan tar för stor plats. Hönsen kan lätt ”hoppflyga” till nästa nivå.
Jag har dubbla väggar utan isolering. Det fungerar utmärkt med en kupévärmare med termostat, som hänger säkert i en krok nära taket. Riktar värmaren så att den inte blåser på hönsens sovplatser. Använder bara värmaren när det är minusgrader ute. Håller med hjälp av termostaten +2 till +4 grader inne i hönshuset. För säkerhets skull har jag en värmeplatta under vattenautomaten, för att inte vattnet ska frysa. Lyfter ut värmaren när det är plus ute. Med värme i hönshuset kan du välja vilken hönsras som helst. Personligen tycker jag att en dvärgras passar bäst i ett litet hus.
Nu kommer säkert en viss moderator och andra ”förståsigpåare” med IP + lagboken och säger att det är olagligt med en kupévärmare i ett hönshus. Om man använder lite sunt förnuft, el-utrustning som är avsedd för utomhusbruk och en känslig jordfelsbrytare, så är det ingen fara…
Jag har vävtapet på insidan, som är målad med oljefärg för utomhusbruk. Ännu är det ingen som har hackat hål på färgen eller tapeten… Lätt att hålla rent!
För att underlätta renhållningen bajsar hönsen i plastbackar, som står under sittpinnarna. Se annan tråd ”Hönebajs”!
Tänk på att sittpinnarna ska vara plana reglar som är 40 till 50 mm breda (beroende på ras), med fasade kanter. Alltså inga runda pinnar. Hönsen vilar bröstkorgen på ”pinnen” när dom sover.
Mitt hönshus är ”råttsäkrat” med voljärnät runt grunden, som går ner 30 cm i jorden, plus 30 cm utåt. På nätet i gropen har jag lagt makadam, som ansluter till dräneringar. På makadamen har jag lagt markduk och ovanpå den jord. Högst upp ligger det sjöstensplattor som är 40 X 40 cm. Min hönsgård / voljär (30 m2), är råttsäkrad på samma sätt. Men än så länge utan sjöstensplattor. Ska lägga plattor där också för att det ska bli säkrare och lättare att klippa gräsmattan runt voljären.
Jag har lagt ner mycket jobb på lekstugan. Med facit i hand hade det varit bättre att bygga ett nytt hönshus i storlek som en Friggebod (15 m2). Jag försökte få tag i en begagnad, men hittade bara dyra renoveringsobjekt. Man lär så länge man lever…
Bifogar bild. Om någon vill ha fler detaljerade bilder, så får ni ge mig E-mailadressen. Joxigt att förminska bilder…
// S