Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Historik för stickning, virkning och nålbindning  (läst 13590 gånger)

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
Historik för stickning, virkning och nålbindning
« skrivet: 25 jan-13 kl 20:15 »
Hur ser utvecklingen för våra textil göranden ut?
Jag satt i veckan med en Holländska som stickade enligt det internationella sticksättet med att lägga över tråden med höger hand.  Vi här i .se gör ju inte så längre?  utan har rationaliserat litegrann och kör utan lyftet.  Den Holländska kvinnan som hade bott i Norrland hade hört att vår "nya" teknik fick fart runt 1920 när en textillärarinna undervisade det nya sättet.  Hur ser det ut i våra grannländer? 

När jag var au pair i GB tittade folk lite undrande på min stickning men det var ingen som frågade hur man gjorde ;)
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

olivia.k

• Jämtland
SV: Historik för stickning, virkning och nålbindning
« Svar #1 skrivet: 27 jan-13 kl 17:27 »
ag satt i veckan med en Holländska som stickade enligt det internationella sticksättet med att lägga över tråden med höger hand.  Vi här i .se gör ju inte så längre?  utan har rationaliserat litegrann och kör utan lyftet.  Den Holländska kvinnan som hade bott i Norrland hade hört att vår "nya" teknik fick fart runt 1920 när en textillärarinna undervisade det nya sättet.  Hur ser det ut i våra grannländer? 

Ja, hur utvecklingen har sett ut gällande stickmetod hittar jag ej ,men jag tror inte på att vi i Sverige någonsin har stickat på det där långsamma sättet som de gör i England och USA idag där de släpper nålen med högerhanden för att lägga över tråden. Visst är det den metoden du kallar "internationell"? När jag googlar kallas den just "english" och den vi stickar i resten av världen (?) kallas kontinental dvs "fastlands-stickning".
Hur man ska veta när stickmetoderna slog igenom i olika länder är nog svårt eftersom det inte syns på färdiga (antika) plagg, men som jag förstår det så är vår metod lösare än britternas metod.

Jag hittade denna text av en gammal person som också är inne på min teori att den "engelska metoden" är något nytt.

" I'm over 50 and I don't know anyone my age that actually takes their hands off the needles when passing the wool over the needle. So I looked up so very old knitting books published in the '50s and '60s and they call the American Method "the Swiss method" and the English method reads "keeping close to the needle, moving the forefinger only, pass the thread over the needle. Move the rest of the hand as little as possible as the speed is increased by the minimum of movement." So I don't know why or when people started taking their hand off the needle for every single stitch. It would certainly slow you down. I am surprised to see people teach knitting this way at all."

http://knitting.about.com/u/ua/knittingquestions/prefer-style.htm

K@rene

• Ønsker kontakt med alt.bönder i Väst-Värmland.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 27 jan-13 kl 17:32 »
I Norge gjør vi det på "svenskemåten"
- raskt, effektivt, enkelt - uten øyne til og med (om det ikke er mønster)

Min amerikanske familie - de strikkende - bare seeeeeer på meg og fatter ikke hvorfor de skulle gjøre det som jeg....
Deras förlust  >:D
Gård i V-Värmland - 5 katter och 6 tuppar&höns - skog och mark - reser mellan världen och landet

knöcklan

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 27 jan-13 kl 20:14 »
Holländskan som bott i Kiruna trodde att den internationella lyfta-lägga tråden var den ursprungliga och hänförde till den tid när man stickade med två trådar och då behövde ett läggande tillrätta.  Hon trodde hadde hört att sticka med två trådar är äldre än en-trådstickning.  Och två-tråden låg närmare den riktigt gamla nålbindningen.

Vart är vår arkeolog ChristinaR nånstans ? 
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

olivia.k

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 27 jan-13 kl 21:12 »
Holländskan som bott i Kiruna trodde att den internationella lyfta-lägga tråden var den ursprungliga och hänförde till den tid när man stickade med två trådar och då behövde ett läggande tillrätta.  Hon trodde hadde hört att sticka med två trådar är äldre än en-trådstickning.  Och två-tråden låg närmare den riktigt gamla nålbindningen.

Nja, jag köper inte det riktigt heller. Det är tvåändsstickning du tänker på, och det går utmärkt att göra på vårt vis. Det finns ju en grej som är bättre med "the english way" som jag ser det, och det är att det är lättare att sticka aviga maskor på det viset. Det är inga problem att lära en amerikan att sticka räta maskor på vårt vis, men när man vänder och visar aviga så suckas det. Jag provade nämligen när jag steg in i en amerikansk garnbutiken häromåret och en av tanterna runt bordet behövde hjälp med att komma igång.
Jag är utbildad textillärare och har lärt några hundra barn att sticka i Sverige, och just aviga maskor anses svårt.
« Senast ändrad: 27 jan-13 kl 21:16 av olivia.k »

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 28 jan-13 kl 14:04 »
det där långsamma sättet som de gör i England och USA idag där de släpper nålen med högerhanden för att lägga över tråden.

Jag stickar "engelskt" (helt enkelt för att jag lärde mig sticka i ett land där det sättet är normalt) och tycker att det "svenska" sättet är mycket långsammare. Det beror nog helt på vana :).
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 28 jan-13 kl 14:42 »
Jag stickar "engelskt" (helt enkelt för att jag lärde mig sticka i ett land där det sättet är normalt) och tycker att det "svenska" sättet är mycket långsammare. Det beror nog helt på vana :).

Släpper du verkligen stickan då, för att lägga på tråden? Eller stickar du engelskt på nåt annat vis? Som jag förstått det behöver man inte släppa stickan när man lägger på garnet, men de jag sett som gör det stickar långsamt i jämförelse med mig.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 28 jan-13 kl 15:09 »
Släpper du verkligen stickan då, för att lägga på tråden? Eller stickar du engelskt på nåt annat vis? Som jag förstått det behöver man inte släppa stickan när man lägger på garnet, men de jag sett som gör det stickar långsamt i jämförelse med mig.

Ja, jag släpper för bråkdelen av en sekund. Men stickan "vilar" ju så att säga i högra tumvecket, och dinglar inte helt löst.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

knöcklan

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 28 jan-13 kl 19:32 »
Nja, jag köper inte det riktigt heller. Det är tvåändsstickning du tänker på, och det går utmärkt att göra på vårt vis. Det finns ju en grej som är bättre med "the english way" som jag ser det, och det är att det är lättare att sticka aviga maskor på det viset. Det är inga problem att lära en amerikan att sticka räta maskor på vårt vis, men när man vänder och visar aviga så suckas det. Jag provade nämligen när jag steg in i en amerikansk garnbutiken häromåret och en av tanterna runt bordet behövde hjälp med att komma igång.
Jag är utbildad textillärare och har lärt några hundra barn att sticka i Sverige, och just aviga maskor anses svårt.
Läser jag rätt man skall köra "svenskt" på rätsidan och internationellt på avigan?

Hoppas jag träffar Holländskan igen så skall jag ...

Humle

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 28 jan-13 kl 20:56 »
Virkning och stickning känns som ganska så moderna påfund här i Sverige åtminstone. Vad finns det för fynd kring dels stickade alster och dels sticknålar? Det borde finnas med tanke på att man hittat nålbundet från tiden när pyramiderna byggdes ungefär :).
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 29 jan-13 kl 09:37 »
Läser jag rätt man skall köra "svenskt" på rätsidan och internationellt på avigan?

Hoppas jag träffar Holländskan igen så skall jag ...

Nej, det går ju inte för då blir maskorna vridna. Du måste hålla dig till en metod. Ganska ofta träffar jag elever i högstadieåldern som har lärt sig sticka av någon släkting och så har de lärt sig fel och stickar engelskt på ett felaktigt vis genom att ta tråden från fel håll (eller stickan) och då måste de lära om. Jag lär dem då vårt sätt naturligtvis.

En sak jag tänkt på är att den "engelska metoden" är väldigt högerhänt-fokuserad, då de läggger på tråden med höger hand medans vårt vis kräver att man kan använda båda händerna lika bra, som när man spelar piano. Vi har ju tråden över vänster finger och många nybörjare har inte lika bra motorik i den vänstra handen för de anv höger till allt (rita, skriva,) och vänsterhänta personer i Sverige får lära sig sticka på samma sätt som högerhänta. Finns ingen anledning att spegla.

Då kan man undrar hur man gör med vänsterhänta som lär sig sticka på "engelskt vis"? Lär de sig sticka spegelvänt? För hur lätt kan det vara för dem att lägga på tråden med höger hela tiden? Det är något du kan fråga Holländskan om.

knöcklan

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 29 jan-13 kl 11:37 »
Nej, det går ju inte för då blir maskorna vridna. Du måste hålla dig till en metod. Ganska ofta träffar jag elever i högstadieåldern som har lärt sig sticka av någon släkting och så har de lärt sig fel och stickar engelskt på ett felaktigt vis genom att ta tråden från fel håll (eller stickan) och då måste de lära om. Jag lär dem då vårt sätt naturligtvis.

En sak jag tänkt på är att den "engelska metoden" är väldigt högerhänt-fokuserad, då de läggger på tråden med höger hand medans vårt vis kräver att man kan använda båda händerna lika bra, som när man spelar piano. Vi har ju tråden över vänster finger och många nybörjare har inte lika bra motorik i den vänstra handen för de anv höger till allt (rita, skriva,) och vänsterhänta personer i Sverige får lära sig sticka på samma sätt som högerhänta. Finns ingen anledning att spegla.

Då kan man undrar hur man gör med vänsterhänta som lär sig sticka på "engelskt vis"? Lär de sig sticka spegelvänt? För hur lätt kan det vara för dem att lägga på tråden med höger hela tiden? Det är något du kan fråga Holländskan om.
Ja rent medicinskt borde vårt sätt vara bättre (jag är ju fd homeopat och zonterapeut också).  Växling och samspel mellan höger och vänster hjärna borde uppmuntras från födseln.

Jag själv har varit passgångare, vilket innebär att man sätter fram höger arm + höger ben samtidigt istället för att växla mellan höger arm + vänster ben.  En terapeut programmerade om mig så nu ser det ialla fall bättre ut.  Inga större som jag märkte iaf förändringar mentalt skedde vid/efter omprogrammeringen. Möjligen att jag nu efter har svårare att lägga orden rätt i text.
Min födsel var problematisk "låg" tvärtom sa mor.  Kanske var jag felprogrammerad redan som foster?

I vilket falls som helst har jag klarat mig hyfsat är ganska snabb i fingrarna. 

Skall göra en kopia på tråden och ta med mig om Holländskan dyker upp ;)
Har PMat arkeologen att vi väntar på henne för historiken bakåt.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 29 jan-13 kl 15:09 »
Virkning och stickning känns som ganska så moderna påfund här i Sverige åtminstone. Vad finns det för fynd kring dels stickade alster och dels sticknålar? Det borde finnas med tanke på att man hittat nålbundet från tiden när pyramiderna byggdes ungefär :).
Enligt Wikipedia finns inga belägg för virkning före sent 1700-tal. Stickning kom till Sverige på 1600-talet, men det stod inget om hur gammal tekniken är.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

knöcklan

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 30 jan-13 kl 11:50 »
Ja Holländskan var där igår och försökte lära mig det "internationella" sticksättet.  Hon visade också hur hon gjorde för tvågarnsstickningen.  Hon hade båda trådarna på fingret och växlade.  Jag icke lära så lätt :-[

Vid samma bord satt en finlandssvenska i 75+ ålder.  Vi satte stickor och garn i händerna på henne och hon stickade internationellt.  Nu går jag och försöker minnas hur min farmor Mina stickade, född under krisåren i slutet på 1800-talet.  Tror jag skall försöka att ringa min faster sladdbarnet och fråga om hon minns.

knöcklan

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 30 jan-13 kl 12:22 »
Talat med min faster som inte heller hon minns att farmor Mina lyfte på tråden.  Men min faster hade sett en annan kvinna sticka med lyft.  Min farmor var född 1879 och den andra kvinnan troligen från samma generaton och härstammade från bruken i Uppland.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 30 jan-13 kl 14:12 »
Ja Holländskan var där igår och försökte lära mig det "internationella" sticksättet.  Hon visade också hur hon gjorde för tvågarnsstickningen.  Hon hade båda trådarna på fingret och växlade.  Jag icke lära så lätt :-[

Jag får nog äta upp det jag sa tidigare. Tvåändsstickning i Sverige stickas på engelskt vis (enl nån bok med bilder jag har kopior från; Tvåändsstickat av Dandanell) .
Det äldsta bevarade plagget i tvåändsstickning i Sverige finns i Falun (en vante) och är daterat till före 1680.  Men hur som helst så är det väl en nordiskt metod (enl wikipedia) vilket gör det hela rörigare. Kanske vi alla stickade på engelskt vis förrut i Sverige, sen rationaliserade vi sticksättet (när man stickar med en tråd) till dagens metod, medan tvåändstickningen håller kvar sin "engelska metod" för det är enklare på det viset då man har två trådar.

K@rene

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 30 jan-13 kl 17:34 »
Jag får nog äta upp det jag sa tidigare. Tvåändsstickning i Sverige stickas på engelskt vis (enl nån bok med bilder jag har kopior från; Tvåändsstickat av Dandanell) .
Det äldsta bevarade plagget i tvåändsstickning i Sverige finns i Falun (en vante) och är daterat till före 1680.  Men hur som helst så är det väl en nordiskt metod (enl wikipedia) vilket gör det hela rörigare. Kanske vi alla stickade på engelskt vis förrut i Sverige, sen rationaliserade vi sticksättet (när man stickar med en tråd) till dagens metod, medan tvåändstickningen håller kvar sin "engelska metod" för det är enklare på det viset då man har två trådar.

Kan en stakkars norrbageg be om to forklaringer:
*hva menes med  Tvåändsstickning?

*hva mener du med: sen rationaliserade vi sticksättet  (när man stickar med en tråd)
Strikker du annorlunda når du har mer enn 1 tråd?

Min sønn som har studert tidlig middelalder og har batchelor i ämnet, gjør kun nålebinding fordi stickning er altfor !!! moderne for ham  ::)
Gård i V-Värmland - 5 katter och 6 tuppar&höns - skog och mark - reser mellan världen och landet

Ljungåsen

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 30 jan-13 kl 17:48 »

*hva mener du med: sen rationaliserade vi sticksättet  (när man stickar med en tråd)

Min sønn som har studert tidlig middelalder og har batchelor i ämnet, gjør kun nålebinding fordi stickning er altfor !!! moderne for ham  ::)

Tvåändsstickning kan du läsa om här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A5%C3%A4ndsstickning

När man tvåändsstickar har man garnerna i högerhanden och stickar varannan maska med varannan tråd. Att ha garnet i högerhanden vid "vanlig" stickning brukar kallas för engelsk stickning, medan vår metod att ha den i högerhanden är kontinental stickning. Här finns videor som visar olikheterna: http://www.knittinghelp.com/videos/knit-stitch

Om man (som jag) gillar att sticka med flera färger kan man med fördel ha ett garn i varje hand. Då trasslar det sig inte. Video på detta finns här: http://www.knittinghelp.com/video/play/fair-isle-color-knitting

olivia.k

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 30 jan-13 kl 17:52 »

Tvåändsstickning: http://sv.wikipedia.org/wiki/Tvåändsstickning
 Rationaliserade: dvs utveckla en metod till något som går fortare.
Jag personligen stickar inte tvåändsstickning alls men har provat och det är tydligen "engelsk metod" som rekommenderas, dvs man lägger runt omslaget med höger hand.

Lär dig Tvåändsstickning -- Learn Two End Knitting

K@rene

• Värmland
« Svar #19 skrivet: 30 jan-13 kl 18:15 »
Takk  :)
Trooooor jeg forstår (.....tar den bakre tråden....)
Helt nytt for meg.
Spennende!

Dela detta:

* Inloggade just nu

681 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser