Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När ge kraftfoder  (läst 864 gånger)

Syster Yster

  • Inlägg: 110
När ge kraftfoder
« skrivet: 25 jan-13 kl 13:26 »
Har fyra tackor som jag räknar med är dräktiga. Tidigast blir det lammning i påsk. Jag har köpt ett foderblock till dem som jag tänkte ge dem 6-8 veckor före lammning, som det står på förpackningen.
Tackorna är dock lite tunna tycker jag och tänkte därför ge dem tillgång till fodret redan nu. Alltså 10-11 veckor innan lammning.

Kan det finnas nackdelar med detta?

Foderblocket är ett "lambing block" från hunden och herden.

De får annars bara grovfoder (med jättebra värden) och mineralbalja. De går ute med tillgång till ligghall.

Luppa

  • Inlägg: 490
    • Norrbotten
SV: När ge kraftfoder
« Svar #1 skrivet: 25 jan-13 kl 14:39 »
Fri tillgång till grovfoder med jättebra värden borde räcka väldigt långt... Är de avmaskade nyligen?
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: När ge kraftfoder
« Svar #2 skrivet: 25 jan-13 kl 14:44 »
De flesta inälvsparasiter är vilande under vinterhalvåret, så det tror jag inte är problemet.

Jag tror absolut att du kan ge dom foderblocket redan nu!
Den enda risken som jag kan se är kalkbrist, när man ger för mycket kraftfoder i tidig dräktighet. Men det kan du motverka genom att erbjuda dom mineralfoder med extra magnesium i vid sidan om, fri tillgång!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Syster Yster

  • Inlägg: 110
SV: När ge kraftfoder
« Svar #3 skrivet: 25 jan-13 kl 15:03 »
De är avmaskade som de skall. Vill bara förtydliga att de är inte jättemagra på något sätt, men lite tunnare än jag skulle önska.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

332 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser