Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Historik för stickning, virkning och nålbindning  (läst 13589 gånger)

Cecilia N

• Ångermanland
SV: Historik för stickning, virkning och nålbindning
« Svar #20 skrivet: 02 feb-13 kl 19:31 »
Jag har också hört/läst nånstans att man utbildade om eleverna i skolslöjden till att sticka som vi oftast gör nuförtiden, med tråden över vänster pekfinger.
Nån sorts tidsstudieman hade enligt den källan konstaterat att detta sätt var snabbare och därför förordades det att detta sätt skulle läras ut.
Vilket alltså skulle betyda att vi stickade på engelskt sätt förut (kasta tråden med höger) och det är ju den metoden som förordas i tvåändsstickningslitteratur. Där står också att man helst ska använda Z-tvinnat garn för det. "Vanligt" garn är S-tvinnat.

Men det går bra att sticka tvåänd med S-garn och byta tråden över vänster pekfinger också.
(Mendet blir inte tvåändsstickat om man har två trådar över pekfingret och ömsom tar den ena och ömsom den andra. Tvåändsstickningens fördel är att det blir en snodd på baksidan som gör tyget kraftigare och stabbigare än fair-isle-metoden som man väl kan beskriva två-trådar-över-fingret-metoden som.

höna bönan

• -
« Svar #21 skrivet: 17 feb-13 kl 00:06 »
Spännande att läsa om de olika metoderna. Min mamma som kommer från Tyskland, lärde sig av min mormor att sticka. Och hon stickar på "svenskt vis". Att hålla tråden till vänster och inte lägga över. Vet ej om det kan tillföra historien om stickning något. Men mormor föddes i slutet på 1800 talet.  Hon lärde sig av sin mamma i Tyskland.

Det jag tycker är intressant är att läsa om olika virk och sticksätt som finns. jag lärde mig att virka vantar av en jobbarkompis från Dalarna. Hon sa att tekniken var speciell från där hon kom ifrån. Kommer ej ihåg vad den heter . Men man virkar bara på ena öglan på maskan. Har sett att det är vanligt att virka så numer. Men spännande att veta var det ursprungligen kommer ifrån. :D
Har Gammelsvensk dvärghöns...Och Hedemora höns

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #22 skrivet: 18 feb-13 kl 03:22 »
Enligt Wikipedia finns inga belägg för virkning före sent 1700-tal. Stickning kom till Sverige på 1600-talet, men det stod inget om hur gammal tekniken är.

Hmm, vad jag har hört så kom virkning före stickning. Arbete med en sticka kom före arbete med två stickor, så att säga. Jag har sett helt underbara stickade plagg från 1700-talet i Armenien där jag bott en tid. Har även lärt mig några österländska sätt att lägga upp maskor på och även hur de där snurrar garnet över stickan med vänster hand, alltså tvärt om jämfört med det sätt ni beskrivit tidigare i tråden. Det går förresten lika fort, höger arm håller fast den stickan och den rörs knappast runt. Även I en nyligen utgiven stickbok så gavs rekonstruerade mönster på armeniska och samiska stickade alster (sockor och vantar i det fallet) daterade från 17- och 1800-talen. Tidigare arbeten fanns enligt uppgift, men färgerna var urblekta så det var svårt att skapa något snyggt utav det som var gångbart i boksyfte.

Själv är jag ju uppvuxen i Tsykland, där förekommer främst två metoder. Även uppläggningsmetoderna är intressannta att studera. Jag samlar såna och har precis lärt mig ytterligare en som jag nu provar ut på ett par sockor. En Guernsey-tröje-uppläggning är en specialitet som jag nyligen lärt mig och också tänkt använda.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

höna bönan

• -
« Svar #23 skrivet: 19 feb-13 kl 01:13 »
christinag , Vad intressant att läsa det du skrev. Jag har alltid varit intresserad av olika tekniker när det gäller stickning och virkning. Låter intressant det om Armenien. Ska nu sätta igång och lära mig Tunisisk virkning. Värkar spännande.
Jag lärde mig sticka av min mamma. Som i sin tur lärt sig av sin mamma oso vidare. När jag hade syslöjd i skolan .Fick jag skäll för att jag gjorde fel. Speciellt när jag virkade avigt. Svårt att förklara i text hur jag gör. men jag kom ihåg att jag gjorde som fröken sa i skolan. Och fortsatte sedan hemma på det vis jag lärt mig från mamma.
jag tror många olika tekniker och sätt att sticka och virka går i arv . Har pratat med många äldre damer genom mitt jobb. Många har sina egna knep. När det gäller stickning och virkning. En sak jag upptäckt är att de som stickar sockor. Gör hälen lite olika. Jag lär mig mycket genom samtal med damerna. Och de tycker det är kul när någon är intresserad av deras hantverk.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #24 skrivet: 19 feb-13 kl 02:33 »
höna bönan: Jag hade träslöjd i skolan hihi.

Visst är det spännande med tekniker som går i arv.

Tunisisk virkning är jäteroligt och man kan göra mer än man tror med den tekniken. Kallas för krokning på svenska, jag har iaf inte hittat några väsentliga skillnader. Jag har faktiskt knåpat ett tag på en bok på svenska om krokning. Får se om det blir något utav det hela.

Sockhälar är ett stort kapitel! Jag har legat i hårdträning med sockstickning under hösten och vintern och inte stickat ett par likadant i hälarna! Hittar nya sätt i böcker eller på nätet hela tiden. En fördel är att kunna en massa olika språk då förståss, för det finns inte alltid begripliga bilder eller videor.

Fast egentligen letar jag efter en sorts häl som jag stickade som 16-åring och aldrig mera hittat igen beskrivningen på. Får leta vidare. Ännu så har jag kul medans jag provar olika sätt!

Litet OT kanske men ögonmums för intresserade av antika stick- och virkteknker: En massa maskor!!!!
Ur ett objekt inom Gutenberg-projektet:
Bokens framsida:
http://www.gutenberg.org/files/20776/20776-h/needlework-h.html
Avsnittet om stickning börjar här:
http://www.gutenberg.org/files/20776/20776-h/chapter_8.html
Avsnittet om virkning börjar här:
http://www.gutenberg.org/files/20776/20776-h/chapter_9.html#Position_of_the_hands

Det finns en ytterligare inscannad version av denna bok, men här har man bläddringsmöjligheter.

MvH
Christina G

höna bönan

• -
« Svar #25 skrivet: 19 feb-13 kl 11:43 »
christinag : Tack för tips om gutenberg.org. ögongodis för mig. Blir så sugen att prova de olika virksätten. Eftersom jag nu är inne i en virkperiod. Virkar nu vantar som jag fodrar med ren fårull. Jag virkar in fårullen i vanten. Min mormor gjorde så när min mamma var liten .För att få vantarna extra varma.Och min mamma gjorde sådana vantar till mig när jag var liten. Och dom blir supervarma. Också något jag lärt mig från min kloka mormor.

Jobba på med din bok. Hoppas innerligt att du kan ge ut den snart. För då har du en köpare här :D .
Nu ska jag ta en kopp kaffe till ,och läsa vidare om de olika virk och stick stilarna. Mycke intressant.

Kan till lägga. Att jag också fick börja med träslöjd. När mössan jag skulle sticka på syslöjden . Bidde en grytlapp  :-[

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #26 skrivet: 19 feb-13 kl 14:47 »
Att virka in ren fårull måste ju vara helt oöverträffat som värmande innanfoder. Skulle du inte kunna öppna en tråd och visa litet hur du gör?  :)

Här hittade jag en sida som inventerar litet olika internationella sätt att lägga upp maskor:
http://totallymyown.wordpress.com/2012/04/13/internationale-anschlage/

MvH
Christina G

Ljungåsen

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 19 feb-13 kl 14:57 »
Man kan sticka in fårull i vantar också. I den här boken finns beskrivning på hur man gör.

http://books.google.se/books?id=h7vOORFSJyYC&printsec=frontcover&dq=ultimate+mittens&hl=sv&sa=X&ei=loQjUcHyOa_34QSAqIGACA&ved=0CDAQ6AEwAA

Salix

• Finland
« Svar #28 skrivet: 19 feb-13 kl 21:02 »
Jag är Finlandsvensk och har lärt mej sticka i 4-årsåldern. Min mamma, mormor (mormor född 1911) och jag stickar/stickade alla på det vanliga skandinaviska sättet. Tror inte att någon infödd i Finland stickar på något annat sätt. Detta sätt är ju så lätt när man kan läsa och se på TV tillika som man stickar.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #29 skrivet: 19 feb-13 kl 23:22 »
Kanske är uppläggningsmetoderna mera olika än själva sticksätten?

Jag stickar oftast som det vanliga svenska sticksättet, men maskorna kommer att stå åt ett annat håll. Det beror på att jag snurrar garnet om högernålen underifrån istf ovanifrån på de aviga maskorna.

Intressant länk, Ljungåsen!

MvH
Christina G

höna bönan

• -
« Svar #30 skrivet: 20 feb-13 kl 13:50 »
Intresant läsning Ljungåsen. Man kan nog göra på olika sätt. Min mamma stickar in ull i vantar. Och jag virkar in ullen. Vi gör också på lite olika sätt. Mamma gör tjockare trådar av ullen som hon sedan stickar ungefär var 4-6 varv. jag tar lös ull och virkar med vartannat varv.

Jag får ull av en kompis när hon klipper ullen. Sköljer upp ullen i kallt vatten och såpa. Torkar sedan utspridd på torställning. Medan ullen torkar plockar jag i sär ullen. Och få då luftig och mjuk ull.

Utsida och insida av vantar jag virkar. På garnet ser man det lösa ullen jag virkar med.

Insida och utsida på vantarna som är stickade.

Min mamma stickar exakt som min mormor. Min mormor stickade också in extra ull i raggsocker. Som min morfar hade när han jobbade i skogen på vintrarna.

Varken jag eller mamma tovar eller berabetar vantarna med varmt såpvatten. Utan ullen brukar själv dra iho sig efter några tvättar. Min mammas vantar är nog ett stäpp varmare. Hade dom ute vid -10 grader. Efter en stund ran det svett om händerna. Dom står också bra emot väta. Även om man blir blöt om vantarna så fryser man inte. men det är ullens egenskap.

Christinag: jag gör likadant när jag stickar avigsida.

oj såg att inte hela bilden kom med ,men ni kanske får en hum om vad jag menar.
« Senast ändrad: 20 feb-13 kl 14:02 av höna bönan »

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #31 skrivet: 20 feb-13 kl 18:55 »
Tack höna bönan! Det var intressant att få se dokumenterat. Och vantarna är nog Ok att ha även när det är kallare än -10 skulle jag gissa!  :)

Rent generellt byter jag från fingervantar/handskar till vantar när det börjar bli bortåt 20-25 grader. När det är minus 40 så tar man inte gärna på sig fingervantar ....

MvH
Christina G

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #32 skrivet: 24 feb-13 kl 10:17 »
Hej jag är skyldig er att berätta om Japanska virkbeskrivningar.  Jag känner en kubansk virkexpert som har det mesta i virkböcker.  I hennes samling finns några japanska virkhäften.  De  visar upp ett diagram med rutor där varje luftmaska och omtag har ett eget tecken.  Så glöm det där med att behöva lösa japanska, helt suveränt. 

Min väninnan bor inte här men jag hoppas kunna besöka henne och kopiera ur hennes häften och att jag lär mig hur man skall bete sig för att fin in det här. 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #33 skrivet: 24 feb-13 kl 17:46 »
Kul med japanska. Jag tittar ofta på japanska virkmönster. Just det är ju lättare för mig som tysk, som är van vid visuella beskrivningar. Jag får ofta gissa när jag försöker traggla mig igenom svenska, norska eller danska textbeskrivningar.

Själv så har jag efter googling upptäckt att jag nog lägger upp på mexikanskt/peruanskt sätt  :o när jag gör vissa arbeten. Och sen hittade jag en gammal metod jag fått av min polska farmor när man behöver dubblera garnet man stickar med. Det kallades på nätet för peruansk metod  ??? Man gör "virköglor" allteftersom garnet går åt vid stickningen och garnet blir då knutfritt och tre ggr så tjockt som innan.

Allt går igen på olika ställen i världen. Att den ryska metoden också var mexikansk var nytt för mig  ;D

MvH
Christina G

Martina

• Uppland
    • Bomärkt
« Svar #34 skrivet: 14 mar-13 kl 22:13 »
Häromdagen började jag fundera över virkningens uppkomst och historia och insåg att det inte fanns mycket alls skrivet. En kompis till mig föreslog att det hade att göra med att virkning är ett typiskt kvinnligt hantverk, men jag har ju tidigare gjort efterforskningar både kring stickning och framförallt kring nålbindning och där var det inga problem att hitta både bilder på fynd och skrivet material. Som det ser ut nu verkar det äldsta virkade föremålet vara svenskt och härröra från 1693, men nog måste det ha förekommit innan? Luftmaskor är ju ett av de enklaste sätt man kan tänka sig att göra ett snöre på.
Vad tror ni?

Orkar man med mer av mina funderingar finns de här, inklusive en länk till en intressant kandidatuppsats om just mysteriet kring virkningens uppkomst:
http://bomaerkt.blogg.se/2013/march/funderingar-kring-luftmaskor-2.html

/Martina

Humle

• Västerbotten
« Svar #35 skrivet: 15 mar-13 kl 06:41 »
Vad kallas fodertekniken jag använde i mina nålbundna vantar? Eller saboterar jag den textila världshistorien med mina egensinniga försök? Kommer arkeologer att stämma mig för störande av historisk ordning? Nåja tycker det visar på att den röda tråden (haha) inte alltid är så enkel att följa i individuella fria tekniker som stickning, virkning och nålbindning.

Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #36 skrivet: 17 mar-13 kl 13:34 »
Jag stickar "engelskt" (helt enkelt för att jag lärde mig sticka i ett land där det sättet är normalt) och tycker att det "svenska" sättet är mycket långsammare. Det beror nog helt på vana :).

På tal om sticksätt står det om en svensk kvinna (B. Wilhemsson) i Hemslöjden nr 08/6 som vann en tävling i strumpstickning (sock knitting pentathlon) det året. Tävlingen gick till så att en blogg la ut en beskrivning och den som först publicerade en bild på färdigt resultat vann. På frågan varför hon vann svarade hon: "Och så är jag kontinental stickare. Jag håller garnet i vänster hand utan att behöva kasta det om stickan som man gör på andra håll i världen, det går lite fortare."

Pialinn

• Bor i husbil. Tillbringar vintern i Portugal
    • Övriga världen
« Svar #37 skrivet: 18 mar-13 kl 16:44 »
Visst går det fortare att hålla tråden över vänster pekfinger än att kasta med höger hand.

Fäbojäntorna hade alltid en stickning med sej och går man och stickar är det nog svårt att sticka på "internationellt vis"

Har sett en målning med en kvinna som stickar en tröja med många stickor och om jag inte minns fel var den från 13-1400-talet.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:KnittingMadonna.jpg
( Men det är inte den bilden jag tänkte på Finns en till och kvinnan sitter åt andra hållet. )

Läser just nu en bok från Kina och började fundera om DE stickade och virkade, och när de började i så fall.

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #38 skrivet: 18 mar-13 kl 17:23 »
Häromdagen började jag fundera över virkningens uppkomst och historia och insåg att det inte fanns mycket alls skrivet. En kompis till mig föreslog att det hade att göra med att virkning är ett typiskt kvinnligt hantverk, men jag har ju tidigare gjort efterforskningar både kring stickning och framförallt kring nålbindning och där var det inga problem att hitta både bilder på fynd och skrivet material. Som det ser ut nu verkar det äldsta virkade föremålet vara svenskt och härröra från 1693, men nog måste det ha förekommit innan? Luftmaskor är ju ett av de enklaste sätt man kan tänka sig att göra ett snöre på.
Vad tror ni?

Orkar man med mer av mina funderingar finns de här, inklusive en länk till en intressant kandidatuppsats om just mysteriet kring virkningens uppkomst:
http://bomaerkt.blogg.se/2013/march/funderingar-kring-luftmaskor-2.html

/Martina
Låter väldigt sent det där 1693 både för stickning och den enklare virkningen.  De medeltida rustningsbrynjorna var väl stickade i metalltråd så varför skulle de inte ha nått hit upp och tekniken lärts ut.  Kan det vara så att textilföremål har återanvänts till trasor och dyligt så att inget finns kvar? 

Våra invandrare från sydligare breddgrader verkar inte kunna virka eller sticka.  Kan det förklaras med att vi här i norden har behövt varmare kläder och då har tovning, nålbindning, stickning och virkning passat bättre?
Jag
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

olivia.k

• Jämtland
« Svar #39 skrivet: 18 mar-13 kl 17:44 »

Har sett en målning med en kvinna som stickar en tröja med många stickor och om jag inte minns fel var den från 13-1400-talet.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:KnittingMadonna.jpg
Läser just nu en bok från Kina och började fundera om DE stickade och virkade, och när de började i så fall.

Fin Bild!

Jag satt och läste en lärobok i So ganska nyligen. Den var nytryckt av "natur och kultur".
I den boken står det att stickning kom till norden på järnåldern. (sid 121 i lärarboken) och jag blev ganska upprörd hur de tycks bara sitta och hitta på fakta i läroböcker. Järnåldern avslutas med vikingatiden så det är alltså runt 1000-talet de anser att vi stickade i Sverige. Mycket möjligt att de har blandat ihop stickning med nålbindning eller liknande, de som skriver läroböcker har nog inte så stor koll på teknikerna. Jag mailade förlaget om saken (info@nok.se), men fick inget svar.

om ni undrar vad det är för bok så är det denna: http://www.nok.se/Laromedel/F-9/Grundskola-1-3/NOSO/PULS-SO-boken-1-3/

Dela detta:

* Inloggade just nu

680 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser