Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Överfallsvattenhjul!  (läst 4455 gånger)

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
Överfallsvattenhjul!
« skrivet: 19 jan-07 kl 11:55 »
Hej!

Med de höga vattenflöden som är nu går man och tittar på bäcken som rinner här. Det är ingen större bäck men det har funnits en kvarn här förut med troligtvis ett överfallshjul. Nu till mina funderingar. Att konstruera ett vattenhjul är ju inte så svårt men att veta hur man skall få ut mest effekt är en annansak. Är det bättre att ha mer fallhöjd i rännan ned till hjulet eller ska man satsa på ett större hjul med flackare ränna till hjulet? Antar att ett överfallshjul bygger på att man skall ha så mycket vatten i hjulet som möjligt för att vikten skall bli så stor som möjligt. Momentet måste öka ju större hjulet är. På det ställe jag tänkt mig hjulet har jag ca 2,5 meters fallhöjd. Antingen ett 2 meters hjul med 0,5 meter fall på rännan eller så ett 1 meters hjul med 1,5 fall på rännan.

fleming

  • Inlägg: 1696
Re:Överfallsvattenhjul!
« Svar #1 skrivet: 19 jan-07 kl 12:59 »
När jag gick i grundskolan fick vi lära oss att det gick utmärkt att omvandla jordens elektromagnetiska spänningsfält till elektrisk energi. En energi som är helt ren och oändlig, billig att framställa och som kan försörja människans alla energibehov. Bostäder, industrier, bilar etc. etc. Varför diskuteras aldrig detta som en naturlighet?
I mitten på förra seklet demonstrerades detta i new york då ett fordon visades upp som drevs på detta viset. Om miljörörelsen är seriös borde väl denna möjlighet till ren stabil energi vara något att utforska.  

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Överfallsvattenhjul!
« Svar #2 skrivet: 19 jan-07 kl 20:22 »
Bygg ett stort hjul med flack ränna. Det är vattnets potentiella energi som ger mest. Rätt konstruerade har överfallshjul en verkningsgrad runt 90 % - Fina grejor alltså!

Zigge (vattenhjulsexpert)  :D

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Överfallsvattenhjul!
« Svar #3 skrivet: 19 jan-07 kl 20:32 »
Fleming, jag tvivlar på att din lärare var nykter under lektionerna. Hur skulle man kunna värma hus och driva bilar med jordens magnetfält? Magnetfältet är ju inte starkare än att det precis orkar vrida en kompassnål. Hade din lärare drivit bilen på det han hade i flaskan hade det säkert gått bättre.  :D

fleming

  • Inlägg: 1696
Re:Överfallsvattenhjul!
« Svar #4 skrivet: 19 jan-07 kl 21:06 »
zigge, man ska nog ta reda på fakta innan man uttalar sig och dömer ut någonting. Det verkar som om du önskar att det inte skulle fungera. Kunde man köra bil med den tekniken vid förra seklets mitt torde man kunna det nu också. Kan man ta vara på sjövärme och bergvärme så är det väl inte onaturligt att använda jordens eget kraftfällt,  

Hemikring

  • Gäst
Re:Överfallsvattenhjul!
« Svar #5 skrivet: 19 jan-07 kl 21:35 »
Kunde man köra bil med den tekniken vid förra seklets mitt torde man kunna det nu också.
Kom med referenser, fleming! Länkar och fakta, tack.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Överfallsvattenhjul!
« Svar #6 skrivet: 19 jan-07 kl 22:51 »
Den här 50-talsmotorn, är det den man talar om i http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=56;action=display;threadid=13873

Edgar

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Överfallsvattenhjul!
« Svar #7 skrivet: 19 jan-07 kl 23:06 »
Jo han Fleming!

Om det nu skulle gå att lägga några kraftiga långsträckta kopparspolar runt jorden och få moder jord att agera generatorrotor skulle man kanske få ut en del ström ur lindningarna.

Nu har ju det mesta dässvärre en baksida. Varje kraft har en lika stor motkraft. I detta fall skullle jorden börja rotera långsammare.

Härligt när man är ledig men dessvärre de 11 månader man väntar på semestern.

(Lärarn skulle väl ha kunnat använda sina kunskaper och gjort sig en hacka. Men han tvivlade nog själv på att han hade lösningen på energiproblematiken).

Stackars skolbarn.

naufal

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: Överfallsvattenhjul!
« Svar #8 skrivet: 01 aug-13 kl 14:08 »
Flemming har en poäng. Jag tror säkert att fri energi finns men undanhålls. Vad hade hänt med de som har pengar och makt om folk inte gick att kontrollera för att dem inte behövde jobba för energi?? ;)

Här är två dokumentärer som styrker flemmings  svar:

Nassim Harameins - Black Whole
 
Nassim Haramein - Black Whole 01


Thrive
(Official Movie) THRIVE: What On Earth Will It Take?

hånung

  • Gäst
SV: Re:Överfallsvattenhjul!
« Svar #9 skrivet: 01 aug-13 kl 14:36 »
Den här 50-talsmotorn, är det den man talar om i http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=56;action=display;threadid=13873

Edgar
Edgar länken värkar ha gått ut  ;D

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Överfallsvattenhjul!
« Svar #10 skrivet: 01 aug-13 kl 15:12 »
Gammal tråd som väcks till liv. Undrar hur det gick med vattenhjulet?

När det gäller fantastiska nya "gratis" energilösningar väntar jag med att hetsa upp mig tills någon visar upp en fungerande demoanläggning. Med tillgång till nätet och en enkel digitalkamera är det ju inga problem att publicera teorin (om den finns), ritningar och en filmsnutt som visar att det funkar.

Ofta är den föreslagna lösningen så dyr att det kräver massor av investeringar = arbete och material. Få är beredda att kasta ut det utan en hyfsat övertygande argumentation om att det kommer att fungera och kan man inte visa att det kommer att funka (med en demo) så måste man kunna visa en teori som inte går på tvärs med rådande förståelse av hur världen är. Varför ska någon tro på X om man inte kan visa X eller ens ge rimliga argument för X?

Lite som att jag skulle påstå att man kan flyga bara man håller i min specialmojäng som ryms i handen. Få tar den och kastar sig ut för ett stup, de som gör det är dessutom utsatta för starkt negativt evolutionärt tryck.  ;D

Så visa något, publicera något eller länka till demos/ritningar/förklaringar.

/Torpjens - utan moderatorshatten
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 6 användare
Tur-Johan, Vildmarksmannen, bjurn, Sundance, Gröfre Slissing, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser