Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur förkultiverar ni?  (läst 8330 gånger)

Halte

• Gäst
Hur förkultiverar ni?
« skrivet: 21 jan-13 kl 21:22 »
Efter 5 års väg mot självhushållning känns nu köttproduktionen som uppnådd och nu är det dags att ge sig på grönsakerna..
Vi testade lite för 2 år sedan med grönsaker men det blev inte så bra..
Förlultiveringen hade vi inomhus och det var väl inget jag uppskattade direkt med växter på varenda ledig yta i huset.

Vart hålls ni med era växter?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Hur förkultiverar ni?
« Svar #1 skrivet: 21 jan-13 kl 21:31 »
Här är förarbete A & O !! och lite bra grejer. Det är tröstlöst att ha burkar o byttor på varenda lediga yta som du beskriver.  Man glömmer vattna en del och dom välter och det rinner vatten och jord hit o dit. Horribelt.

Tidigare hade jag ett växthus på vår förra gård, där förkultiverade jag jättebra. Numera huserar jag i pannrummet med det.

Ordentliga hyllor. Bra fat eller lådor att ställa krukorna i, så dom står stadigt och det blir platsekonomiskt. Det är lönt att investera i riktiga brätten, miniväxthus och pluggboxar så man orkar hålla på.  BELYSNING och bra system för vattningen och det viktigaste av allt, inte vara så het på gröten och börja för tidigt...

Bra planerat är hälften vunnet ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 21 jan-13 kl 21:37 »
Jag vill minnas att det var en bra artikel om förodling med många tips i ett Åternummer, minns dock ej vilket just nu.

En sak som är lätt att glömma bort varje år är att dokumentera så mycket man orkar. T ex när det var lagom eller inte lagom att så olika sorter, när de kom upp och när det var lagom med utplantering osv. Och vilka sorter man orkar med nästa år, vad som gick bra och mindre bra. Underlättar betydligt för följande år!

En annan sak som jag upplevt som väldigt irriterande är om man sätter ut för tidigt t ex i växthuset och inte har någon förberedd lösning för stödvärme om frosten slår till. Vet inte hur många gånger jag sprungit fram och tillbaka med gravljus och marschaller, och inte kunnat sova för att jag varit orolig för brandrisk. Tycker det är värt att ha en fläkt de nätter det gäller.
Självhushåll till nytta och nöje

Halte

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 jan-13 kl 21:38 »
Utrymme finns ju på gården beroende på hur varmt det behöver vara..
Har ju en del ouppvärmda hus där det platsmässigt skulle vara bra, men det är ju inga 20 grader direkt.. Strax över utetemp skulle jag tro.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 21 jan-13 kl 21:40 »
Och det tar mer tid än man tror att vattna otaliga mängder småkrukor i var sin ytterkruka, något som jag ska försöka att inte upprepa i år  ;)

Frances

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 21 jan-13 kl 21:44 »
Just det, man tror ju jämnt att "det kommer jag ihåg" och framför allt att man håller koll på vad man har för sorter, så man lär sig vilka som trivs hemma just i den jorden. På hösten står du där med jättefina morötter och har inte längre en aning om vad det var för sort  ;D

Det behövs inte så mycket värme om du inte börjar för tidigt, som sagt, jag förkultiverade i växthuset tidigare och det gick superbra.

jag har förresten en odlingslåda med lock på också, den brukar jag kunna sparka igång i slutet av mars vissa år. Rätt så bra ställe att förodla i också.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Halte

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 jan-13 kl 21:46 »
Så det borde kunna gå att dra igång i slutet av mars i något rum i uthusen om man bara ser till att det är frostfritt?

Neon Knight

• -
« Svar #7 skrivet: 21 jan-13 kl 21:47 »
Slår mig att vi har ett helt hus att förkultivera i. Det är ju lysande.

Frances

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 21 jan-13 kl 21:49 »
Jojomen. Bra ljus bara. Det FÅR INTE vara för varmt för då drar plantorna iväg och blir bara långa o värdelösa. Du vill ha kompakta kraftfulla plantor :)

Och som sagt, offra en slant eller två på riktiga grejer.

Halte

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 21 jan-13 kl 21:54 »
Beställde en sådan där pressningsverktyg för jordkuber nyss..
Blir nog perfekt att odla i på borde framför fönstren i en av de mindre stugorna.

Måste bara försöka minimera antalet växtsorter.. :)

Frances

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 21 jan-13 kl 22:01 »
Jo, bra struktur så att det blir ordning. Det är inte roligt när det blir varken hackat eller malet ;)

:-[..jag har lite svårt för att hålla antalet sorter nere och där kommer vi tillbaks till antecknande och märkning.. bra stickor att skriva på, så du vet vad du har och var. Också en grej som man TROR att man ska komma ihåg..sen står man där med sina småplantor och knappt vet vad som är vad, fast det TROR man att man ska göra..

Men har man bara ordentligt förberett så kan man gasa på ordentligt i mängd också. Systemet med glassburkar och mjölkpaket funkar om man inte odlar så mycket..

Malines här igen

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 21 jan-13 kl 23:42 »
Jag har problem med platsen. Ett enda tillräckligt ljust rum, och även om jag stänger av elementen och håller dörren stängd blir det för varmt. Och lådor... Hade jag haft obegränsat med pengar skulle jag måttbeställt STADIGA brickor med hög kant och handtag.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #12 skrivet: 21 jan-13 kl 23:52 »
Samma problem här...

Jag vill gärna försöka (igen) förkultivera men var? Är det tillräckligt ljust om jag ställer dem i fönsterhörnan (fönster åt öster och söder) i matsalen? Eller behövs extralampor? Nackdelen är väl att det är för varmt... (vad ÄR rätt temperatur förresten?)

Men ställer jag dem på glasverandan är det för kallt, det är nästan lika kallt där som ute.

I garaget, stallet, förrådet är det också iskallt. Och mörkt, men det hade ju gått att ordna.

Och när ska man börja? Kan man vänta så pass länge så det är lagom varmt på glasverandan?

Och vad ska man testa som är enkelt? Förra gången jag försökte förgro saker blev det små räliga spindelben som dog nerifrån, tror inget överlevde det försöket :/
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 22 jan-13 kl 00:12 »
Kommer inte ihåg exakt men visst står det på fröpåsarna ibland vilken temperatur fröet behöver för att gro? Och även vilken temperatur som är lagom när plantan kommit upp. Innan vi bytte uppvärmningssystem och eldade för fullt i vedspisen hade jag krukorna riktigt varmt innan uppkomst, mellan 25 och 30 grader, men då gällde det att passa dem och flytta innan plantorna drog iväg! Då var glasverandan lagom sval, runt 16-18 grader vilket var idealiskt. Tyvärr räckte ljuset inte riktigt till i början av säsongen, har nu investerat i ett litet energisnålt lysrör som jag hoppas ska kunna göra skillnad!

Samma problem här...

Jag vill gärna försöka (igen) förkultivera men var? Är det tillräckligt ljust om jag ställer dem i fönsterhörnan (fönster åt öster och söder) i matsalen? Eller behövs extralampor? Nackdelen är väl att det är för varmt... (vad ÄR rätt temperatur förresten?)

Men ställer jag dem på glasverandan är det för kallt, det är nästan lika kallt där som ute.

I garaget, stallet, förrådet är det också iskallt. Och mörkt, men det hade ju gått att ordna.

Och när ska man börja? Kan man vänta så pass länge så det är lagom varmt på glasverandan?

Och vad ska man testa som är enkelt? Förra gången jag försökte förgro saker blev det små räliga spindelben som dog nerifrån, tror inget överlevde det försöket :/

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #14 skrivet: 22 jan-13 kl 00:43 »
Normalt behöver det inte vara särskilt ljust för att det skall gro, men det behöver vara varmt och fuktigt.

När det väl har grott behövs det mycket mer ljus, men helst bör det vara svalare.

Så man kan gärna ställa att gro inne i ett rum, med plastfolie över, där det är varmt och inte så bra ljus, men man måste noga passa på när det kommit upp, och då snabbt ställa i ett ljust fönster där det är lite svalare och ta bort plastfolien så att det inte blir för varmt under den när solen tittar fram.

Några växter behöver mycket ljus för att gro, men det står isf på påsen.

Jag brukar använda brädor som får plats på fönsterbrädan. Då kan jag lätt flytta många plantor på en gång. Jag har försökt ha klossar av tillkapade reglar mellan brädlapparna så att det blir som en hylla med flera plan. Liten aning snett tillkapade så att det lutar mot fönstret. Men det är lite riskabelt... Brädorna slår sig av fukten. Har haft otur med det två år i rad.  :-X :-[

Halte

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 22 jan-13 kl 06:52 »
Då var man ju tillbaka till att ha allt inomhus.. Blir nog att vänta några år så man kan bygga något uppvärmt som man kan hålls i.

kanka

• Västerbotten
« Svar #16 skrivet: 22 jan-13 kl 07:05 »
Fast med hyllsystem där ett lysrör skruvas fast i hyllan ovanför så behöver det ju inte stå byttor
överallt. Jag har en sån hylla i källaren, dit åker plantorna så fort de är utskolade.
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Halte

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 22 jan-13 kl 07:27 »
Inomhus finns ingen ledig plats alls.. :) utan att det är i vägen.

Frances

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 22 jan-13 kl 07:47 »
Jo jag vet att det ska gro på ett varmt och mörkt ställe, men si det ids jag inte hålla på med att flytta runt o krångla utan det har jag rationaliserat bort helt och hållet, utan det får lov att funka som jag gör och det har funkat. Men som sagt det gäller att hålla i sig o inte börja för tidigt. Nu tillexempel är för tidigt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #19 skrivet: 22 jan-13 kl 09:37 »
Tidigare har jag burit in en lagerhylla, en sån där i trä, i salen. Där är fönster i tre väderstreck och mellan 15 och 20 grader. Har odlingsbrätten och småkrukor. Småkrukorna ställer jag på brickor så att de är lätta att flytta runt. Jag tänkte snart börja förodla men, då ramslök, lavendel, chili, sparris och kronärtskocka som behöver längre tid på sig. Sen blir det en omgång till i mars, april med tomat, pumpa, squash och basilika. Resten blir nog direkt i landet.

Jag skulle verkligen vilja ha ett drivhus. Att bygga ett stort av gamla fönster finns på önskelistan men, det lär inte hända de närmsta åren. Funderar på ett sånt där litet som finns på typ jemofix. Dels finns det ju små som man sätter mot väggen eller lite större fristående. Skulle vilja ha ett växthus till tomater och chili eftersom trädgården kan vara blåsig beroende på vilket håll det blåser ifrån och dåliga somrar blir tomatplantorna ledsna. Tänkte att i ett sånt drivhus kan man ju också förodla en del.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

707 gäster, 3 användare (2 dolda)
Conorcccc

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser