Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ritning på massugn  (läst 25428 gånger)

Luxortion

  • Inlägg: 32
    • Danmark
Ritning på massugn
« skrivet: 25 jan-13 kl 14:23 »
Var får jag tag på artiklar, ritningar och info om massugnar på svenska? Jag ska sätta murarfarsan på projektet så jag behöver lite motivationsunderlag på svenska. Har letat igenom nätet men hittar inte riktigt nåt. Några tips eller länkar?

Om den nu ska vattenmantlas är det bäst att använda värmen till bruksvatten eller golvvärme?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Ritning på massugn
« Svar #1 skrivet: 25 jan-13 kl 15:04 »
Inga ritningar, men negativa erfarenheter kan väl också vara erfarenheter!

http://sundahuset.se/?tag=/rysk+massugn

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Ritning på massugn
« Svar #2 skrivet: 27 jan-13 kl 03:06 »
 :"I mitten står den ryska massugnen, värmekällan som valdes av hänsyn till miljön, och som hela huset projekterats kring. Men ugnen blev inte vad Felicia hoppats på och hon har nu anmält ugnsföretaget till Allmänna reklamationsnämnden.

– Det är en stor besvikelse. Vi är tre stycken i Sverige som har sådana här, men ingen av dem fungerar som de ska, och jag vill för allt i världen inte inspirera någon annan att skaffa sig en sådan här ugn och riskera liknande problem, säger hon och blickar ut genom fönstret."

http://www.svd.se/bostad/hemmahos/funktion-som-ger-eko_7854548.svd

Chaan

  • Inlägg: 1069
    • -
    • chaaniversum
SV: Ritning på massugn
« Svar #3 skrivet: 27 jan-13 kl 08:03 »
Kass artikel, typiskt SvD, bild på allt utom ugnen. (:)

Var får jag tag på artiklar, ritningar och info om massugnar på svenska? Jag ska sätta murarfarsan på projektet så jag behöver lite motivationsunderlag på svenska. Har letat igenom nätet men hittar inte riktigt nåt. Några tips eller länkar?

Dom som bygger ugnarna brukar inte dela med sig av ritningar eller information, i dom fall det ens finns. Lerbyggesfären är höggradigt sekteristisk... Men lycka till. Ett sätt är att betala för att gå kursen...


Om den nu ska vattenmantlas är det bäst att använda värmen till bruksvatten eller golvvärme?

Till bruksvatten behöver du ju ett vattenmagasin, så det beror på om huset har en bra varmvattenberedare, i vilket fall är det smart att isolera den om du ska bygga om systemet...

Chaan

  • Inlägg: 1069
    • -
    • chaaniversum
SV: Ritning på massugn
« Svar #4 skrivet: 27 jan-13 kl 12:19 »
Förresten, varför svenska? Jag har varit på studiebesök hos en dansk byggare av brännugnar på Fyn. Honom litade jag på - däremot tyckte jag reportaget som är i någon svensk tidskrift nu i januarinumret (om någonstans på Jylland tror jag?) var mindre  seriöst...

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Ritning på massugn
« Svar #5 skrivet: 27 jan-13 kl 15:49 »
Det finns bild på ugnen som nämns i SVD artiekln i sundahusetlänken ovan

W. B

  • Inlägg: 113
    • Danmark
SV: Ritning på massugn
« Svar #6 skrivet: 27 jan-13 kl 16:02 »
Kurt, känner du till om det att murspisen är vattenmantlad på nåt sätt är det som gör att det inte funkar. Artikeln och bloggen antyder det? Vet du om själva masugnen värmer som den ska?  :)
Go with your love to the fields. Lie down in the shade.
Rest your head in her lap.
Swear allegiance to what is nighest your thoughts.

Luxortion

  • Inlägg: 32
    • Danmark
SV: Ritning på massugn
« Svar #7 skrivet: 28 jan-13 kl 00:16 »
Ja, jag känner till den där misslyckade ryska massugnen. Det vore ju intressant att vet vad som inte fungerar med den? Ett system som kostar nästa 200.000????

Jag har en vän som kör massugn, vattenmantlad, till några element i sitt hus på 160m2 och det fungerar perfekt.Det är en kärna och gjutjärnsdelar från
http://www.masseovn.net/

Flemming Abrahamsen har byggt ett par hundra massugnar i Danmark och har fått väldigt bra genomslag och respons.
http://www.fornyetenergi.dk/



Jag ska bygga ett hus på 65 m2 med källare. Jag funderar på att bygga massugnen i källaren, evnetuellt bygga ugnen så högt upp att den går gennom golvet. Jag tänker tilsluta den en murad skorsten som avslutas med en stålpipa genom taket.

planerar att montera en värmevexlare
http://www.masseovn.net/masseovn-net-raadgivning/masseovn-vejledning-vedr-montage-af-varmeveksler/

För att sen dra värmen ner i källarens betonggolv (eller är det smartare att använda det till att värma bruksvatten?)

från källaren går en öppen trappa upp, för att ytterligare få upp värmen funderar jag på något i den här stilen
http://www.harald-nyborg.dk/p9701/varmeflytningsanlaeg

för att blåsa upp varm luft från rummet där massugnen står till golvet ovanpå.

Jag tänkar ha det som enda värmekälla . Huset blir byggt utanför köpenhamn så det blir inte så kalla vintrar. (spadgrävde för att gjuta några plintar för en vecka sen,  inte ens tjäle, då)

Vad tror ni är jag på helt fel spår?

Chaan

  • Inlägg: 1069
    • -
    • chaaniversum
SV: Ritning på massugn
« Svar #8 skrivet: 28 jan-13 kl 06:50 »
Här är han jag gillade  8) http://www.masseovn.dk/
Han hade egen gjutning av dom eldfasta stenarna, som han visade mig och tjejen som jag hade då. Jag var väldigt imponerad, och han rökte pipa  8) Dock var det över tio år sedan jag var där på Fyn, men jag var faktiskt dit igen sommaren efter, på studiebesök med en hel ekobyförening (också svensk) så han var ganska tålmodig  :P

Sensmoralen är att dom (på Fyn!) är lätta komma in på livet, dom som bygger ugnarna i Sverige har varit lite hemliga...
« Senast ändrad: 28 jan-13 kl 06:55 av Chaan »

Chaan

  • Inlägg: 1069
    • -
    • chaaniversum
SV: Ritning på massugn
« Svar #9 skrivet: 28 jan-13 kl 07:49 »
Jag har en vän som kör massugn, vattenmantlad, till några element i sitt hus på 160m2 och det fungerar perfekt.Det är en kärna och gjutjärnsdelar från
http://www.masseovn.net/


Den var inte dum! Inte lika fräsig hemsida som Jens Andersen ovan, men lika fräsig massugn. Ser ut som en Heikki-ugn det där, samma sort som när jag var runt på studieresor tio år sedan, dom har planerad förbränning av rökgasen.. Man ser även på bild att det är fyr. Jag gillar även affärsmodellen, att man får bygga själv, med instruktör.

Luxortion

  • Inlägg: 32
    • Danmark
SV: Ritning på massugn
« Svar #10 skrivet: 31 jan-13 kl 13:11 »
Några synpunkter på om det är bäst att utnyttja värmen till bruksvatten (ca 100 liter metro vattenvärmare) eller att flytta ner värmen i betonggolv i källaren?

Är det någon som har några tankar om hur (var) man ökar höjden på massugnen så att den går upp från källaren till våningen ovanför? Hur mycket man kan dra upp kanalerna (och ner igen) utan att påverka suget?
Jag funderar också på att bygga in två proppar i skalet så att man snabbt kan blåsa varmluft. Ett hål långt nere och ett högre upp, som man sen kan stänga för att hålla på värmen.

Jag har fått tag på en ritning som ser förnuftig ut, någon som har lust att kolla? Skicka mig ett privat meddelande.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Ritning på massugn
« Svar #11 skrivet: 31 jan-13 kl 16:02 »
Kurt, känner du till om det att murspisen är vattenmantlad på nåt sätt är det som gör att det inte funkar. Artikeln och bloggen antyder det? Vet du om själva masugnen värmer som den ska?  :)

Jag vet inte mycket mera än vad som står där (skriva gärna och fråga henne). Tydligen skall man på denna ugn kunna reglera om värmen skall gå till att värma vattenmanteln ELLER om den skall värma teglet i ugnen (den delen bör ju fungera som det skall). Problemet är att effekten till vattenmanteln  inte är tillräckligt hög, vattentemperaturen måste ju upp i över 60 grader för att eliminera risken med Legionella.

När man gör en sådan här stor investering  så är det viktigt att skaffa BRA oberoende referenser

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Ritning på massugn
« Svar #12 skrivet: 11 feb-13 kl 23:46 »
Om du har vägarna förbi dacapo i mariestad ngn gång kan jag rekommendera att du svänger förbi där o snackar med murarfolket där!
bra lärare, o biblioteket är knökfullt bed bra böcker som man inte får låna med sig:/

annars är väll principen inte så avancerad egentligen, har du dessutom en fasra som murar så är ju saken biff:) men använd bara lerbruk, thats all i know.
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Chaan

  • Inlägg: 1069
    • -
    • chaaniversum
SV: Ritning på massugn
« Svar #13 skrivet: 12 feb-13 kl 01:05 »
Om du har vägarna förbi dacapo i mariestad ngn gång kan jag rekommendera att du svänger förbi där o snackar med murarfolket där!
bra lärare, o biblioteket är knökfullt bed bra böcker som man inte får låna med sig:/

annars är väll principen inte så avancerad egentligen, har du dessutom en fasra som murar så är ju saken biff:) men använd bara lerbruk, thats all i know.

Förutom det eldfasta bruket?

crainer

  • Inlägg: 7
SV: Ritning på massugn
« Svar #14 skrivet: 27 feb-13 kl 12:37 »
Vi har en finsk massugn konstruerad av Heikki Hyttiäinen. Kanske kan man hitta någon ritning på hans ugn på nätet. Bygget gjordes av Svenska Jordhus www.svenskajordhus.se och den fungerar mycket bra. Massugnar bör placeras nära kök/vardagsrum eftersom de kalla vinterkvällar drar till sig folk mer är tv:n. Vi eldar en gång per dag ca 15-20 kg ved och det värmer hus och tappvatten (samt två extra element) på vinterhalvåret. Är det riktigt kallt eldar vi ibland två gånger och är det plusgrader hoppas vi över en dag. Bakom eldkammaren finns ett stort gjutjärnselement där vattnet värms upp. Resten av året har vi solpaneler som värmer vattnet.  Båda är kopplade till en ackumulatortank. Vktigt att tänka på är att man har ett bra spjäll. Om man inte efter eldning stänger spjällt försvinner värmen fort.

Benedita

  • Inlägg: 6
    • -
SV: Ritning på massugn
« Svar #15 skrivet: 19 mar-13 kl 22:59 »
Jag vet inte mycket mera än vad som står där (skriva gärna och fråga henne). Tydligen skall man på denna ugn kunna reglera om värmen skall gå till att värma vattenmanteln ELLER om den skall värma teglet i ugnen (den delen bör ju fungera som det skall). Problemet är att effekten till vattenmanteln  inte är tillräckligt hög, vattentemperaturen måste ju upp i över 60 grader för att eliminera risken med Legionella.

När man gör en sådan här stor investering  så är det viktigt att skaffa BRA oberoende referenser

Det är vi som byggde Felicias murspis.
Felicia Oreholm har uppgett till oss att hennes hus behöver 8312kWh/år för uppvärmning. Föra vintern klagade hon att trots eldning med 30kg ved/dygn hade hon bara 15 grader inomhus.  :o I höstas skickade hon ett krav att bygga om murspisen för att öka kapacitet och betala 35 000 kr för rejält ökad vedförbrukning 15 m3/år under 20 år. Det visar att energibehovet är mer än dubbelt mot vad hon uppgett. Eftersom murspisen står i huset(verkningsgrad minst 91%) så finns det inga förluster som kan förklaras på annat sätt än att huset är dåligt isolerat.
Vi har själva varit på plats och tillsammans med Felicia visat att murspisen levererar vad hon beställt. Att det sedan inte räcker till är inte vårt ansvar. >:D Om hennes hus förbrukar i verklighet 179kWh/m2/år klarar det inte Boverkets energikrav 110kWh/m2/år. ??? Som byggherre har Felicia ansvaret att lämna rätt uppgifter till oss vilket hon inte klarade av. I sin blogg och i SvD berättar hon att huset har förbrukat knappt 6 m3/år. Hon verkar duktig att rätta kappan efter vinden.  ;)
ARN förresten har tagit beslut att avvisa Felicias reklamation.
Om ni verkligen vill mura själva en massugn, välkommen till workshop som vi ska köra på Gotland 17-23 maj 2013. information om modellerna som ska muras finns på http://www.ekonomka.se/
Ni får arbetsritnigar på två modeller och arbetsvana. Vi har några modeller som ni kan se i drift.
« Senast ändrad: 19 mar-13 kl 23:11 av Benedita »

Chaan

  • Inlägg: 1069
    • -
    • chaaniversum
SV: Ritning på massugn
« Svar #16 skrivet: 20 mar-13 kl 00:57 »
Intressant, är det hos någon privatperson ni ska hålla det?

Benedita

  • Inlägg: 6
    • -
SV: Ritning på massugn
« Svar #17 skrivet: 20 mar-13 kl 06:35 »
Varför undrar du? Vi ska bygga på Gotland

Chaan

  • Inlägg: 1069
    • -
    • chaaniversum
SV: Ritning på massugn
« Svar #18 skrivet: 20 mar-13 kl 06:55 »
Det är väl skillnad om det är hos privatperson/er eller en kursgård/verkstad?

Benedita

  • Inlägg: 6
    • -
SV: Ritning på massugn
« Svar #19 skrivet: 21 mar-13 kl 08:20 »
vi ska bygga i verkstadslokalen


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 2 användare
Olofssonskan, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser