Hej! Jag behöver lite hjälp att tänka.
Vi har tre hästar på lösdrift. Då de är lättföddda (framför allt nordsvenskarna) har de fri tillgång på bra halm och får sedan hö, proteinfoder och mineraler enligt uträknad foderstat. Idag fodrar vi hö två gånger/dag i småmaskiga hönät och halm har de alltså för jämnan. Nu har vi tänkt göra det lite enklare för oss och bygga en stor fodringsstation med småmaskigt nät. Fylla med halm och höransonen för några dagar i taget, så att vi inte behöver kånka varje dag.
Men (det är nu det börjar bli klurigt), troligen kommer hästarna att pilla ut höransonen och äta upp det fort. Det innebär ju att de sedan bara har halm att äta någon dag innan det är dags för nya höransonen. Åtminstone en av hästarna har tidigare (på veterinärs inrådan, hon är lättfödd som sagt) bara fått halm (+ alla tillskott förstås) under perioder, så det i sig är jag inte orolig för. Men det blir ju liksom täta foderbyten när de äter hö ena dagen och halm den andra.
Vad tror ni? Kan man göra så här? Eller måste vi fortsätta att portionera ut hö åtminstone varje dag? Tacksam för all tankehjälp jag kan få!