Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  åtgärda brädgolv/isolera  (läst 9612 gånger)

åsnemor

  • Inlägg: 544
  • lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
åtgärda brädgolv/isolera
« skrivet: 19 jan-07 kl 06:36 »
är det någon här som kan ge mig tips på vilket material jag kan använda när jag lägger nytt golv.

det drar ordentligt ifrån golvet som är isolerat med sågspån.
jag funderade på att ta bort sågspånet och isolera underifrån med gullfiber men det går inte att lossa på trossbotten därifrån. måste jag riva upp hela golvet och göra det från ovansidan?
eller
kan jag lägga golvspån, foam och parkett direkt på det gamla golvet.
är orolig för att det blir för tätt .Skall jag skippa foamet?

vill inte få problem med fukt eller försämra på något sätt.
Jag vill ha ett friskt hus ;) men utan drag

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Re:åtgärda brädgolv/isolera
« Svar #1 skrivet: 19 jan-07 kl 09:36 »
Det finns en hel drös med isoleringsmaterial som är bättre än mineralull (gullfiber mfl). Enda anledningen att folk använder just det är ju att det är så billigt och hela industrin/handeln har kommit överrens om att det är det enda som ska säljas på byggmarknader osv.

Nåja, innan du köper vad det nu blir, läs lite om alternativen på: http://www.byggnadsvard.se/?mcf=bk_article%2fweb%2flist&id=artikelsamling. Välj "isolering" under rubriken kategori, sen "sök".

Hoppas det ger något  ;)
/Attis

sama

  • Inlägg: 71
    • Renovering av trähus
Re:åtgärda brädgolv/isolera
« Svar #2 skrivet: 19 jan-07 kl 10:10 »

Är brädgolvet fint låter det synd att lägga på något nytt golv ovanpå tycker jag. Om sågspånsisoleringen inte har läckt ut skulle du ju kunna häfra fast vindpapp underifrån för att slippa själva draget.

/sama

Jag har kluddat ner lite av renoveringsbesvären på: www.floby.nu

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:åtgärda brädgolv/isolera
« Svar #3 skrivet: 19 jan-07 kl 10:11 »
Många mattor på varandra hindrar drag...  ;)

Vet inte vad foam är, men om det är den tunna "filten" som ligger under ex laminatgolv, så hade jag inte skippat den. Att gå på ett golv som knakar och smäller hela tiden är dumt för nerverna efter en tid. Fast jag hade nog hellre tagit upp de gamla golven, isolerat med valt material och sedan återanvänt golvbrädorna eller lagt nytt trägolv.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
Re:åtgärda brädgolv/isolera
« Svar #4 skrivet: 19 jan-07 kl 15:02 »
själv har jag använt en gullfiber i botten för att inte spånet ska rinna ut i springor som kan bli i trosbottnen sedan ett lager spån och sist en tunn gulfiber överst. det funkar toppenbra och desutom en papp unders mellan brädorna i trossbottnen och gullfibern. akta dej för lösull den blir det problem med om den används i trosbottnar.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
Re:åtgärda brädgolv/isolera
« Svar #5 skrivet: 19 jan-07 kl 15:05 »
Det är lättast och bäst att försiktigt riva upp golvet uppifrån. det är min erfarenhet är du försiktig så kan du återanvända trägolvet.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

louise

  • Gäst
Re:åtgärda brädgolv/isolera
« Svar #6 skrivet: 20 jan-07 kl 11:15 »
Om det är ett hus med torpargrund ska du inte isolera med gullfiber!! Big no no!

Det finns hantverkare som sprutar in kutterspån med högtryck så att det blir riktigt tätt packat, då drar det inte. Det är enda lösningen. Eller ja, nåt annat naturmaterial som andas, men kutterspån är helt klart billigast och är lika effektivt som det som byggföretag säljer.

Pelargon

  • Gäst
Re:åtgärda brädgolv/isolera
« Svar #7 skrivet: 20 jan-07 kl 13:08 »
Om det är ett hus med torpargrund ska du inte isolera med gullfiber!! Big no no!

Varför inte  ??? ???

louise

  • Gäst
Re:åtgärda brädgolv/isolera
« Svar #8 skrivet: 20 jan-07 kl 13:14 »
För att hela konstruktionen bygger på att fukten från marken ska kunna vandra upp i huset, värmas och  "försvinna". Annars ruttnar syllarna, möglet kommer och svampen stormtrivs. Alltså ingen fuktspärr i golv.

Pelargon

  • Gäst
Re:åtgärda brädgolv/isolera
« Svar #9 skrivet: 20 jan-07 kl 13:25 »
Stämmer det verkligen  ???

Trodde att torpargrund byggde på att fukten ventilerades ut genom gluggarna i gerunden....

Gullfiber släpper ju också igenom fukt...

louise

  • Gäst
Re:åtgärda brädgolv/isolera
« Svar #10 skrivet: 20 jan-07 kl 13:29 »
Det räcker inte med gluggarna. Gullfiber släpper inte fukt efter att den dragit till sig den. Vattnet samlas i "nedersta punkten", alltså tätt intill det trä som den ligger på och då ruttnar det. Har precis gått en kurs om isolering och värme i gamla hus som leddes av en antikvarie och en byggnadsingenjör, urbra kurs på Nääs byggnadsvårdscentrum!

åsnemor

  • Inlägg: 544
  • lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
Re:åtgärda brädgolv/isolera
« Svar #11 skrivet: 21 jan-07 kl 13:19 »
hej igen, jag har försökt att få upp golvet uppifrån men de sitter som f...
med ca 13 cm handgjorda spikar. inte ens med spikurtagaren klarar jag det. (brädorna spricker.)så jag måste nog såga upp det i sådana fall :(
( kan ju alltid värme huset med det nästa vinter :-[)
 jag kommer i sådana fall även att byta ut trossbotten som är dålig på sina ställen .(mer ved att värma med om inte annat)
använder jag råspont till trossbotten och vindpapp innan kutterspån och golv överst.
eller kan jag sätta vindpappen överst ovanför kutterspånet.

Skall jag använda mig av vindpapp överhuvudtaget ?:P

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
Re:åtgärda brädgolv/isolera
« Svar #12 skrivet: 21 jan-07 kl 14:52 »
nej först trossbotnen på det ligger pappen. sedan isoleringen och sist golvet. försök att bryta upp första golv brädan sätt kofot emmelan golv plankan och åsen och knacka in kofoten med hammaren bryt sedan med kofoten så att det börjar släppa, flytta sedan till nästa ås gör samma sak här och upprepa detta tills brädan. sitter löst
nu ska det gå att ta löst brädan. pappen gör så att inte spånet rinner ut så använd gärna spåntade brädor om det inte finns en gammal trossbotten.
« Senast ändrad: 21 jan-07 kl 14:54 av Sågaren »
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
Re:åtgärda brädgolv/isolera
« Svar #13 skrivet: 22 jan-07 kl 11:35 »

 jag kommer i sådana fall även att byta ut trossbotten som är dålig på sina ställen .(mer ved att värma med om inte annat)


Skall jag använda mig av vindpapp överhuvudtaget ?:P

Man ska nog fråga sig varför blindbotten är dålig...Fukt?
Om det är ett äldre hus med torpargrund som tidigare ,men inte längre, värmts upp med kakelugnar måste man modifiera grunden om inte syllstocken ska bli angripen av röta. Om det rasat ner spån är det just en signal på att blindbotten är rötangripen och måste åtgärdas.
Vi har precis renoverat våra golv på undervåningen och fortsätter med att åtgärda problem med avrinningen runt huset (som kanske är den största boven i dramat), till sommaren.

Så här gjorde vi efter rekomendationer från äldre hantverkare som är bekant med hustypen.
Först bröt vi bort golven och blindbotten.  Om innergolvet är spikat med smidd spik kan man slå till kraftigt med ett dorn så rosten "skakas loss", Då släpper de lättare. De spikar som ändå vägrar ge med sig kan man borra ut.
Eftersom lufthöjden i grunden bara var 35 cm grävde vi ut och ökade höjden till 70 cm. Sedan markplastade vi. Eftersom golvbjälkarna/ stockarna var mycket ojämna och vi led av tidsbrist tog vi bort dessa och ersatte dom med nya. Kolla med en snickare först om dessa har en bärande funktion.
Vi isolerade 20 cm med mineralull och där går säkert åsikterna isär om det är lämpligt, men eftersom fuktkvoten i grunden förhoppningsvis är åtgärdad ska det enligt hantverkarna funka bra. Till blidbotten andvände vi 6 mm. masonite. Spontade brädor är förmodligen bättre då de kan samla och absorbera fukt på ett bättre sätt.

När vi mätte fuktkvoten i Aug. låg den på 22%. Det ska bli spännande och se vad den ligger på kommande Aug.
Förhållanderna i vårt hus var nog de sämsta tänkbara när vi startade med renoveringen då den förra ägaren hade ventilluckorna stängda året om och avrinningen inte leddes bort från huset utan fick rinna ner vid grundkanten.

Vindpapp är inte nödvändig i ett golv då luften står i princip stilla under ett hus.



åsnemor

  • Inlägg: 544
  • lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
Re:åtgärda brädgolv/isolera
« Svar #14 skrivet: 22 jan-07 kl 11:47 »
huset har stått obebott i mellan 40-50 år. träden hade växt ända fram till ytterdörren. (och givetvis med rötter under huset)
årgärd 1 högg ner ca 80 träd
åtgärd 2 grävde rent hela tomten från stubbar och rötter.
åtgärd 3 dränerat hela huset+ kopplat rör från stuprören till stenkista som jag placerade en bra bit från huset.
åtgärd 4 grävde ut grunden så jag har en lufthöjd från 70cm till ca 1 m.

hos mig så är det jätte mycket vinddrag i grunden. det blåser ordentligt  :)

Yrmff

  • Gäst
Re:åtgärda brädgolv/isolera
« Svar #15 skrivet: 22 jan-07 kl 12:07 »
jag läste någonstans att de yttersta golvbrädorna ofta är ospontade, för att man lätt ska kunna lyfta dessa, stocka ihop spånet och fylla på med nytt.
Kanske funkar på ditt golv?

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
Re:åtgärda brädgolv/isolera
« Svar #16 skrivet: 22 jan-07 kl 12:32 »


hos mig så är det jätte mycket vinddrag i grunden. det blåser ordentligt  :)

Kanske idé att täta grunden med bruk....

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Re:åtgärda brädgolv/isolera
« Svar #17 skrivet: 22 jan-07 kl 12:55 »
Kanske idé att täta grunden med bruk....

Kan ju funka men risken är att man förändrar fuktförhållandena för mycket då.
Kanske behövs rejält med drag för att hålla tort under huset?
/Attis

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
Re:åtgärda brädgolv/isolera
« Svar #18 skrivet: 22 jan-07 kl 13:06 »
Kan ju funka men risken är att man förändrar fuktförhållandena för mycket då.
Kanske behövs rejält med drag för att hålla tort under huset?

Det går väl att montera in ventiler och kontrollera fukten?
Om du har så mycket som 1 meter luft i grunden tror jag inte att det blir ett problem. För säkerhets skull kan man ju alltid plasta marken.

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
Re:åtgärda brädgolv/isolera
« Svar #19 skrivet: 23 jan-07 kl 14:51 »
det beror på vad det är för grund själv har vi torpargrund med ventiler som vi gjort pluggar till dessa sätter man dit vintertid och tar bort på våren.
använd inte bruk vad du än gör, en granne tätade en grund på det sättet och husets syllstock började att rutna, för att fukten stängdes in under huset, se till så att du inte har några gamla vatten läckor från några rör om det är blött som du säger, då blir ju ditt jobb bortkastat.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

403 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser