Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur förkultiverar ni?  (läst 8332 gånger)

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Hur förkultiverar ni?
« Svar #20 skrivet: 22 jan-13 kl 12:30 »
Hu, jag börjar känna mig lite stressad om det ska bli någon chili eller physalis, dess kan knappast sås för tidigt. Hade tänkt så på nyårsdagen men det är för rörigt inne och jag hinner inte sköta om vattning och övrigt pyssel med små plantor just nu, har väl någon sorts självbevarelsedrift kvar någonstans  ;D

Jo jag vet att det ska gro på ett varmt och mörkt ställe, men si det ids jag inte hålla på med att flytta runt o krångla utan det har jag rationaliserat bort helt och hållet, utan det får lov att funka som jag gör och det har funkat. Men som sagt det gäller att hålla i sig o inte börja för tidigt. Nu tillexempel är för tidigt.
Självhushåll till nytta och nöje

frökenfräken

• -
« Svar #21 skrivet: 22 jan-13 kl 13:04 »
Jag tycker det underlättar mycket att ha några rejäla förvaringslådor i genomskinlig plast, som man kan sätta ner alla krukor och byttor i. Såna finns på Claes Olssons o säkert Ikea och en massa andra ställen också. En tidning i botten och sen ner med allt däri, lätt att flytta runt, lätt att ta ut när det ska avhärdas och inte en massa fat som tar onödig plats. Lätt att vattna också utan att det kommer bredvid. Annars kör jag med godislådor också, kan man hämta gratis i affärn. Fyra fyrkantiga krukor kan stå i en låda, om man väljer rätt storlek på dem. 

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 22 jan-13 kl 20:50 »
Jag tycker det underlättar mycket att ha några rejäla förvaringslådor i genomskinlig plast, som man kan sätta ner alla krukor och byttor i. Såna finns på Claes Olssons o säkert Ikea och en massa andra ställen också. En tidning i botten och sen ner med allt däri, lätt att flytta runt, lätt att ta ut när det ska avhärdas och inte en massa fat som tar onödig plats. Lätt att vattna också utan att det kommer bredvid. Annars kör jag med godislådor också, kan man hämta gratis i affärn. Fyra fyrkantiga krukor kan stå i en låda, om man väljer rätt storlek på dem.

Alltså det där med förvaringslådorna låter ju hur bra som helst!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #23 skrivet: 22 jan-13 kl 20:57 »
Alltså det där med förvaringslådorna låter ju hur bra som helst!

En sån här kanske? Det blir ju som ett litet växthus!

http://www.biltema.se/sv/Hem/Forvaring/Lador/Under-sangen-lada-28491/
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

mmeo

• Östergötland
« Svar #24 skrivet: 23 jan-13 kl 09:56 »
Jag har en växtlampa i källaren. Där blir ganska så varmt, men jag får jättefina plantor till mer värmekrävande växter som chili, paprika, tomat, aubergine m.m. Däremot blir det alldeles för varmt för andra växter och trots god belysning så blir plantorna långa och rangliga. I år tänkte jag försöka förodla de växterna i växthuset i stället. Jag tänkte nog bygga en "odlingskuvös" av reglar, bubbelplast och frigolit i botten för att kunna börja lite tidigare, och vid behov också använda en frostvakt. Jag hoppas det kommer funka bra. Det vore dessutom skönt att slippa ha så himla många krukor inomhus. Allra helst skulle jag vilja ha en värmematta i kuvösen också, men de är alldeles för dyra just nu så det kanske blir en investering till ett annat år.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #25 skrivet: 23 jan-13 kl 10:17 »
Klassikern för förkultivering är ju en drivbänk. Eventuellt som varmbänk. Då slipper man vara inne. Men det funkar nog inte för allt.

KAJ

« Svar #26 skrivet: 23 jan-13 kl 10:26 »
Jag använder långpannor (från skroten?) och brickor, som underlag till krukorna, inte behöver man köpa nytt, det finns annat på varenda loppis! Något jag däremot köpt nytt, och tycker är en bra investering, är odlingsmatta http://www.plantagen.se/sa_och_plantera/drivhus_och_odlingsbankar/4fbaa5a4c2d57c1260000d4d/

jag är nämligen ingen vattnare av rang, så jag behöver lite hjälp  ::). Detta funkar när fröet grott, innan dess får man ju passa med lilla vattenkannan... Men när det väl kommit rötter så kan man lägga mattan i botten på brickan. Eller lägga två rör, pinnar, lister el.dyl. i botten, lägga en skiva plexiglas, växthusglas el.likn. ovanpå, klippa till mattan så den når ner till botten på brickan, så suger växterna själva upp vatten vad dom behöver! När rötterna börjar växa sej ner i mattan är det dags att skola om till större krukor. Och ställa tillbaks dom på mattan. Mattorna håller år efter år, bara tvätta ur dom ibland. Så här gör jag även i växthuset med alla krukplantor, som basilika o.dyl.

Fönsterkarmsodling har aldrig funkat här, trots att vi har svalt inne. Det blir ändå långa rangliga saker som inte ger nåt o som man blir sur o besviken på. Hylla med lysrör eller lampa under varje hylla i uthuset funkar bra o sväljer måååånga plantor.

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #27 skrivet: 23 jan-13 kl 21:39 »

Jonas L

• Blekinge
« Svar #28 skrivet: 24 jan-13 kl 08:12 »
Den lådan var jag och tittade på för några dagar sedan och den kändes inte som någon vinnare. Nu tittade jag på flera så det är lite svårt att minnas felet på alla men jag tror den hade relativt ojämn botten. Jag gillar inte det med hjul om man ska kunna balansera den på fönsterbrädet.

Det där med plåtar var ingen dum idé. Det ska jag försöka få tag på. Nu blev det att jag köpte ett http://www.biltema.se/sv/Hem/Inredning/Ovrigt/Stovelstall-85597/ för att testa. Det ska bli utrustat med en träram för att hålla stabiliteten, som är undermålig. Till skillnad ifrån diverse burklock har det ju i alla fall en riktig kant (och det borde vara tätt).

frökenfräken

• -
« Svar #29 skrivet: 24 jan-13 kl 19:48 »
Jag har nåt sånt här fast större:
http://www.clasohlson.com/se/Förvaringslåda-SmartStore-Classic/Pr341552002

Jag gillar att ha höga kanter på den, eftersom jag ibland förodlar på ett ställe och sen ska frakta iväg plantorna några mil. Himla enkelt att lyfta in i bilen med låda och allt. Och lätt att kånka ut på verandan när det ska avhärads också.

Men gamla ugnsplåtar är ganska bra det också, det använder jag när lådorna är fulla och det finns plantor kvar... Men joxigare att bära runt på om man har höga lite vingliga plantor...

Jonas L

• Blekinge
« Svar #30 skrivet: 08 feb-13 kl 21:39 »
En sak som slog mig. Om man har många plantor i samma vattentråg, är det inte risk att man sprider diverse sjukdomar och parasiter mellan växterna? Eller risken består kanske mest i att de står nära varandra oavsett hur vattensystemet fungerar?

Finns det några växter eller växttyper som jag inte bör blanda i samma vatten? Surjordsväxter separat antar jag. Jag har lite luddkörsbär och annat flerårigt på gång, såväl som årets omgång chili och snart tomater.

mitzy123

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 22 feb-13 kl 09:47 »
 o:)Jag slutade att förkultivera växter och sådde direkt på friland och fick då ett bättre resultat . Jag valde då grönsaker utifrån denna möjlighet . Det som jag ville ha från planta köpte jag färdigt i handelsträdgård .
Det var oftast röd basilika och andra kryddväxter och tomatplantor . 

systermicke

• Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
« Svar #32 skrivet: 23 feb-13 kl 17:10 »
Tror att jag hittat ett perfekt ställe nu för förkutiveringen hemma hos mig. På övervåningen i ett litet nedgånget torp som står tomt med fönster mot söder. Har satt in ett element för att det inte ska bli för kallt, men nu undrar jag om någon har en uppfattning om vilken temp som är lagom för att plantorna ska bli robusta och fina?

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #33 skrivet: 23 feb-13 kl 17:41 »
Det är olika för olika växter. Men 15 grader funkar bra för det mesta. 10-18 beroende på växten. För att det skall gro efter sådd bör det vara varmare tills du ser groddbladen. 20-30 grader beroende på växten.

Läs på fröpåsen eller googla! Melon och pumpa vill ha 30 grader för att gro! Sallat gror inte om det är för varmt! Tomat, gurka, melon, chili och paprika förkultiveras lite varmare än 15 grader. Bönor och majs lite kallare. Har du bråttom och gott om ljus så funkar det lite varmare. Har du dåligt med ljus lite kallare, men då växer det långsammare.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 23 feb-13 kl 17:51 »
Men hur gör man om man vill för gro rovor och blomkål typ då typ? vill ju få en bra start i ensilagen 

systermicke

• Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
« Svar #35 skrivet: 23 feb-13 kl 20:22 »
Tack för bra tips!
Vet du hur det är med tobak och tomater?

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #36 skrivet: 23 feb-13 kl 21:23 »
Rovor finns det väl knappast någon anledning att förodla.

Blomkål förodlar du som normala växter, tomat lite varmare. Se mitt förra inlägg. Exakt hur länge/när beror på hur mycket ljus och plats du har inne. Tobak har jag ingen aning om. Läs på fröpåsen eller googla. Jag tror att tobak kan vara lite knepig att få att gro - tar tid?

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #37 skrivet: 23 feb-13 kl 21:34 »
Beställde en sådan där pressningsverktyg för jordkuber nyss..
Blir nog perfekt att odla i på borde framför fönstren i en av de mindre stugorna.

Jag körde med kuber (2") förra året och blev helt såld. Det var smidigt och växte bra. Det tog ett tag att lära sig hur fuktig jorden ska vara för att få bra konsistens på kuben. Tar ju inte så mycket plats med fyrkantiga kuber heller.

Opicina

• Assisterande trådurspårare
    • Uppland
« Svar #38 skrivet: 24 feb-13 kl 16:21 »
Jag har nåt sånt här fast större:
http://www.clasohlson.com/se/Förvaringslåda-SmartStore-Classic/Pr341552002

Jag gillar att ha höga kanter på den, eftersom jag ibland förodlar på ett ställe och sen ska frakta iväg plantorna några mil. Himla enkelt att lyfta in i bilen med låda och allt. Och lätt att kånka ut på verandan när det ska avhärads också.

Men gamla ugnsplåtar är ganska bra det också, det använder jag när lådorna är fulla och det finns plantor kvar... Men joxigare att bära runt på om man har höga lite vingliga plantor...

Har nu köpt in ett par sådana lådor, tack för tipset. De har handtag och med ett snöre runt dessa så borde man kunna hänga upp dem i taket i krokar (nära ett fönster) och på det sättet få plats med *ännu* mer förodling. Ett stort plus är att lådorna är genomskinliga. 15 mars drar jag igång tomaterna, och de tar snabbt mycket plats har jag lärt mig genom åren.
Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #39 skrivet: 24 feb-13 kl 17:37 »
Har rullat såkrukor av tidningspapper, måttade med toarullens innerör,  med jord och 1-2 fröer i varje
kruka.
Några av dessa har jag ställ på en gammal långpanna som numer bara används till detta.
De andra står i kartonger med låga kanter som jag klätt inuti med plast, typ tunn byggplast.

Nu är det 1 långpanna och en enormt stor kartong och en mindre.
Ca 140 krukor är det i dagsläget.
Ska fyllas på med lite till vad det lider.

Hela härligheten står på bordet på hemmakontoret.
Finns inte en kotte som kan jobba därinne förrän till midsommar ;)
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Dela detta:

* Inloggade just nu

647 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser