Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken tupp?  (läst 1398 gånger)

daniel70

• Gotland
Vilken tupp?
« skrivet: 24 jan-13 kl 22:01 »
Jag har en grupp hönor av rasen gott och blandat som är rätt små i växten. Har börjat fundera på vilka gener jag skulle vilja föra in i flocken, så ni får gärna förslå tuppras utifrån mina kriterier.

Tuppen ska vara färgad, alltså inte vit. Försöker avla bort det vita jag har i flocken.

Då hönsen är tämligen små får tupprasen gärna föra in lite köttigare gener.

Goda äggläggare önskas så klart, men hellre mer kött än att det sprutar ut ägg.

Dåliga/obefintliga ruvare är också ett önskemål. Jag blir så trött på att de surnar titt som tätt.

Mindre viktigt, men som är intressant om det finns: gula ben utan fjädrar ner på fötterna.

Daniel

fågel-fia

• har: höns,ankor och vaktlar, katter och hundar
    • Södermanland
SV: Vilken tupp?
« Svar #1 skrivet: 24 jan-13 kl 22:53 »
Japanska dvärghöns finns i olika färger även friserad. Dock är dom små och blir lite ruviga. Men dom är fina och lätta att hantera.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 25 jan-13 kl 00:30 »
Vill du få kycklingar som är köttigare, och inte så ruvvilliga, så satsa på någon av kombinationsraserna, t ex maran, sussex, wyandotte.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 25 jan-13 kl 08:31 »
Vill du få kycklingar som är köttigare, och inte så ruvvilliga, så satsa på någon av kombinationsraserna, t ex maran, sussex, wyandotte.
Bra val om man vill ha köttigare djur. Men om nu hönorna är små så kanske det är bättre att gå på dvärg varianterna på någon av de raserna. Dvärgarna är ju inte så stora men dom är ändå köttigare i sin lilla kropp  :D

Maran har benbefjädring så den går kanske bort.

Men Wyandotten, RIR  är glattbenta och har gula ben. Sussexen har "köttfärgade" ben.

I denna grupp kan man också slå ett slag för New Hampshire.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

daniel70

• Gotland
« Svar #4 skrivet: 25 jan-13 kl 10:44 »
Tack för tipsen!
Wyandotten verkar inte så dum då den även ger bruna ägg, vilket jag tycker är tilltalande.

Med vänlig hälsning, Daniel

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #5 skrivet: 27 jan-13 kl 14:33 »
Eller Isbar, då får du gröna ägg.
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 27 jan-13 kl 14:35 »
Eller Isbar, då får du gröna ägg.
Jo, men tyvärr sätter isbartuppar muskelmassa sent, så om man vill få bra resultat på slakt av överskotts-tuppkycklingar, så är isbar inte idealisk. Då tycker jag att creme legbar är lite bättre, om man vill få blå-turkos ägg.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

daniel70

• Gotland
« Svar #7 skrivet: 03 feb-13 kl 22:32 »
Hur ruvvillig är Wyandoten?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 04 feb-13 kl 05:37 »
Mina stora wyandotter kan ruva, om man lämnar kvar en hög med ägg, men har hittills inte försökt ruva tomt, utan om jag plockar bort alla ägg dagligen, så är det ingen som vill ruva.

daniel70

• Gotland
« Svar #9 skrivet: 04 feb-13 kl 12:25 »
Det låter bra! Tack ieenilorac!
Lägger PM till dig med fråga.

Dela detta:

* Inloggade just nu

642 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser